Ощадливі рішення: Як компанії можуть створювати цінність та накопичувати статок спільно зі споживачами
Lean Solutions: How Companies and Customers Can Create Value and Wealth Together
"Ощадливі рішення" — це п'ята книжка письменників James Womack та Daniel Jones, відповідно голови та президента організації Lean Enterprise Institute. Вони стали відомими як засновники руху "ощадливого виробництва", основа якого вперше була застосована у 1980-му році при виробництві автомобілів Toyota. Перші чотири книги були спрямовані на ощадливі практики виробничого процесу. В п'ятій книзі фокус змістився на споживача і, відповідно, спроби заощадити його час та зусилля.
Шість вимог ощадливого споживача звучать дуже просто: вирішіть мою проблему; не марнуйте мій час; пропонуйте мені саме те, чого я прагну; дайте мені ту цінність, якої я прагну; доставляйте мені цінність тоді, коли я прагну; зробіть так, щоб я докладав якнайменше зусиль щодо вирішення моїх проблем. Саме виконанню кожної з цих потреб споживача присвячено кожен розділ книги. Вони наводять приклад ремонту автомобіля, показуючи, скільки часу марно втрачається. Середньостатистичний візит до ремонтної майстерні займає три з половиною години, при цьому аж 70% цього часу втрачається на дії, які не створюють доданої цінності для споживача. Після розробки авторами книги ощадливої версії процесу, загальний час було зменшено до 1 години 15 хвилин, з якого споживач марно витрачав лише 30% (20 хвилин) часу.
Іноді складається враження, що ощадливі рішення не піддаються логіці здорового глузду (точніше — загальноприйнятим поняттям більшості компаній). Наприклад, більшість компаній вважають час споживача "вільним" і намагаються за його рахунок мінімізувати погодинні витрати власної компанії (наприклад, беручи в компанію неефективний, але дешевий обслуговуючий персонал). Як результат — споживачі витрачають свій дорогоцінний час на марне спілкування з непрофесіоналами, намагаючись відшукати відповіді на свої запитання. Ощадливим рішенням у такій ситуації може бути прийняття дорожчих, проте більш ефективних та професійних спеціалістів, які співпрацюватимуть зі споживачами. Приклад компанії, яка організувала свою роботу саме таким чином — Fujitsu Services.
Компанії, які впроваджують ощадливі рішення, мають більше можливостей сегментації ринку. Наприклад, Tesco (надзвичайно успішна британська мережа супермаркетів) виявила, що той самий клієнт готовий заплатити за один і той же продукт чи сервіс різну кількість грошей, залежно від ситуації, в якій він отримає продукт чи сервіс. Tesco використала цю інформацію для створення різних форматів магазинів. Кожен магазин пропонує різні ціни на однакову продукцію, хоч і підтримується однією і тією ж логістичною системою.
Таким чином Womack та Jones у своїй книзі дають керівникам компаній нові способи підходу до сервісу та організації співпраці зі споживачами.
Ярослав Федорак, за матеріалами strategy+business.
|