Критичне мислення чи креативність? Які навички потрібні співробітникам у часи пандемії
Джерело: "НВ Бізнес"
Як COVID-19 змінив запит на бізнес-компетенції? Вашій увазі результати дослідження Київської школи економіки (KSE), підготовленого Ольгою Верхогляд, викладачкою на програмах бізнес-освіти KSE, у співавторстві з Володимиром Стециком, віцепрезидентом з бізнес-освіти KSE.
Київська школа економіки опитала керівників, менеджерів і власників бізнесу в Україні про те, чи змінився запит на бізнес-компетенції під час кризи COVID-19. 60% респондентів склали представники середньої ланки і 40% — власники бізнесу і топменеджери. Понад 80% учасників дослідження вважають, що вплив COVID-19 змінив потребу у професійних навичках.
Причини, вказані у відповіді на питання «Чому ваша компанія не працює на максимумі своїх можливостей?», можна розподілити на дві групи: ті, на які компанія має безпосередній вплив, і ті, на які вона не має впливу.
Більшість опитаних вважає, що головним фактором, який впливає на показники компанії, є те, що співробітники ухвалюють неправильні рішення через недостатньо розвинені м’які навички — soft skills (впливовість цього фактора — 21%), а також тому, що співробітники ухвалюють неправильні рішення через особисті проблеми, наприклад, відсутність мотивації, зосередження на особистих інтересах (впливовість фактора — 17.9%). До цих причин приєднується й нестача технічних навичок (впливовість фактора — 12.5%) та нестача ресурсів (16.1%). Це — фактори, на які компанія має вплив.
Тобто, згідно з відповідями, причини, на які компанія має вплив, складають понад 50% серед усіх. Отже, понад 50% потенціалу покращення роботи і розвитку залежить від зусиль компаній. Soft skills, технічні компетенції, відсутність мотивації, зосередження на особистих інтересах, лінощі — з цим усім компанія може починати працювати одразу і значно покращувати свої показники.
Фактори, на які компанія не має впливу, це: «загальна недовіра до українського виробника», «загальний спад індустрії» та те, що «держава забороняє працювати». Цей компонент потребує цілеспрямованого, тривалого зусилля цілої галузі чи країни загалом. Згідно з опитуванням, ці фактори впливають на ситуацію сумарно на 40%.
Звернімо увагу на потребу розвитку м’яких навичок і подивімось, як її сприймають топменеджери (власники бізнесу) і менеджери середньої ланки. Цікаво, що ці дві групи по-різному оцінюють запоруку того, що компанія працюватиме ефективно. Так, для менеджерів середньої ланки найважливішими є критичне мислення, комплексне розв’язання проблем і координація з іншими. Водночас власники бізнесу і топменеджери вбачають цінність у вміннях критично мислити, управляти людьми, а також у креативності й емоційному інтелекті.
Підкреслимо, що Світовий Економічний Форум (2020) назвав саме навички комплексного розв’язання проблем, критичне мислення і креативність як такі, що належать до топ-10 у 2020 році, та надалі будуть затребуваними до 2025-го.
У чому респонденти вбачають ключ до підвищення продуктивності їхніх організацій?
У відповідях на це питання з великою перевагою «виграли» опції «вивчати найкращі галузеві практики, використовувати подібний підхід» (за це проголосували 28% респондентів), «переконатися, що співробітники значно покращують розвиток необхідних компетенцій» (трохи більше 23%) та «провести аналіз діяльності кожного працівника, щоб виявити прогалини і можливості» (майже 19%).
Ще дуже важлива тактика — це проаналізувати, які компетенції необхідні для досягнення успіху в галузі, в якій ви працюєте (за цю опцію проголосувала теж значна кількість респондентів). Зрозуміло, що найбільше проблем виникає в інтеграції найкращих практик, враховуючи специфіку компанії. Звичайно, можна спробувати вплинути на всю галузь, в якій ви працюєте. Але це — набагато глобальніше завдання. Мабуть, тому цю опцію у можливих відповідях вибрали не так багато менеджерів.
