Стратегія у стилі селфі
Вже сама назва книги «Strategy Rules: Five Timeless Lessons from Bill Gates, Andy Grove, and Steve Jobs» («Правила стратегії: п’ять неминущих істин від Білла Гейтса, Енді Гроува та Стіва Джобса») може викликати певний скептицизм. Здавалася б, що ще нового можна написати про цих лідерів?
За словами авторів «Strategy Rules» Девіда Йоффі (David Yoffie) та Майкла Кусумано (Michael Cusumano), порівняльний аналіз управлінських методів трьох найвідоміших керівників нашого часу може допомогли управлінцям системніше підходити до формулювання та запровадження стратегії.
На обкладинці книги — фотография, де Гейтс, Гроув та Джобс стоять поруч, як на церемонії посвяти до пантеону світового бізнесу. Випромінюючи посмішки, вони мовби говорять: «Хто, як не ми, є великою трійцею бізнесу — хто, як не ми, є наступниками Рокфеллера, Едісона та Форда».
Фото було зроблено 1998-го. Тоді Енді Гроув став «людиною року» і готувався залишити пост генерального директора Intel. Можна сказати, що він був Генрі Фордом технологічної галузі, який безперервно підживлював ринок все потужнішими та дешевшими мікрочіпами. Тоді ж Білл Гейтс, Рокфеллер свого часу, очолював найпотужнішу комп’ютерну компанію світу. Звинувачений у монополізмі, він вже був найбагатшою людиною планети. А Стів Джобс, котрий повернувся до Apple з «вигнання», готувався ось-ось «підірвати» ринок, запускаючи низку блискучих інновацій, якими міг би пишатися навіть сам Едісон.
Зрештою, описані у книзі характеристики «великої трійки» можуть мало чим здивувати. У кожного з цих лідерів була візія, але, на відміну від багатьох, вони зробити наступний важливий крок, втіливши її у конкретні дії. Вони вели велику гру, але вміли зупинятись за пару метрів від хиткого мосту над прірвою, пройти яким можна було лише ризикнувши поставити на кін все. Вони створювали не просто продукти, а платформи та екосистеми. І ще, вони віртуозно використовували ринковий вплив для створення потужної конкурентної переваги (не дарма ж кожна з їхніх компаній зіткнулася з небажаними виявами уваги з боку антимонопольного комітету).
І нарешті, остання спільна риса Гейтса, Гроува та Джобса, яку аналізують автори, — це «особистісний якір» або «унікальні вміння та інсайти лідера». «Коником» Гейтса було програмування. Гроув зробив ставку на інженерну досконалість та дисциплінованість. А Джобсу було притаманне майже маніакальне фокусування на дизайні та споживчому досвіді.
І хоча ці лідери мали дуже відмінні особистісні якорі, вони їх використовували однаково. «Ці якорі були центром тяжіння в їхній повсякденній роботі, а також скеровували стратегічну думку та найрізноманітніші рішення: від "кого наймати" до "як делегувати повноваження"», — пишуть Йоффі та Кусумано. Цінності та пріоритети Гейтса, Гроува та Джобса настільки глибоко вросли в організаційну «тканину» Microsoft, Intel та Apple, що й досі визначають шлях, яким рухаються ці компанії. Інакше кажучи, три легендарні лідери створили корпорації за власним «образом і подобою» та забезпечили своїм творінням довге життя (принаймні, набагато триваліше, ніж термін їхнього перебування у керма).
Проте, як визнають автори, «ідея вибудовувати організацію навколо вашого особистісного якорю — це обосічний меч». «Коріння "кульгавості", яку останніми роками демонструють Microsoft, Intel та Apple — в рішеннях, які свого часу приймали Гейтс, Гроув та Джобс», — пишуть Йоффі та Кусумано. Фокусування Microsoft на програмному забезпеченні — це одна із причин, чому її вихід на такі ринки, як інтернет-пошук, сматрфони та соціальні мережі відбувається «повільно та незграбно». Intel й досі міцно прив’язана до ринку персональних комп’ютерів попри те, що мікропроцесори потрібні у секторах мобільних пристроїв та «інтернету речей». Якщо ж взяти Apple (сьогодні — це найдорожча компанія світу), то виглядає, що вона не в змозі вивести свій найцінніший бренд з виру безперервної інновації, яка несе у собі високий ризик.
Більша частина книги присвячена питанню — як використовувати особистісний якір так, або він не потягнув вас на дно. Адже якір, хоча і дає дуже потрібну стабільність, також може стати занадто важким, перетворюючись у «гирю на ногах». І тоді ви або не зрушите з місця, або впадете, намагаючись визволитися з допомогою різких рухів. Отже, як наголошують автори, дуже потрібно сформувати управлінську команду, якій би ви передали частину ваших функцій та котра, до того ж, змогла б компенсувала ваші слабкі сторони і допомогти тестувати логіку ваших рішень.
Поза всяких сумнівів, у Гейтса, Гроува та Джобса були дуже потужні особистісні якорі, котрі стали основою для побудови найспішніших компаній сучасності. Але все ж таки варто добре подумати перед тим, як ви вирішите зробити свій якір стрижнем розвитку фірми, адже саме через нього з часом бізнес може «дати крен».
За матеріалами strategy+business.
|