РЕЦЕНЗІЇ | Стаття по книзі 23 травня 2014 р.

Лев проти лисиці

Strategy: A History

Лоуренс Фрідман (Lawrence Freedman), автор праці «Strategy: A History» («Стратегія: історія») називає стратегію «мистецтвом творення впливу». «Її сутність у тому, щоб витягти із ситуації більше користі для себе, ніж можна було б сподіватися, виходячи зі стартового балансу сил», — зазначається у книзі. На думку Фрідмана, професора кафедри військових досліджень Королівського коледжу в Лондоні, стратеги добре вміють оцінювати результати реалізації стратегії, але при цьому недооцінюють фактор власного впливу на них. Як вважає автор, глибше розуміння еволюції нашого розуміння причинно-наслідкових зв’язків у складних соціальних контекстах дозволить стратегам-практикам більшою мірою впливати на підсумковий результат. У своїй новій праці Фрідман всебічно аналізує історію розвитку стратегічної думки.

Strategy: A History
» Докладніше на Amazon
Ця книга (у ній 750 сторінок) містить наступні п’ять частин: 1) витоки стратегії у західній філософії; 2) військова стратегія, 3) політична стратегія; 4) бізнес-стратегія; 5) стратегічна теорія. Лоуренс Фрідман розпочинає дослідження стратегії із самих її витоків — зі Старого заповіту. У притчі про Давида і Голіафа він розрізняє два полюси стратегії — хитрість і міць.

Протиборство цих двох сил у найрізноманітніших стратегічних контекстах простежується впродовж усієї історії людства. Так, для древніх греків ототожненням стратегії була хитрість, втілена, зокрема, у Троянському коні Одіссея. Натомість римляни, що мали набагато більшу військову потугу, вбачали у хитрості прояв неповноцінності; і свою перевагу воліли доводити на полях битв.

За Фрідманом, кульмінаційним продуктом епохи Просвітництва є реінкарнація стратегії у її сучасній формі. Автор простежує, як класичні поняття «хитрості» і «моці» втілилися у стратегіях знищення та виснаження, традиційних бойових дій і партизанської війни, адептами котрих були Карл фон Клаузевіц та інші військові мислителі XIX сторіччя. У свою чергу коріння їхніх ідей — у працях древньокитайського філософа Сунь Цзи, який жив у п’ятому столітті до н.е.

У політичному контексті полярні виміри стратегії матеріалізовано в сформульованому Макіавеллі принципі лева і лисиці, а також у протистоянні сили і кмітливості, олігархії і анархії. Перший компонент кожної пари ототожнюється з істеблішментом, другий — з тими, хто йому протистоїть — радикалами, революціонерами та анархістами.

Із становленням управлінського класу стратегія проникає на терени бізнесу. Там традиційні стратегічні полюси втілюються в антагонізмі між прагненням збереження статус-кво й потребою запровадження змін. «Бізнес-статегія, точно так само, як і революційна та військова стратегія, може стати жертвою власних героїчних міфів, — пише Фрідман. — Вона підноситься на недосяжну висоту, натомість такий її компонент, як роль випадковості чи обставин, котрий, власне, визначатиме успіх чи провал, залишається недооціненим».

В останній частині книги Фрідман аналізує обмеження моделі раціонального вибору. Тут ідея полярності стратегії розглядається як протистояння двох режимів людської думки, розглянутих Нобелівським лауреатом Деніелем Канеманом (Daniel Kahneman). Якщо Система 1 описує спонтанний інтуїтивний режим мислення, то Система 2 стосується прорахунку та ретельного продумування схеми наших дій. Фрідман твердить, що стратегія народжується в інтуїтивній пристрасті Системи 1, а потім, аби знайти аргументи «за» і «проти» щодо запропонованих дій, задіюється Система 2 чи аналітичний режим мислення.

Роль оповіді — ще одна наріжна тема книги. Хоча людина дуже любить історії, можливості щось роз’яснити через них вкрай обмежені, — зауважує автор. Так, в історіях успіхів корпоративних лідерів та компаній, як правило, перебільшується роль окремих індивідів, а також значущість виважених та ретельно продуманих дій у процесі досягнення заздалегідь визначених цілей. Фрідман вважає, що набагато доцільніше представляти оповідь у формі сценарію, що дозволяє чіткіше визначити її зміст та максимальною мірою позбавити його інтерпретацій. Крім цього, існує природний зв'язок між сценарієм та операційною діяльністю, що служитиме підвищенню ефективності впровадження бізнес-стратегії. Також перевагою сценарію є те, що він залишає місце для імпровізації.

«Стратегічний план, що пов’язує наявні засоби з бажаними результатами, обіцяє нам прогнозований світ, у котрому причинно-наслідкові зв’язки заздалегідь відомі, — пише Лоуренс Фрідман. — Один із висновків цієї книги у тому, що такі плани далеко не завжди витримують колізії з реальністю. Є лише один тип дії, який можна передбачити з певною долею ймовірності, — це перший рух головного гравця, для якого створено стратегію».

За матеріалами strategy+business.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?
Лаяти не на те деревоЛаяти не на те дерево
Діяти як переможець, думати як переможецьДіяти як переможець, думати як переможець

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)