Зростання: ілюзії та реальність
Build, Borrow, or Buy: Solving the Growth Dilemma
Як забезпечити зростання бізнесу? Запитання це складне та підступне, а неправильна відповідь на нього може вартувати компанії життя. На думку Лоуренс Капрон (Laurence Capron), професора кафедри партнерств та активного власництва INSEAD, та Вілла Мітчелла (Will Mitchell), професора кафедри міжнародного менеджменту Duke University’s Fuqua School of Business, головна проблема у тому, що, в основному, компанії фокусуються на одній стратегії зростання — на тій, що дала їм змогу досягти успіху у минулому. Скажімо, хтось віддає перевагу органічному зростанню; хтось воліє розширяти сферу діяльності через M&A-транзакції. Коли ж стратегія не спрацьовує, організації все одно вперто намагаються її реалізовувати, і, у підсумку, програють конкурентам, котрі застосовують більш збалансований підхід.
Тема книги Капрон та Мітчелла «Build, Borrow, or Buy: Solving the Growth Dilemma» («Розвивати, позичати або купувати: розв’язання дилеми зростання») — як подолати стратегічну однобокість при визначенні шляхів розширення бізнесу. В основі цієї праці — висновки багаторічних досліджень, які проводили її автори в різноманітних організаціях.
Капрон та Мітчелл пропонують свій підхід для визначення найкращого способу здобування ресурсів, потрібних для зростання (вони це називають «ресурсним шляхом»). Так, згідно авторів, керівники повинні розглянути: 1) шлях органічного зростання, 2) питання позичання потрібних ресурсів, і лише після цього 3) можливість їх придбання. При цьому, як підкреслюють Капрон та Мітчелл, саме така послідовність важлива, бо у міру переходу від першої до другої й далі до третьої стратегії, рівень складності їх реалізації зростає, а ймовірність успішного втілення зменшується.
Ось алгоритм прийняття рішення щодо вибору ресурсного шляху, який пропонують автори:
1) чи можуть ваші наявні внутрішні ресурси стати базою для створення нових ресурсів, які потрібні для забезпечення зростання? Чи їхня якість є кращою, ніж якість аналогічних ресурсів конкурентів? Якщо так — оберіть шлях органічного зростання;
2) чи можете ви отримати потрібні ресурси, налагодивши ефективні стосунки із партнером, який їх має? Якщо так — позичайте шляхом укладення угоди;
3) чи потрібні вам міцні та масштабні стосунки з фірмою, що володіє потрібними вам ресурсами? Якщо так — позичайте через укладання альянсів;
4) чи в змозі прибрати та успішно інтегрувати власника ресурсів? Якщо так — купляйте.
При всій поверхневій очевидності цих запитань, автори показують, що знайти повні та чесні відповіді на них зовсім не так просто, як може здатися. Книга містить чимало ідей, рекомендацій та практичних прикладів діяльності компаній у різних країнах світу (зокрема, Cisco, Johnson & Johnson, GE, Danone, Massmart, Tata, Banco Itau, Coca-Cola FEMSA). Все це може допомогти керівникам успішно визначити найоптимальніший за певних обставин ресурсний шлях.
Згідно авторів, найчастіше компанії використовують одну або дві стратегії. Проте, як підкреслюють Капрон та Мітчелл, аби підвищити шанси на успіх організації повинні бути готові до використання усіх трьох підходів. Досліджуючи компанії телекомунікаційної галузі, автори зробили висновок, що «ймовірність виживання впродовж п’яти років фірм, які використовували різноманітні ресурсні шляхи, була на 46% вищою, ніж тих, що застосовували лише укладання альянсів; на 26% вищою, ніж компаній, котрі йшли лише шляхом M&A, та на 12% віщою, ніж гравців, що зростали виключно за рахунок власних ресурсів».
Отже, за словами Лоуренс Капрон та Уілла Мітчелла, «краще не потрапляти у капкан, покладаючись на одну стратегію; для стійкого прибуткового зростання потрібен портфель стратегій та управлінські кадри відповідного рівня, які були б в змозі їх втілювати».
За матеріалами strategy+business.
|