Чому вашій компанії потрібна ґік-культура
Культури таких компаній, як Amazon, Netflix та Stripe, роблять акцент на науці, володінні, швидкості та відкритості. Про це йдеться у новій книзі «Geek Way». Як ці норми створюють потужну культуру в масштабах — пояснює Ендрю МакАфі (Andrew McAfee), автор книги.
Нове покоління бізнес-лідерів повністю засвоїло урок про те, що культура з’їдає стратегію на сніданок. Але яку культуру хочете ви?
Моє дослідження сучасних лідерів і підривників — таких компаній, як Amazon, Netflix, Stripe, SpaceX, Microsoft, Tesla і HubSpot — виявило деякі разючі спільні риси. Ці компанії відрізняються у багатьох важливих аспектах, але всі вони прагнуть побудувати культуру, яка є набагато більш вільною, швидкою, егалітарною, науково обґрунтованою та автономною, ніж у компаніях індустріальної епохи. Вони відкидають бюрократію та полюбляють сперечатися.
Я називаю цей новий тип культури «Шлях ґіка», і великою несподіванкою є те, наскільки добре він працює. Замість того, щоб впасти в анархію чи запеклі суперечки, компанії, які дотримуються «шляху ґіка», продемонстрували, що вони здатні масштабуватися і вистояти. Їхні культури завойовують світ бізнесу, і зрушення тільки починаються.
Зробивши акцент на чотирьох стандартах або нормах: наука, володіння, швидкість і відкритість, ви можете створити власну ґік-культуру. Про те, як це зробити, я написав у своїй новій книзі «The Geek Way: The Radical Mindset That Drives Extraordinary Results» («Шлях ґіка: радикальне мислення, яке призводить до надзвичайних результатів»).
Нижче я пояснюю і перетворюю кожну норму на основне правило. Я також представляю кілька вражаючих речей, які я чув від ґік-лідерів, що підкріплюють кожну норму. Такий вид комунікації має велике значення, тому що ми беремо приклад від старших, успішних і престижних людей, які нас оточують.
Наука
Більшість компаній приймають важливі рішення, покладаючись на HiPPO, або «думку найбільш високооплачуваної особи». Натомість ґік-компанії приймають рішення, спираючись на найкращі наявні докази. Якщо докази непереконливі або суперечливі, люди обговорюють їх, щоб отримати якомога більше ясності, і ці дебати, як правило, є егалітарними.
Основне правило: Домовтеся, що ви будете приймати рішення на основі фактів (а не старшинства, харизми чи повноважень), і що це нормально — навіть очікувано — ставити один одному запитання, дебатувати і сперечатися, зберігаючи при цьому психологічну безпеку (про це далі).
Комунікація, що підкріплює норму:
- «Кріс, що ти думаєш про докази, які щойно представила Пет?»
- «Пет, що ти думаєш про аргумент Кріса?»
- «Який експеримент ми можемо провести, щоб зрозуміти, хто тут правий?»
- «Дозвольте мені пояснити свої міркування».
Відкритість
Ця норма пов’язана з психологічною безпекою. Відкритість має на увазі готовність змінювати свою думку і змінюватися. Це означає, що ви не стаєте в глуху оборону перед обличчям негативних відгуків або розчаровуючих результатів. Тобто — широко ділитися інформацією та відмовлятися від контролю.
Основне правило: Будьте наполегливими у вирішенні проблеми, але будьте готові відмовитися від свого улюбленого рішення, якщо воно виявиться не найкращим. Не переходьте в позицію захисту і не чіпляйтеся за статус-кво; змінюйте позицію, якщо це необхідно.
Комунікація, яка підкріплює норму:
- «Мені потрібно вдосконалюватися в наступних сферах, і ось як я планую це зробити».
- «Це хороша думка, я не розглядав це з такої точки зору».
- «Ми зробили все можливе, але це не спрацювало, нам потрібно змінити напрямок».
- «Я помилявся. Ось що я дізнався».
Володіння
Дайте командам якомога більше відповідальності та автономії. Компанії індустріальної епохи наголошують на комунікації, координації та міжфункціональних процесах. Ґік-компанії цього не роблять; натомість вони встановлюють чіткі цілі та очікування для кожної команди, а потім забираються з дороги і дають їм якомога більше свободи.
Основне правило: Розподіліть повноваження та відповідальність, як тільки цілі стануть зрозумілими. Ґіки працюють децентралізованими роями, а не ієрархічними колонами.
Комунікація, яка підкріплює норму:
- «Чи зрозуміло Вам, як Ваша робота вписується в наші цілі та стратегію?»
- «Дайте мені знати, якщо я можу бути корисним, але мене не потрібно тримати в курсі справ».
- «Чи не створюємо ми бюрократію? Чого нам слід позбутися?»
- «Чи відчуваєте Ви, що Вам потрібно просити дозволу, щоб виконати свою роботу?»
Швидкість
Встановіть швидкий темп ітерацій і зворотного зв’язку щодо розробки продукту та інших важливих проєктів. Компанії індустріальної епохи, як правило, займаються плануванням і підготовкою заздалегідь. Натомість ґік-компанії починають розробку якнайшвидше, отримують відгуки клієнтів і враховують їх у наступній версії.
Основне правило: ітеруйте, показуйте свою роботу та швидко отримуйте фідбек.
Комунікація, що підкріплює норму:
- «Як скоро нам буде що показати клієнту?»
- «Який у нас темп? Як часто ми будемо випускати нові версії?»
- «Як ми будемо відстежувати прогрес і переконуватися, що ніхто не відстає?»
- «Давайте створимо мінімальний життєздатний план, а потім почнемо будувати».
Ваша роль як лідера
Подавати приклад — важлива частина шляху ґіка. У 2018 році, невдовзі після того, як компанія хмарного зберігання даних Dropbox стала публічною, я взяв інтерв’ю у її засновника та CEO Дрю Х’юстона (Drew Houston) на сцені Массачусетського технологічного інституту. Я попросив його поділитися деякими найважливішими речами, які він дізнався на своєму підприємницькому шляху. Він відповів:
«Коли компанія тільки починала свою діяльність, я сів поруч із деякими людьми технологічної сфери, якими я найбільше захоплювався, і просто попросив поради. Я очікував почути про роботу з венчурними інвесторами та радами директорів, про те, як створити вірусний продукт або щось подібне. Натомість усі вони сказали мені одне й те саме: порадили наполегливо працювати від самого початку над створенням правильної культури і ніколи не припиняти над цим працювати».
За матеріалами Inc.
|