Причини, на які компанія має вплив, складають понад 50% серед усіх
Водночас відповіді на питання «Які навички необхідні працівникам для ефективної роботи компанії?» показали певні особливості того, як дивляться на потенціал ефективної роботи власники бізнесу, топменеджери та менеджери середньої ланки. Для власників бізнесу і топменеджерів, окрім критичного мислення, яке є безумовним лідером для обох груп респондентів, також дуже важливою є така навичка, як креативність. Це не повинно дивувати, тому що COVID поставив всіх у ситуацію, в якій попередні рішення вже не працюють. Тому потрібно зрозуміти, як можна нестандартно поводитися за тих чи інших обставин.
Емоційний інтелект є ще одним лідером серед важливих навичок цієї сфери. Емоційний інтелект — це вміння людини розуміти й керувати своїми емоціями, а також вміння розуміти емоції інших та будувати свої стосунки на цьому розумінні. Власники компаній і топменеджери підкреслили своє розуміння того, що маючи належний емоційний інтелект, вони зможуть належно відповісти й на цей виклик.
У своїх відповідях респонденти також підкреслили, що важливою є побудова активної співпраці між командами та підрозділами. Але якщо менеджери середньої ланки майже так само високо ставлять створення високоефективних команд, то, наприклад, для топменеджерів гармонійне поєднання функціональних, управлінських і особистих компетенцій є не менш важливим, ніж створення високоефективних команд. Цікаво, що для менеджерів середньої ланки важливе збереження інтересів усіх залучених сторін: власників, працівників, партнерів. Ця якість вважається не менш важливою, ніж гармонійне поєднання різних компетенцій, тоді як втричі менше респондентів серед топменеджерів і власників бізнесу ставлять пріоритетною саме її. Тобто можна зробити висновок, що для власників бізнесу інколи важливіше ранжувати інтереси залучених сторін і виставляти певні пріоритети, а не намагатися однаковою мірою задовольнити всіх.
Нині багато говорять про важливість soft skills, тобто компетенцій, які не є суто професійними, але які дуже важливі для успішного професійного росту. Відповіді опитаних менеджерів продемонстрували, що безумовним лідером серед усіх конкретних навичок стала комунікація, тобто вміння донести свою думку зрозуміло і переконливо. Комунікативні навички вкрай важливі у період трансформацій, коли відбувається будь-яка зміна (наприклад, об'єднання компаній, реструктуризація, скорочення тощо) — у такі критичні моменти надважливо, щоб люди розуміли, що відбувається. Комунікація в таких моментах є фундаментом, на якому будується майбутня довіра і відносини бізнесу у період планової трансформації. А оскільки пандемія створила позапланову ситуацію (тобто коли зрозуміло, що трансформація: а) некерована, б) неуникна, тобто абсолютно поза межами впливу організації), то треба якомога більше і краще комунікувати всередині організації.
Які ж hard skills потрібні для досягнення успіху? Серед відповідей є чітко виражені лідери: фінанси, знання індустрії узагальнено, аналітика з блоку технічних навичок і володіння програмним забезпеченням. «Віддалену роботу» окремі респонденти віднесли до hard skills. Фінанси є дуже важливими для власників бізнесу і СЕО, адже це дозволяє забезпечити прозорість бізнесу, а функціональні навички — у пріоритеті для всіх, хто обіймає керівні посади. Водночас для менеджерів середньої ланки дуже важливі аналітика і навички програмування.
Точка зору людини, точка зору співробітника компанії дуже сильно визначається його позицією в компанії. Зрозуміло, що відповідальність і роль топменеджера дуже сильно відрізняється від відповідальності і ролі менеджерів середньої ланки. І відповідно навички, якими повинен володіти топменеджер і менеджер середньої ланки можуть дещо відрізнятись, оскільки перед ними стоять різні виклики. Те, за що проголосували респонденти опитування, є відображенням (до того ж здоровим) того, як працюють організації і компанії.
Ілюстрація: freepik
|