Лідерство як втілення засад дизайн-мислення
Всі інститути, що формують наше суспільство — і комерційний, і державний сектор, і академічна сфера — належать до екосистеми, що перебуває у вирі безупинних змін. Щоб визначити в ній правильний напрям руху та успішно подолати шлях до цілі, потрібне як критичне, так і творче мислення. Без такої комбінації лідерство занадто часто виявляє свою непродуктивність. Саме тому практика провідництва та система розвитку лідерських вмінь потребують глибинної трансформації.
Моура Квейл (Moura Quayle), професор кафедри стратегічного дизайну школи бізнесу Sauder при Університеті Британської Колумбії, належить до тих, хто перебуває на «передньому краї» такої трансформації. Її нова книга «Designed Leadership» («Лідерство на основі засад дизайн-мислення») — це чудовий путівник для тих, хто хоче долучитися до процесу переосмислення лідерства.
Культова праця Фредеріка Тейлора (Frederick Taylor) «The Principles of Scientific Management» («Принципи наукового менеджменту») окреслила простір, в якому й досі функціонує бізнес. Тейлоризм став істинним дивом промислової доби, бо привніс професіоналізм у царину управління й підвищив ефективність та продуктивність окремих робітників і світу в цілому. Але неймовірно складні, інколи навіть підступні, проблеми, з якими ми стикаємось сьогодні, потребують більшого. Щоб їх розв’язати, необхідна креативність — причому, швидше, не як замісник наукового підходу, а як додаток до нього. Інакше кажучи, нам потрібне лідерство, що ґрунтується на засадах дизайн-мислення.
Поняття «дизайн-мислення» набрало популярності в світі бізнесу та технології протягом останніх років, особливо міцно ствердившись у контексті розробки користувацького інтерфейсу та конструювання споживчого досвіду. Але його витоки знаходяться набагато далі. За словами автора:
«Незважаючи на те, що у величезній кількості праць із питань дизайну, заявляється, що підхід до дизайну, зорієнтований на людину, коріниться в комп’ютерній науці та штучному інтелекті — в інших дисциплінах, що базуються на дизайні (як-от конструювання штучного середовища), користувач завжди був стрижневою постаттю процесу».
Книга Пітера Роу (Peter Rowe) «Design Thinking» («Дизайн-мислення»), присвячена питанням архітектури та урбаністичного планування, побачила світ 1987-го року. Ця праця часто згадується в «Designed Leadership». Моура Квейл, за фахом ландшафтний архітектор та спеціаліст з урбаністичного дизайну, дуже добре обізнана в цій темі. І це, разом з її багатогранним професійним досвідом, втілилось у широті бачення поняття «дизайн-мислення», що відрізняє дану книгу серед інших праць із цієї теми.
Лідерство, яке базується на засадах дизайн-мислення, розпочинається з чіткого визначення ваших цінностей; їхнього формулювання, що виключає будь-які двозначності; донесення до інших та цілеспрямованого використання при прийнятті рішень. Для цього лідери мають «уважно слухати та виявляти послідовність у комунікаціях», а також інкорпорувати нову мову лідерства в бізнес-лексикон:
«Мова — це засіб, за допомогою якого ми досліджуємо та навчаємось, зростаємо та змінюємось відповідно до наших цінностей. Отже, об’єднання мови бізнесу з мовою дизайну несе в собі потенціал створення мови та поведінки нового типу, а в ідеалі ще й нових підходів до розв’язання проблем».
Тобто критично значущим кроком для лідера є визначити спочатку свої цінності, а потім спільно з колегами — базові цінності громади чи організації. Хоча ця теза може сприйматись як дещо абстрактне, книга містить цілий набір практичних інструментів, котрі дозволяють реалізувати зазначене вище на практиці. При цьому фокус уваги покладається на фазу «робити», яка є завершувальною в трьохетапному процесі стратегічного дизайну (перші дві — це «запитувати» та «пробувати»). Як наголошує автор:
«Поняття "дизайну" є активним за своєю сутністю. Його зміст полягає не в розмірковуванні, а в тому, щоб безперервно випробовувати та діяти».
Одна із сформульованих Квейл засад лідерства говорить: «Ніколи не поставлена крапка, але завжди завершено». Це означає: провідництво цього типу є активним за своєю природою.
Праця «Designed Leadership» є і цікавою, і дуже пізнавальною (напевно, багатьом, буде цікаво прочитати історію походження знака питання). А деякі представлені в книзі рішення дуже складних проблем вражають своєю простотою. Зокрема, автор пригортає нашу увагу до наступного:
«Люди часто плутають факти (які є об’єктивною інформацією) і їхнє тлумачення (або інсайти). Хоча є величезна різниця між безсторонньою очевидністю того, що ви бачите та чуєте (фактами ваших спостережень), і вашою інтерпретацією цього (інсайти). Змішування спостережень та інсайтів спричиняє неясність. А ретельне розмежовуючи їх, ми виявляємо пробіли у знаннях, які змушують шукати додаткових свідоцтв».
Одним із рішень згаданої вище проблеми є складання простого переліку, що одночасно задіює як логіку, так і креативність. Такий підхід допомагає швидко з’ясувати, що є абсолютно необхідним для вироблення рішення, а що може бути просто бажаним («обов’язково потрібно; потрібно; добре було б мати»).
Автор вчить нас мислити візуальними й просторовими категоріями, пояснює, як малювання та написання можуть допомогти зрозуміти дуже складні питання. Так, в книзі розповідається, як краще сконструювати фізичний простір, де ми працюємо. Можливо, це один із найкорисніших висновків, з яких варто скористатись. Нам рекомендують створити середовище студійного типу, де б відбувалося безупинне навчання та обмін ідеями, та використовувати це і в педагогічних цілях, і як підґрунтя для безперервної інноваційної діяльності. Автор рекомендує бізнес-школам взяти на озброєння дизайн-підходи, а школам дизайну інкорпорувати в свою діяльність бізнес-знання. (Школа бізнесу Sauder, заснувавши дизайн-студію, стала одним із 13-ти закладів в світі, де реалізовано цей підхід.)
Крім усього, «Designed Leadership» включає в себе додаток «Розвиток стратегічного дизайну в бізнес-мисленні». Проте найсильнішою стороною книги є не стільки екскурс в історію дизайн-мислення, а в першу чергу те, що Моура Квейл допомагає нам зазирнути в його майбутнє, та забезпечує інструментами, які можуть допомогти реалізувати бажане прийдешнє.
За матеріалами 800-CEO-READ.
|