Безкоштовно: Майбутнє ціноутворення
Free: The Future of a Radical Price
Кріс Андерсон (Chris Anderson), головний редактор журналу Wired та автор книги "Безкоштовно: Майбутнє ціноутворення" (Free: The Future of a Radical Price), висунув у ній контроверсійну теорію, що рано чи пізно кожен бізнес так чи інакше повинен буде вміти працювати з безкоштовними товарами.
Він задається риторичним запитанням: "Чи дійсно єдиний спосіб вимірювати цінність — це гроші?" Андерсон стверджує, що навіть коли хтось "краде" пісні в Інтернеті (які за правилами потрібно купувати за гроші на дисках), тоді виконавець починає мимоволі брати участь у "немонетарній економіці" — економіці, яка вимірюється в категоріях уваги та репутації.
Автор намагається донести ідею, що "безкоштовність" стає першим обов'язковим кроком до прибутку. Особливо в бізнесі, який пов'язаний з цифровими технологіями. Як приклад, він наводить компанію Google, яка пропонує безліч безкоштовних сервісів: електронну пошту, сервіси для блогінгу, карти і навіть програмне забезпечення. Нова економіка, на думку Андерсона, передбачає монетизацію не продуктів, а репутації та уваги, яку ви отримуєте, пропонуючи продукти безкоштовно.
Концепція безкоштовності має надзвичайно велике значення в першу чергу через те, що вже сьогодні вона міцно ввійшла у життя та світосприйняття представників молодшого покоління. Сьогодні ми маємо справу з цілим поколінням, яке користується файлообмінниками, створює безкоштовні облікові записи у Facebook та використовує програмне забезпечення від Google. Для цих людей це вже не просто звичка — це логічний і цілком закономірний стан речей, від якого вони не мають наміру відмовлятися. Основне запитання полягає в тому, як змусити людину, яка використовує базову версію Flickr або грає у безкоштовну версію онлайн-гри, змусити заплатити за преміум-версію того самого продукту.
Кріс Андерсон навіть переносить ідею "безкоштовності" у аналоговий світ. Кожен раз, коли ми чуємо "купіть щось одне і отримайте інше безкоштовно" — ми стикаємося з такою безкоштовністю.
Ярослав Федорак, за матеріалами strategy+business.
|