Нове обличчя Китаю як світового постачальника товарів
На основі: Sourcing From China: No Longer Just for Shoes, Toys and Clothes (Knowledge@Wharton)
Підготувала: Анна Качкалда, SCG
Вже 20 років назад багато компаній почали виказувати бажання постачати товари з Китаю, що, на той час передбачало прості, трудомісткі товари (взуття, іграшки, одяг). Така тенденція принесла успіх компаніям, які націлювалися на продукти саме цієї категорії. Зараз же ситуація кардинально змінюється. Такі високотехнологічні компанії, як Dell, IBM, Samsung, Nokia все більше й більше налагоджують контакти щодо постачання високотехнологічних деталей та товарів, які потребують значного R&D. Згідно з експертною думкою BCG та Wharton, компанії, які змогли осягнути всі плюси такого співробітництва, отримають шалені вигоди.
Характеризують сучасну ситуацію, експерти BCG говорять, що окрім традиційних товарів з'явилася ще одна величезна сфера — побутова електроніка. А наступною великою хвилею стануть промислові товари, залучаючи такі компанії, як ITT, Siemens, Honeywell та ABB.
Судячи зі статистичних звітів, загальний минулорічний експорт зріс на 35% і сягнув 593,4 млрд. дол. За даними Bloomberg, експорт технологічних товарів зріс на 72%, склавши 45,4 млрд. дол.
Той факт, що компанії починають фокусуватися на імпортуванні високотехнологічної продукції зовсім не означає, що попит на традиційні товари зник. Яскравим прикладом є компанія Wal-Mart, яка й досі активно підтримує постачання продукції з Китаю. Іншим прикладом активного співробітництва у даному напрямку є компанія Perry Ellis International (штаб-квартира у Майамі), що спеціалізується на одязі. Її річні продажі сягають 500 млн. дол., при цьому закупки саме в Китаї становлять 28%. На думку керівництва компанії, дані тенденції не лише збережуться, а й зростатимуть. У Китаї виробники можуть придбати необхідні товари за такими ж або нижчими цінами, порівняно з іншими країнами. До того ж вартість робочого капіталу є значно нижчою, в той час як продуктивність — одна з найвищих.
Для багатьох мультинаціональних компаній низькі затрати та висока продуктивність свідчать, що постачання з Китаю вже є не вибором, а необхідністю. 95% іграшок та 85% взуття, що продаються в США, зроблено у Китаї.
Незважаючи на певні труднощі (наприклад, дефіцит деяких промислових ресурсів, включаючи електроенергію тощо), переваги Китаю є настільки суттєвими, що протримаються ще, як мінімум, років десять. Китайські виробники стають все досвідченішими та більш професіональними, вивчаючи нові техніки та технології. Один з професорів Wharton нещодавно відвідав китайську фабрику по виробництву піаніно. За його словами, 10 років назад компанія була майже банкротом. Зараз вона охоплює 2/3 китайського ринку і, судячи з усього, має всі шанси стати світовим лідером у своєму сегменті.
Все необхідне для бізнесу — земля, будівлі, устаткування, не кажучи вже про трудові ресурси, — дешевше в Китаї на 20-80% (залежно від бізнесу).
Таким чином, американські компанії зовсім не шкодують про співробітництво з Китаєм: "Майбутнє — це Азія. Цього століття центр ділової активності буде саме тут".
|