РЕЦЕНЗІЇ | Стаття про книгу 22 грудня 2010 р.

Нестримний поступ «Вікіноміки»

Викиномика. Как массовое сотрудничество изменяет все (Дон Тапскотт, Энтони Вильямс)
ДЕТАЛЬНІШЕ ПРО КНИГУ
Навесні 2010 року на міжнародному конкурсі блогів The Best of Blogs (The BOBs) кращим онлайн-щоденником було визнано англомовний ресурс Ushahidi: Crowdsourcing Crisis Information. Переможців визначало міжнародне журі у складі авторитетних блогерів та інтернет-експертів з одинадцяти країн світу. Проект Ushahidi — це колективний блог, що супроводжує однойменну програму. За її допомогою користувачі мобільних телефонів та соціальних мереж можуть позначати на інтерактивній карті координати "гарячих точок" та стихійних лих.

Як усе починалося? Технологія Ushahidi була розроблена 2007-го року під час заворушень у Кенії. Орі Oколох, адвокат і блогер з Кенії, продовжувала займатися моніторингом злочинів навіть після виборів. Ідея проекту залишалася актуальною, але державні засоби масової інформації не були зацікавлені у цьому, у приватних медіа не вистачало грошей і робочої сили для розслідування кримінальних випадків і стихійних лих. Пані Околох вирішила створити сайт, завдяки якому кожен бажаючий зміг би надсилати як з Інтернету, так і з мобільного телефону, повідомлення про спалахи насильства чи природних катастроф. Повідомлення очевидців розміщувалися онлайн і позначалися на карті. Саме тоді й була заснована організація Ushahidi, яка мала на меті поширити оригінальну ідею Орі Околох на практиці у різних частинах світу. Широкого використання проект набув під час катастрофи на Гаїті, адже допоміг відстежити наслідки землетрусу, який зруйнував велику частину країни у січні 2010-го року. Так само проект допоміг свого часу палестинцям у створені інтерактивної карти насильницьких дій, що точилися у Газі (місто у Секторі Газа, Палестинська автономія). Ідея та технологія Ushahidi можуть бути застосовані у будь-якій іншій блогосфері, у будь-якій точці планети.

Чому проект став таким популярним? Успіх Ushahidi відтворює принципи концепції Вікіноміки, яка полягає у тому, що творці проекту пропонують всім охочим своє програмне забезпечення з відкритим вихідним кодом.

Дон Тапскот і Ентоні Вільямс запропонували термін "вікіноміка" у 2006 році. Автори концепції стверджують, що співпраця стає все більш дешевою, простою та водночас масштабною. І цьому треба завдячувати саме Інтернету. Глобальна мережа дає аматорам доступ до найпотужніших засобів зв'язку і світових ринків, а це, у свою чергу, відкриває безліч можливостей для співпраці у великих групах. Люди, які ніколи не зустрічалися, можуть працювати разом. Це потужний поштовх до інновацій, оскільки тисячі й мільйони людей можуть розвивати нові ідеї швидше за окремих геніїв і, відповідно, поширювати ці ідеї також досить швидко.

Кілька років тому Дон Тапскот (Don Tapscott) і Ентоні Вільямс (Anthony Williams) задокументували свої думки письмово. Їхня однойменна книга "Вікіноміка" стала бестселером. Головна ідея книги є простою: або компанії створюють відкриті бізнес-моделі, або вони залишаються у посібниках з історії. Книгу варто прочитати з двох причин.

По-перше, Інтернет набув ще потужнішої сили, коли "Вікіноміка" була опублікована. Інтернет перетворився на соціальне середовище, де користувачі мережі є основними творцями контенту:

  • на YouTube переглядається близько 2 млрд. відео на день;
  • користувачі мережі мікроблогів Twitter генерують 750 твітів на секунду;
  • Інтернет-трафік зростає на 40% в рік;
  • користувачі завантажують близько 2,5 млрд. фотографій на Facebook кожного місяця.

Другою причиною є те, що ефект Інтернету набуває день за днем усе масштабнішого поширення. Щоб не бути абстрактними, автори книги розглянули вплив Інтернету на конкретні бізнеси — медіа, освіту, діяльність уряду та ін. Найбільшими жертвами Вікіноміки стали музична індустрія та індустрія друкованої преси. З 2000-го року 72 американські газети пішли з ринку. Тираж друкованих медіа скоротився з 2007-го року на чверть. За деякими параметрами, справи в музичній індустрії ще гірші: 95% всієї завантаженої музики є незаконними. Навіщо купувати газети, коли ви можете отримати порцію свіжих новин в Інтернеті? Навіщо купувати останній альбом виконавця, коли його кліпи й музику можна подивитися на YouTube безкоштовно?

Інші ж галузі лише починають діяти за принципами Вікіноміки. Освітні заклади, зокрема університети, є одним із найконсервативніших інститутів у світі, але навчальні курси, наприклад, Массачусетського технологічного інституту, вже виклали в глобальній мережі. Це стало справжньою загрозою для старого способу викладання, але, тим не менш, понад 200 освітніх установ взяли до уваги цей приклад.

Насправді концепція Вікіноміки — це чудовий стимул для омолодження старих підходів. Він набув популярності навіть у державній політиці. Так, наприклад, естонський уряд схвалив ідею проекту, який допоможе країні позбутися несанкціонованих сміттєзвалищ — добровольці за допомогою GPS-пристроїв знайшли вже понад 10000 несанкціонованих звалищ, після чого залучили 50 тис. людей для очищення забруднених територій. Уряди й інших країн починають прислухатися до людей, які з ентузіазмом ставляться до ідей вікі-концепції. Так, наприклад, Вівек Кундра (Vivek Kundra), який є консультантом Барака Обами з питань ІТ, розробив різні комунальні веб-послуги для Вашингтона, коли співпрацював з командою мера міста. Стів Ресслер (Steve Ressler), інший американець, зібрав групу веб-ентузіастів з молодих чоловіків і жінок, які працюють в уряді, й створив проект Young Government Leaders та соціальну мережу для чиновників GovLoop.

Великим організаціям потрібен час, щоб конвертувати ідеї в інновації. Дуже часто саме організаційна ієрархія гальмує творчий процес. Автори "Вікіноміки" стверджують, що веб-середовище набуло рис найрадикальнішої сили нашого часу. І це лише початок.

За матеріалами "The wiki way", Schumpeter, The Economist.
Підготувала Анна Глива.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як здобути прихильність людей і навчитися впливати на них: рекомендації колишнього агента ФБРЯк здобути прихильність людей і навчитися впливати на них: рекомендації колишнього агента ФБР
Есенціалізм. Мистецтво визначати пріоритетиЕсенціалізм. Мистецтво визначати пріоритети
Змінюючи правила гри. Як лідери, новатори та візіонери перемагають у життіЗмінюючи правила гри. Як лідери, новатори та візіонери перемагають у житті

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)