«Quantum Marketing»: нове маркетингове мислення для завтрашніх споживачів
У своїй новій книзі маркетинг-директор Mastercard Раджа Раджаманнар закликає маркетологів підготуватися до «цунамі» нових технологій.
Коли справа стосується маркетингу, поняття «сучасність» є досить відносним.
На стінах будинків, похованих під руїнами Помпеї з 79 року н.е., були знайдені політичні заяви. Стародавні виробники цукерок використовували джингли для залучення клієнтів у Китаї, а за часів династії Сун банери та талісмани використовувалися для реклами сталі. Однак, за словами директора з маркетингу та комунікацій Mastercard Раджі Раджаманнара (Raja Rajamannar), сучасним маркетологам необхідно швидко освоювати нові технології, інакше вони ризикують стати «зайвими або застарілими».
«Інакше ви станете "динозавром" маркетингу, і вас просто замінять», — каже Раджаманнар. «Отже, якщо ви цього не зробите, це загрожує вашому існуванню, але це також може бути надзвичайно захоплююче — якщо ви знаєте, що робити».
Ці сучасні версії маркетингу на основі місцезнаходження та джинглів з’являються на початку книги Раджаманнара «Quantum Marketing» («Квантовий маркетинг»). У книзі, яка нещодавно вийшла друком українською, Раджаманнар — один із найвпливовіших CMO у світі — обґрунтовує, чому маркетологи мають швидше адаптуватися до змін, а також чому лідерам бізнесу потрібно зробити маркетинг більш важливою частиною своєї загальної стратегії.
Отже, що ж таке квантовий маркетинг? У книзі наведено три визначення слова «квантовий»:
- «екстремальна, різка зміна»;
- «нові теорії для пояснення, коли класичні теорії руйнуються»;
- «нові методи та пристрої, які виходять за існуючі, відомі межі».
Якщо першою парадигмою був товарний маркетинг, то другою — емоційний маркетинг, за ним — цифровий маркетинг, мобільний і соціальний маркетинг. Нова, або п’ята, парадигма — це квантовий маркетинг, або те, що автор описує як «цунамі» нових технологій — штучний інтелект, доповнена реальність, віртуальна реальність, носимі пристрої, доставка дронами, 3D-друк, бездротовий зв’язок 5G, телемедицина і голографічна проєкція, — які принесуть безпрецедентний прорив. Він каже, що визначив цю п’яту парадигму під час роботи з торговельними групами, включаючи Всесвітню федерацію реклами, Асоціацію національних рекламодавців та CMO Growth Council, що дозволило йому побачити на макрорівні, що працює і що не працює в маркетинговій індустрії.
«Коли я подивився на все це, я побачив, що те, про що ми говоримо і що робимо, чітко вказує — маркетинг сьогодні не працює в багатьох компаніях», — стверджує він. «Маркетинг втрачає своє місце за столом переговорів, тож чому це відбувається?»
Певною мірою книга ілюструє те, чим займається Раджаманнар у Mastercard: від інтеграції новітніх технологій до створення нових маркетингових стратегій, орієнтованих на фізичний і цифровий досвід, а також переосмислення ролі звукового брендингу. Хоча вона не вчить маркетологів, як інтегрувати технології у свої стратегії, глави, присвячені таким темам, як колаборація, лояльність клієнтів, етика та блокчейн, пропонують огляд того, що вони можуть змінити вже сьогодні, щоб адаптуватися до майбутнього.
Коли його попросили назвати єдину річ, яку сучасні маркетологи повинні розуміти в першу чергу, Раджаманнар відповів, що це штучний інтелект.
«Я б сказав, що якби я був маркетологом і мені потрібно було б визначити пріоритетність чогось одного перед усім іншим, то це було б освоєння штучного інтелекту», — пояснює він. «ШІ стане найбільшим дизраптором для маркетингу, або найбільшим чинником для маркетингу взагалі».
Хоча книга розрахована на CMO та інших маркетологів — як технічно підкованих, так і з традиційною освітою, — автор також хотів звернутися до тих бізнес-лідерів, які взаємодіють із працівниками маркетингових служб.
«Найчастіше керівники багатьох компаній не до кінця розуміють, що робить маркетинг і що він може дати», — зазначає він. «Маркетинг не може бути успішним, якщо бізнес-лідери в компаніях — чи то фінансовий директор, чи то директор із комунікацій, чи то технічний директор, чи то гендиректор — не будуть займатися маркетингом. Це завжди важка битва для маркетолога, якщо решта екосистеми в компанії не розуміє, що таке маркетинг, і не підтримує його».
«Quantum Marketing» не акцентує увагу на кризі Covid-19, але є одна глава, присвячена їй. За словами Раджаманнара, деякі з концепцій, які він досліджує в книзі, вже підтвердилися. Наприклад, до пандемії він інтегрував зменшення ризиків у стратегію своєї команди, навіть найнявши колишнього фіндиректора Mastercard на посаду спеціаліста з управління ризиками у відділі маркетингу. Отже, хоча Mastercard не могла передбачити пандемію, вона підготувалася до глобальних проблем, таких як економічний колапс або криза у сфері охорони здоров’я.
Щоб допомогти маркетологам у більш широкому розумінні, Раджаманнар працює з різними групами, а також є співголовою робочої групи з питань даних і технологій, щоб пояснити, які типи контрактів і технологічних стеків повинні мати компанії на місцях.
«На цьому етапі дуже важливо, щоб маркетологи об’єдналися як спільнота», — підкреслює він. «Щоб повернути актуальність, вагомість і славу маркетингу, яку він втратив».
За матеріалами Forbes
|