Багаті розумом: чим цікава книга Річарда Флориди «Homo creativus»
Джерело: m!nd
Що до чого тяжіє — творчі спільноти до економічних можливостей чи навпаки? Відповідь — у книзі теоретика урбаністики Річарда Флориди (Richard Florida) "Homo creativus. Як новий клас завойовує світ" (The Rise of the Creative Class).
Сюжет. Понад 15 років тому американський соціолог-урбаніст Річард Флорида придумав вислів «креативний клас», щоб позначити тих трудящих, чий спосіб виробництва грунтується на комплексних знаннях і самостійних рішеннях.
Менша його частка, як не парадоксально, — це ті, хто «повністю залучений до творчого процесу»: інтелектуали, митці, інженери, вчені, журналісти — зрештою, всі, для кого інновації становлять саму суть виробництва. Велика частка — ті, хто потребують знань і створює смисли, але не завжди є інноватором. Це лікарі, вчителі, юристи, фінансисти та управлінці.
Креативний клас, як стверджує Річард Флорида, є локомотивом економічного зростання. Його аналіз економіки регіонів підтверджує: не економічне зростання міст або районів тягне за собою поліпшення середовища проживання, зниження нерівності та становлення креативного класу, а точно навпаки. Там, де спільнота почала дбати про середовище проживання (умовно кажучи, прокладати велосипедні доріжки), докладати зусиль до пом’якшення нерівності, прагнути до створення робочих місць для креативного класу, там через деякий час спостерігалося стійке економічне зростання.
Бекграунд. Ідеї Річарда Флориди вперше були опубліковані 2002 року. За період, що минув із тієї пори і позначився атакою 9/11 і двома великими економічними кризами різної природи, те, що здавалося спірним, стало очевидним. Жива і різноманітна культура — необхідна умова економічного розвитку. Ще в першому виданні, наприклад, було описано спостереження: якщо в якомусь місті з’являється сучасна музична сцена, то варто чекати на зростання в економіці. Якщо в місті стає помітною гей-спільнота — отже, незабаром зросте і подушний ВВП. Критики Флориди стверджували, що він плутає причини і наслідки. У новому виданні автор захищає свої позиції з новими даними в руках.
Так, тренди, що здавалися неочевидними понад десять років тому, стали помітні навіть неспеціалісту. Обдаровані люди повертаються з передмість у міста. Центри старих міст, які пережили в XX столітті зліт і занепад, знову на рівних конкурують з приміськими технопарками і районами інтелектуального виробництва 1990-х (на кшталт Кремнієвої долини).
«Саме становлення нового класу і креативність як економічний фактор лежать в основі багатьох спостережуваних трендів, які, на перший погляд, здаються епіфеноменальними і не взаємопов’язаними. Це і поява повністю нових галузей і типів бізнесу, зміни в способі життя, роботі, споживанні — аж до ритмів, патернів, бажань і очікувань, які керують нашою повсякденністю», — зазначає автор.
Модернізація людства, вважає Флорида, відбувається просто зараз. Залучення людського капіталу та інновації стають важливішим двигуном прогресу, ніж моделі минулого, — сировина, виробництво і корпоративна географія. Новий світ ще ховається всередині старого каркаса і перехід не буде безболісним. А яким стане цей новий світ, ми поки не можемо знати. Однак усвідомлення нової ролі креативного класу і політична готовність до глобальних змін мають допомогти.
Український переклад книги «Homo creativus. Як новий клас завойовує світ» зроблений за останньою редакцією англомовного видання 2014 року. Але у автора вже є новий погляд на ситуацію, що допоможе зорієнтуватися в майбутньому. На початку 2017 року Флорида опублікував ще одну працю — теж про креативний клас.
Цього разу урбаніст стверджує, що скупчення людей творчих професій не лише стимулює розвиток міст по всьому світу, але і веде до справжньої кризи: економічної і соціальної сегрегації та нерівності. У своїй книзі «The New Urban Crisis» («Нова криза міст») автор заявляє, що креативність та інновації роблять життя кращим тільки для щасливих володарів багатства, освіти і таланту. Інші ж лише спостерігають прірву між собою і більш успішними співгромадянами. У «містах-суперзіках» з найінноваційнішими та креативними економіками найбільш гостро виражено і соціально-економічну нерівність. Вона помітна як усередині, так і між містами, і чим більшим і багатшим стає місто, тим більше в ньому нерівності.
Вам сподобається, якщо: Ви цікавитеся темою життя міст і тенденціями їхнього розвитку в різних країнах. Флорида захоплююче викладає свої роздуми про сучасну урбаністику і провокує внутрішній діалог: про місце, в якому ми живемо, і його неминучу еволюцію.
Вам не сподобається, якщо: Ви віддаєте перевагу розважальному жанру, навколишню дійсність любите усвідомлювати через художню літературу, а не науково-популярну публіцистику, яка здається вам надто мудрованою для розвитку світогляду, аби витрачати на неї час.
Головна причина прочитати: Річард Флорида описує популярну ідею про роль креативного класу в еволюції суспільства, яка викликала широкий резонанс у середовищі інтелектуалів по всьому світу. Уявлення про неї допомагає спрогнозувати, куди рухаються сучасні українські міста, які стрімко змінюють свій вигляд, відгукуючись на запити найбільш прогресивних громадян. І навряд чи хто засумнівається, що творчі професіонали штовхають вперед культуру і економіку всієї країни, тому слід створювати умови для їхнього розвитку.
|