Від нужденності — до процвітання
Автор: Тетяна Синьоок
Джерело: Блог Yakaboo.ua
У бестселері, український переклад якого побачив у видавництві Yakaboo Publishing, ідеться про ізраїльське економічне диво, ментальність ізраїльтян, котрі не завдяки, а всупереч обставинам досягли захмарних економічних показників і створили країну-бренд, з якою асоціюють новий етап розвитку суспільства — етап інновацій.
Ця історія нагадує економічну казочку, головний персонаж якої — народ — ніби за помахом чарівної палички перетворився з нужденного й розгубленого на успішного й прогресивного, такого, що сколихнув світ стрімкістю й кількістю досягнень. Як і в кожній казочці, є тут труднощі й невдачі, шляхи їхнього подолання, завдяки яким головний персонаж зазнає ініціації, мудрішає й перемагає. Нема в цій казочці тільки одного — чарів. Хоча, прочитавши книгу «Країна стартапів» (Start-Up Nation) Дена Сенора (Dan Senor) і Сола Сінґера (Saul Singer) та ознайомившись із приголомшливою історією успіху не людини, а цілої нації, можна повірити у що завгодно.
Автори «Країни стартапів» — журналісти, експерти з питань геополітики — мали на меті розповісти не так про вражаючі досягнення Ізраїлю упродовж кількох десятиліть, як про головний ресурс країни — людей. Книжку відкриває уривок із натхненної промови Шимона Переса, у якій колишній президент Ізраїлю, Нобелівський лауреат, стверджував, що найбільше багатство Ізраїлю — його люди, адже саме їм вдалося збудувати диво посеред пустелі. Ден Сенор і Сол Сінґер розвивають цю думку, оповідаючи про масштабні ізраїльські стартапи, що змінили людство, а також про культуру суспільства, світоглядні риси євреїв, завдяки яким Ізраїль став нацією підприємців.
Притча про мишку й вершки, втілена в економіці
Ізраїльське економічне диво — це реальна ілюстрація відомої притчі про мишку, яка замість того щоб потонути в молоці, борсалася й збила його на масло. Про це свідчить історія. Стартові позиції для розвитку Ізраїлю як країни були нульові: бідні природні ресурси, нестабільна зовнішньополітична ситуація, тривала відірваність від своєї землі. Однак, на чому наголошують автори книжки, саме постійна гра на межі, криза як виклик сприяли тому, щоб ізраїльський народ акумулював свої сили й зумів не тільки створити комфортні умови життя для себе, а й стати одним із провідних гравців на світовому ринку, де панує економіка ідей, а не матеріального виробництва.
Автори книжки наголошують, що здійснити прорив євреям допомогли не тільки подиву гідна згуртованість і працелюбність. Ідеться ще про таку рису ментальності, як відмова від жорсткої субординації, нехтування авторитетами. На прикладі надважливого для Ізраїлю сегменту — армії — показано, як у, здавалося б, чітко ієрархізованій системі люди не втрачають здатності мислити критично, не бояться брати відповідальність за свої ініціативи й ризикувати.
Стиль поведінки в армії, де має відслужити кожен громадян Ізраїлю, вплинув і на формування бізнес-культури. Ізраїлю вдалося створити унікальну військову структуру країни, в якій ранг майже нічого не важить, і пересічний військовий може вказати генералу, що він має вчинити по-іншому задля кращого результату. В Ізраїлі освіта людини має менше значення, ніж досвід служіння в армії. Автори стверджують, що ізраїльська армія розриває шаблон сприймання солдата як гвинтика в системі. Вишкіл й екстремальні умови провокують на ініціативність і критичність мислення, неординарні ситуативні рішення, гнучкість, вироблення культури сумнівів і суперечки. Це сприяло формуванню антиієрархічного етосу, яким просякнуто кожен аспект ізраїльського суспільства. Підприємництво — насамперед.
Цікавий складник книжки — зріз інноваційного суспільства на прикладі взаємин Ізраїлю з іншими розвиненими країнами — США, Сінгапуром, ОАЕ, Кореєю та ін. Тут ідеться про шлях кожної з цих країн до свого економічного дива, але водночас про те, що може гальмувати поступ.
Криза — чудовий старт
«Країна стартапів» доступна для українських читачів у перекладі Мирослави Лузіної. Текст написано максимально невимушено, оскільки книжка розрахована на широке читацьке коло, спрагле цікавої мотиваційної літератури фактів. Розділи про економічні процеси побудовані як історії з життя певного підприємця, його перші кроки, сумніви, невдачі, успіх. Кожна з історій потверджує думку про те, що криза — це чудовий старт, бо найголовніше в будь-якому успіху — людський капітал.
Ця приваблива теза актуальна й для України, тож переклад «Країни стартапів» саме зараз можна вважати дуже своєчасним. Україні, як і Ізраїлю колись, зараз випадає перевинаходити себе. У такій ситуації бути обізнаним із чужими успішними досвідами — це найперше, з чого варто почати.
|