РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 14 листопада 2018 р.

Як здійснити стрибок у майбутнє

Як захистися від «підриву» на ринках, котрі безупинно атакують нові гравці? На це питання намагається дати відповідь викладач Інституту управлінського розвитку (IMD) Говард Ю (Howard Yu) у своїй книзі «Leap: How to Thrive in a World Where Everything Can Be Copied» («Як вижити у світі, де можна скопіювати все»)1.

Як здійснити стрибок у майбутнє

Коли Говард Ю проходив докторантуру в Гарварді, одним із його наставників був Клейтон Крістенсен (Clayton Christensen). Отже, в чималому ступені «Leap» ґрунтується на теорії підривних інновацій. «Чи витіснення з ринку — це невідворотна доля всіх компаній першої хвилі?», — запитує Ю. Відповіддю є «так» — але не для тих, хто може здійснити стрибок.

Конкурентна перевага, що базується на масштабі, потужних брендах чи патентах, поступово втрачає актуальність. Але проаналізувавши низку епізодів з корпоративної історії, Ю побачив: компанії, які здійснили кардинальний зсув — стрибок із однієї системи знань в іншу — спромоглися вижити.

Історія бізнесу та стратегічної думки розглядається в книзі крізь призму аналітичної моделі, яку автор назвав «воронкою знань». У ході досягнення зрілості компанії переміщуються всередині «воронки»: від ручної праці до масового виробництва, а потім до автоматизації. Пригадаймо історію Procter & Gamble, Ford чи Yamaha: спочатку вони виготовляли мило, автомобілі та фортепіано вручну, пізніше на конвеєрі, а далі в процесі автоматизованого виробництва.

Щоб пережити тектонічні зсуви, успішні компанії зробили стрибок у нові царини фундаментальних знань. Для швейцарських фармацевтичних компаній, родовід яких бере початок у XIX-му столітті, стрибком став перехід зі сфери органічної хімії в мікробіологію, біоінформатику та геноміку; для P&G — з царини механіки у споживчу психологію та хімію.

Говард Ю виокремлює п’ять засад, які лежать в основі філософії стрибка. Це: 1) розуміння базових знань вашої компанії та траєкторії їхнього руху; 2) освоювання та розвиток нових дисциплін; 3) використання тектонічних зсувів як джерела нових можливостей; 4) експериментування як засіб отримання свідоцтв правильності чи неправильності потенційного вибору; 5) глибоке занурювання в процес реалізації.

Попри очевидність цих засад, успішно здійснити стрибок дуже непросто. Хоча б тому, що це дорого — і не тільки у фінансовому, але й в емоційному плані. Роблячи вибори, котрі, як може здатися, мають примарні шанси на успіх, керівники мусять поставити під ризик своє особисте та професійне майбутнє. Також непросто безперервно переоцінювати те, що з часів заснування компанії є її основним бізнесом.

У другій частині книги автор звертається до прикладів «зіркових» компаній ХХІ-го століття (серед інших — це WeChat) та розглядає «воронку знань», через яку вони мусили пройти: від мудрості кількох обраних — тих, хто має управлінський статус (майстерність ручної роботи), до мудрості юрби (кардинальне розширення кола розробників) і далі до масової розробки програмних додатків, використання машинного інтелекту та AI-технологій (автоматизація). У книзі розповідається про важкий перехід, який здійснила компанія John Deere в ХІХ-му столітті (від плугу до трактору з паровим двигуном). Зараз компанія все ще перебуває у стрибку: використовуючи повсюдність мережевого зв’язку та штучний інтелект, створює в основному автономні трактори, що дозволить протистояти конкурентам, які ведуть наступ із позицій зниження вартості продукції. «Опинившись у кабіні водія ви відчуваєте щось схоже на вихід у відкритий космос», — пише Говард Ю.

Простими влучними фразами автор нагадує нам про деякі важливі істини. Наприклад про те, що «ключеві компетенції можуть перетворитися на ключові закостенілості», а також, що «суттю стратегії ніколи не може бути досягнення досконалості — в найкращому разі вона покликана зменшити ймовірність виникнення певних обставин».

Аналізуючи роль людини в добу автоматизації, Говард Ю обстоює ідею безумовної першості людського судження і впливу. «Штучний інтелект — це технологія підсилювання», — зауважує він. На думку Ю, майбутнє формуватимуть три основні чинники: це всюдисущий мережевий зв’язок, поширення «розумних машин» та зростання значущості творчого потенціалу людини.

І насправді, щоб у час великих даних створювати проривні рішення, потрібна людяність — здатність до співпереживання. Без цього неможливо побачити внутрішній світ клієнтів та громадян — зрозуміти їхні переживання, надії, розчарування, потреби. Серед найцікавіших кейсів, які розглядаються в «Leap», — організація Common Ground, яка надає послуги нью-йоркським бездомним. Ця категорія населення сумнозвісна своїм небажанням входити в контакт із представниками як державних, так і будь-яких інших структур. Але здатність до емпатії дозволила керівникам Common Ground зануритися у життєві обставини цих людей та створити рішення, які принаймні не наразилися на їхнє неприйняття та які піддаються масштабуванню.

Зрозуміло, що в одній книзі неможливо охопити всі питання, пов’язані з філософією стрибка. Наприклад, як керівники мають підходити до формування команд, здатних здійснити такий карколомний перехід? Які перепони доведеться долати компаніям? Що відбувається в головах лідерів, які готуються до стрибка? Можливо, з часом з’явиться «Leap-2», де автор дасть відповіді на ці та інші запитання.

За матеріалами strategy+business.


    1 Книга увійшла до переліку «Найкращі бізнес-книги 2018-го року», категорія «Стратегія», за версією strategy+business.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Вийди за межi. Забудь про успiх — стань видатнимВийди за межi. Забудь про успiх — стань видатним
Синдром самозванця. Як прожити неймовірне життя, на яке ви заслуговуєтеСиндром самозванця. Як прожити неймовірне життя, на яке ви заслуговуєте
Рік корисних звичок. Повний курс знань, щоб набути звичок, важливих для добробуту і щастя. Збірник самарі + аудіокнигаРік корисних звичок. Повний курс знань, щоб набути звичок, важливих для добробуту і щастя. Збірник самарі + аудіокнига

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)