РЕЦЕНЗІЇ | Стаття по книзі 30 жовтня 2023 р.

Створення організації майбутнього: чому критично важливо сформулювати чітку місію, візію та мету

Все частіше компанії ставлять мету в основу своєї організації, але багато з них все ще шукає шляхи, як найкраще донести її до своїх клієнтів і стейкхолдерів. Основним каменем спотикання є відсутність чіткої відповіді на питання: «Яким бізнесом ми займаємося?» і, відповідно, «Як ми дізнаємося, що досягли своєї місії та мети?», — зауважує Берні Яворскі (Bernie Jaworski), який є співавтором нової книги «Creating the Organization of the Future» («Створення організації майбутнього»).

Виступаючи на заході книжкового клубу «I by IMD», Яворскі окреслив п’ять так званих «визначаючих напрямок виборів», які повинні зробити організації. Вони охоплюють місію, візію, мету, цінності та культуру фірми. Перші три визначають вибір галузі, конкретну візію підприємства і те, як фірма допомагає суспільству функціонувати. Наступні два вибори — цінності та культура — встановлюють межі того, як досягти їх місії, візії та мети.

Щоб компанія була успішною, окремі співробітники також мають розуміти мету, місію та візію компанії і те, як це відповідає їхнім сильним сторонам.

«Я думаю, що ми живемо в дуже турбулентний час. Із появою Chat GPT, COVID та ускладненням світу настав час задаватися питаннями, пов’язаними з тим, хто ми є. Що ми робимо? Куди ми йдемо? Чого ми хочемо досягти?», — додав автор.

Creating the Organization of the Future: Building on Drucker and Confucius Foundations

Сформулюйте місію

Першим кроком для організацій є складання формулювання місії, подумавши про те, яким бізнесом ви займаєтеся. Яворскі навів приклад компанії Disney, яка має широкий спектр телевізійних каналів і тематичних парків. Замість того, щоб обмежувати свою місію продуктами та послугами, які вона пропонує, Disney описує себе як компанію, що займається сторітелінгом. Це важливо, тому що навіть якщо їхні продукти та послуги постійно змінюються, їхня місія — розповідати чудові історії — залишається незмінною.

Більше того, хороше формулювання місії має бути зосереджене на конкретній частині ринку, яку, на думку вашої компанії, вона може унікально обслужити.

В ідеалі воно має бути коротким і надихаючим. «Люди повинні прочитати його і сказати: "Я не можу дочекатися, коли почну працювати в цій компанії"», — каже Яворскі.

Визначте візію організації

Розглядаючи візію фірми, керівникам слід поставити запитання: «Як виглядатиме світ, коли ми виконаємо свою місію?».

Для цього важливо уявити собі майбутнє через п’ять-вісім років і подумати, як створити наратив, в якому ваші працівники, акціонери та інші ключові стейкхолдери зможуть побачити, як виглядатиме світ, коли компанія втілить свою місію.

«Тут є кілька критеріїв», — каже Яворскі. «Ви повинні сформулювати "чіткий кінцевий стан". Ви не можете бути двозначними щодо того, чого ви намагаєтеся досягти, але це все одно має бути досяжним».

«Це може бути складним завданням, і це має відрізнятися від ваших конкурентів. Ви мотивуєте людей досягти кінцевого стану, коли у вас є візія та наратив, які люди сприймають як відмінні від вашої компанії».

Організація Habitat for Humanity є наочним прикладом цього. Їхня місія полягає в тому, щоб створити «світ, де кожна людина має гідне місце для життя». Це лаконічне, потужне формулювання з чітко визначеним кінцевим станом.

Визначте мету

Минули ті часи, коли організації повинні були зосереджуватися лише на отриманні прибутку для своїх акціонерів. Все частіше фірми вважають, що вони несуть моральну та етичну відповідальність за свій внесок у розвиток суспільства.

Формулюючи мету, важливо запитати: «Чи стане суспільство краще в результаті існування цієї компанії?».

В ідеалі формулювання мети має виходити як з когнітивної, так і з емоційної точки зору. Воно має заряджати енергією тих, хто щодня приходить до вас на роботу, чітко поєднуючи точки між тим, що робить компанія, та її впливом на суспільство.

Johnson and Johnson чітко відповідає на питання: «Для чого існує фірма?». Їхня мета така: «Ми поєднуємо серце, науку та винахідливість, щоб змінити траєкторію здоров’я людства». Це поєднує три точки з соціальним впливом. Вони прагнуть використовувати свій вплив і розмір на благо, і це чітко видно на прикладі.

Сформуйте організаційні цінності

Зазвичай, якщо ви подивитеся на формулювання цінностей, то побачите, що вони включають в себе комбінацію конкретних цінностей, а також тих, які є унікальними для цієї організації. Наприклад, багато організацій кажуть, що вони цінують командну роботу чи клієнтоорієнтованість. Однак це насправді їх не відрізняє. Що конкретніше ви можете бути, то краще, особливо якщо ви можете пов’язати ці цінності з конкретною поведінкою.

Американська інвестиційна компанія Edward Jones має сильні організаційні цінності. Клієнти для них на першому місці, і вони вірять у філософію довгострокового інвестування, орієнтовану на якість. Це знаходить своє відображення у 15 000 філіалах та інвестиціях на суму понад $1 трлн, при цьому компанія фокусується на індивідуальних, довгострокових консервативних інвестиціях (а не на інституціях).

Сформуйте культуру фірми

Коли культура є невід’ємною частиною бізнес-практики, формуються робочі процеси та звички.

У деяких випадках культура невидима, і ви намагаєтеся з’ясувати, як вона виглядає. Якщо ви приєднаєтеся до компанії з дуже сильною культурою, вже через тиждень роботи ви зрозумієте, що це за культура. Сильна культура — це культура, яка насправді глибоко вкорінена в компанії і поділяється її співробітниками.

Культура визначає точки напруги між культурними елементами. Візьмемо приклад командної культури, яка може бути націлена виключно на перемогу. Побічним ефектом цього є те, що в організації, природно, будуть люди, які сприймаються або відчувають себе невдахами.

Класичним прикладом цього є Netflix, і це закладено в основу всього підходу їхньої компанії. Вони націлені на перемогу, і якщо це відповідає вашому світогляду, то ви можете процвітати в цій компанії. Але це може не спрацювати для тих, хто вважає за краще бути частиною більш сімейного середовища.

З іншого боку, Costco має культуру, в якій на першому місці стоять люди. Вони є чудовим прикладом фірми, яка фокусується на задоволеності співробітників, внутрішній співпраці, навчанні та зростанні персоналу, а також на навчальному середовищі. Вони кажуть: «Ми не пропонуємо роботу, ми пропонуємо кар’єру», що відображає думку компанії про те, як і чому вона досягає успіху.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як вижити серед токсичних людейЯк вижити серед токсичних людей
Вийди за межi. Забудь про успiх — стань видатнимВийди за межi. Забудь про успiх — стань видатним
Працюй чотири години на тиждень. Нова психологія успіхуПрацюй чотири години на тиждень. Нова психологія успіху

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)