Переосмислення мобільності
Джерело: open
Світ стає все більш мобільним, і мова не лише про різноманітні інновації у сфері перевезень, але й про зміну міст, і про створення екосистеми. Що чекає на нас у майбутньому? І що вже сьогодні ми називаємо мобільністю?
На думку фахівців McKinsey & Company, мобільність варто розглядати у чотирьох вимірах: автомобілі, споживачі, міста та конкуренція. Кожен з них визначає, яким буде майбутнє людства.
1. Автомобілі. Понад століття автомобільна сфера працювала відокремлено від інших видів транспорту. Але зараз все змінюється: вона стає частиною екосистеми перевезень, де різні елементи тісно пов’язані між собою.
До 2030-го року електричні двигуни стануть мейнстримом. Ми побачимо електричні автобуси, вантажівки, інші види транспорту на електричних двигунах. Все це означатиме зниження витрат на експлуатацію та володіння машинами.
Другий важливий напрямок розвитку цієї сфери — автономні автомобілі. Uber та Lyft планують запустити сервіси автономних перевезень найближчим часом. Якщо у 2016-му році кількість кілометрів, які проїхали автономні машини, складала 1% від загальної, то до 2020-2025 років вона зросте до 70%, а у 2030-му — до 80%.
Автономні машини означають не тільки звільнення рук водіїв від керма — вони вивільнять їхній мозок від думок про дорогу. А штучний інтелект подбає про те, щоб людина безпечно дісталася туди, куди їй треба.
2. Споживачі. Те, як люди сприйматимуть мобільність у майбутньому, залежить від місця їхнього проживання. Наприклад, Китай протягом 10 років залишався найбільшим у світі ринком автомобілів. У 2018-му китайці придбали на 70% більше легкових машин, аніж американці. Зараз, коли ми спостерігаємо поширення електричних та автономних двигунів, Китай також не пастиме задніх. Проте, швидше за все, цей ринок фокусуватиметься на спільному використанні автомобілів. За прогнозами, до 2040 року 55% усіх поїздок в Китаї відбуватимуться у електричних, автономних машинах, які використовуються спільно.
Понад століття автомобільна сфера працювала відокремлено від інших видів транспорту. Але зараз вона стає частиною екосистеми перевезень
Для європейців все ще залишається важливою преміальність бренду: половину прибутку на цьому ринку отримують компанії, які позиціонуються як преміальні (для порівняння: у США — 30%, в Японії — 25%). У нещодавньому опитуванні, проведеному у Європі, 45% людей сказали, що бренд машини, яку вони беруть у каршеринговому сервісі, є для них дуже важливим. І, швидше за все, ситуація не зміниться у наступні роки.
США традиційно є колискою для інновацій, а також ця країна відіграє значущу роль у формуванні екосистеми мобільності. З 2010-го року більше 1 000 компаній, що мають стосунок до створення автономних машин, отримали понад $210 млрд зовнішніх інвестицій. Приблизно 40% цих бізнесів мають американське коріння.
3. Міста. У багатьох містах трафік стає все серйознішою проблемою. З 2010 по 2016 роки навантаження на дороги зросло на 14% у Лондоні, на 36% у Лос-Анджелесі, на 30% у Нью-Йорку. Це збільшує забрудненість повітря, а також підвищує ризик ДТП. Електронна комерція швидко розвивається, а це також означає навантаження на транспортну систему.
Вирішити ці проблеми здатна цілісна система перевезень, у якій різні види транспорту будуть з’єднані між собою, а границі між громадським, приватним та спільним транспортом будуть розмиті. Це дозволить людині мати декілька способів (дешевих, екологічних та гнучких) — як дістатися з точки А в точку Б.
Вирішити проблему міського трафіку здатна цілісна система перевезень, у якій різні види транспорту будуть з’єднані між собою, а границі між громадським, приватним та спільним транспортом будуть розмиті
Щоб створити подібну систему, потрібно буде зробити чимало кроків. У деяких містах ми вже це спостерігаємо. Наприклад, перевезення комерційних вантажів складають приблизно 20% від транспортного навантаження на місто. У Барселоні та Нью-Йорку вирішили виконувати такі доставки вночі — і це зменшило середню тривалість подорожі для усіх користувачів транспортної мережі на 5 хвилин.
4. Конкуренція. І, нарешті, усім гравцям ринку мобільності варто бути готовими до жорсткої конкуренції та зміни границь між секторами. Зміни у цій сфері можуть бути швидкими й непередбачуваними, але й вартими зусиль: у 2030-му році прибутки глобальної мобільної екосистеми мають скласти $7,7 трлн.
Поєднавши описані чотири виміри, можна отримати первинне уявлення про мобільність нового часу. Очевидно, що ця сфера не лише відкриває безліч можливостей для появи цікавих ідей, бізнесів, сервісів та продуктів, але й змінює суспільство, а також наше уявлення про те, що є неможливим.
Ілюстрація: Depositphotos.com
|