Корисний шаблон: чому варто прочитати книгу «Створюємо бізнес-модель»
Автор: Юрій Зеленін
Джерело: m!nd
Часто чую від людей: «Хочу мати свій бізнес». І це не дивно — адже «бізнес» перекладається з англійської як «справа», і більшість людей хоче займатися улюбленою справою, заробляючи при цьому на життя. Але скільки є випадків, коли після старту бізнес «не йде», «буксує», «гальмує», або взагалі «стоїть на місці», тобто не розвивається. У більшості випадків причиною такої ситуації є недостатня або неправильна підготовча робота до запуску свого стартапу. А давній вислів про те, що потрібно сім разів відміряти, перш ніж відрізати, є актуальним і в наш динамічний час.
Для того щоб уникнути такої ситуації або терміново її виправити, стане в пригоді книга «Створюємо бізнес-модель» (Business Model Generation), написана Александром Остарвальдером (Alexander Osterwalder) і Івом Піньє (Yves Pigneur) у співавторстві з 470 практиками з 45 країн світу. Вона буде корисною не лише для «стратегів і новаторів, для тих, хто змінює правила гри і готовий ризикувати» (цитата автора), а й для багатьох підприємців, які бажають вивести на ринок свій продукт або послугу, і опиняються серед сотень конкурентів з подібними пропозиціями. Вона стане настільною для менеджерів і власників компаній, чий бізнес застопорився і потребує термінових змін. І навпаки — для тих, хто регулярно провадить самодіагностику своєї компанії з метою запобігти кризовим ситуаціям.
Автори книги справедливо відзначають, що конкуренція від продукту, його ціни і якості вже перейшла на рівень бізнес-моделей. І чим продуманішою і досконалішою буде бізнес-модель, тим більше шансів матиме компанія для виграшу в конкурентній боротьбі. На думку авторів книги, бізнес-модель компанії обґрунтовує причини, завдяки яким створюється і утримується цінність для стейкхолдерів, тобто осіб, зацікавлених у діяльності компанії.
Творці книги розробили зручний інструмент, який повсюдно використовується в сучасному успішному бізнесі — це шаблон бізнес-моделі або «канва», що складається з дев’яти ключових структурних блоків:
- споживчі сегменти;
- ціннісні пропозиції;
- канали збуту;
- взаємини з клієнтами;
- потоки надходження доходів;
- ключові ресурси;
- партнери;
- види діяльності;
- структура витрат.
Шаблон дозволяє не лише структурувати і описати бізнес-модель компанії, але і порівняти її з іншими компаніями-конкурентами для виявлення ключових конкурентних переваг.
У книзі наведені різні стилі існуючих бізнес-моделей з прикладами відомих успішних компаній, які змогли стати лідерами на висококонкурентних ринках завдяки унікальності та інноваційності саме своїх бізнес-моделей. Автори описують методи і особливості дизайну нових бізнес-моделей, які є універсальними, незалежними від галузі та специфіки компанії. У книзі порушується питання про можливість і необхідність правильного переосмислення стратегії своєї компанії за допомогою шаблону бізнес-моделі.
Книга «Створюємо бізнес-модель» унікальна тим, що об’єднує в собі з першого погляду несумісне — творчість і системність. Тому, впевнений, її високо оцінять як власники і менеджери компаній, в яких системність процесів, ретельність і глибина аналітики грає першорядну роль, так і бізнесмени-креативщики, для яких бізнес — це можливість створювати нові продукти, компанії та навіть цілі ринки.
Про автора:
Юрій Зеленін, виконавчий директор бізнес-школи «Міжнародний інститут бізнесу».
|