Ділова література: Що читати, а що ні молодим управлінцям
Чого реально вартує більша частина бізнес-книг? І яким працям варто приділити увагу та час? Ось що пише з цього приводу видання The Economist.
Нещодавно Ендрю Мейсон (Andrew Mason), екс-глава Groupon, пожалівся у своєму блозі на те, що мало хто з молодих людей, які долучилися до компанії, прочитав хоча б одну книгу з менеджменту. «Отже, це означає, що вони проходитимуть орієнтаційний період, не маючи зеленого поняття про те, як функціонує бізнес», — нарікає він.
Проте, чи насправді ділова література допомагає пізнати бізнес? Хоча подеколи компанії і віддають перевагу кандидатам, обізнаним з управлінською літературою, виникає запитання — чому саме? Бо вважають, що людина реально набралася неабиякої мудрості, простудіювавши, скажімо, праці про стратегію? Або може, скоріше, тому що претендент справив гарне враження, продемонструвавши потяг до знань?
Втім, попри все, Мейсон пропонує три книги, які, на його думку, варто прочитати будь-кому, хто прагне оволодіти базовим рівнем бізнес-знань. Це «Переможець» (Winning) Джека Уелча (Jack Welch) — історія неймовірного успіху, яка має шанси завоювати увагу тих молодих людей, котрі не люблять заглиблюватися у щось, і чиє бажання опанувати знання з ділової сфери обмежується переглядом телешоу «Кандидат» («The Apprentice»). Друга книга — це «Менеджер за одну хвилину» (The One Minute Manager), котра, якщо чимось і може вразити, то хиба що астрономічними обсягами продажу.
І, нарешті, третя рекомендація — безперечно, найвагоміша з усіх. Це книга Джима Коллінза (Jim Collins) «Від хорошого до великого» (Good to Great). Ця по-справжньому впливова праця розійшлася тиражем у 4 млн. примірників, що дало виданню The Economist підстави назвати її (разом із «Побудованими навічно» (Built to Last) — іншим видатним твором Коллінза) «Гаррі Портером управлінської літератури». Проведення досліджень, що лягли в основу цієї книги, та процес її написання тривали п’ять років.
The Economist так підсумовує головний урок, який можна винести із праці Коллінза:
«Автор прагне детально описати, як видатні керівники управляють своїми компаніями. Його головний висновок, який підтвердив свою дієвість як під час розквіту світової економіки, так і в період рецесії, напрочуд банальний. Після десятиліть хвильових спостережень він доходить думки стосовно того, що важка праця та наполегливість значать більше, ніж геніальність».
Проте сам підхід до проведеного Коллінзом та його групою дослідження викликає певні сумніви. Адже подеколи фірми, що опинилися у провідній когорті, більшою чи меншою мірою зобов’язані своїм успіхом вдачі. Саме цей фактор, як правило, недооцінюється авторами ділових бестселерів. Як зазначає Вільям МакАскілл (William MacAskill), оксфордський дослідник, який займається питаннями практичної етики, застосовувати методику, аналогічну до Коллінзової, — все одно «що проаналізувати результативність тисячі гравців в рулетку, виокремити тих, хто заробив купу грошей, а потім поставити запитання, що відрізняє їх від решти». І насправді, невдовзі після виходу книги у світ, результативність деяких представлених у ній компаній стрімко пішла вниз. А деякі із «великих» навіть умудрилися опинитися на краю банкрутства. Зрештою, аналогічні докори також висловлювалися на адресу інших видатних бізнес-книг. Зокрема, це стосується праці Тома Пітерса (Tom Peters) «У пошуках досконалості» (In Search of Excellence).
Звісно, Ендрю Мейсон не претендує, щоб запропонований ним перелік став еталонною рекомендацію. Є і інші значущі праці. Скажімо, сьогодні книга Клейтона Крістенсена (Clayton Christensen) «Дилема інноватора» (The Innovator's Dilemma) актуальніша, ніж будь-коли. У певному сенсі ця праця — антипод «Від хорошого до великого». За словами Крістенсена, у ній показано «як видатні компанії можуть зазнати провалу попри те, що все роблять правильно; навіть якщо вони враховують думку клієнтів та не скупляться на інвестиції в новітні рішення, що дають змогу суттєво підвищити їхню продуктивність. Будь-якої миті їхні ринки можуть бути зруйновані революційними технологіями». «Багатство у підніжжя піраміди» (The Fortune at the Bottom of the Pyramid) К.К. Прахалада (C.K. Prahalad) — ще одна книга, котра якнайкраще дає змогу зрозуміти сутність того, що зараз відбувається у бізнесі. ЇЇ головна ідея полягає в тому, що якщо поєднати найбідніших споживачів світу — виникне новий ринок незадоволеного попиту, ємкістю в мільярди доларів. Компанії, які спроможуться задовольнити потреби цієї традиційно зневажаємої категорії споживачів, виграють двічі: бо знайдуть нові джерела генерування прибутку, і, крім цього, збагатять життя багатьох людей.
За матеріалами "Early learning business books", The Economist.
|