Путівник ефективного ІТ-директора
Минуло зовсім небагато часу з тих пір, коли основним завданням ІТ-директора було управління ІТ-проектами та витратами на інформаційні технології. Вже сьогодні у багатьох компаніях функції директора з інформаційних технологій суттєво змінилися.
З одного боку сфера інформаційних технологій постійно перебуває під тиском потреби автоматизації продуктових ліній та сервісів, створення новітніх бізнес-моделей, підсилення стосунків зі споживачами та постачальниками. Інформаційні технології вважаються стратегічним диференціатором, який бере на себе роль каталізатора інновацій, гаранта продуктивності та інструменту координації і контролю в компанії.
З іншого боку, до ІТ висуваються вимоги скорочення витрат, повна відповідність до конкретного бізнесу компанії, ідеальний набір аутсорсінгових процесів та стосунків з вендорами.
У такій ситуації оцінити ефективність ІТ-директора доволі складно. При цьому прогнозування подальших тенденцій та специфічних ролей, які виконуватимуть ІТ-директори у майбутньому, видається майже неможливим. Починаючи з 2001-го року було проведено декілька досліджень, які мали на меті встановити взаємостосунки між ІТ-директорами та вищим керівництвом компанії. Таким чином було визначено сім основних ролей ІТ-директора:
- Постачальник послуг. Відділ інформаційних технологій на чолі з директором відповідають за створення та підтримку надійної, зручної та економічно ефективної ІТ-інфраструктури. Разом із розвитком бізнесу повинна розвиватися ІТ-система, включаючи модулі комунікації, взаємодії та інструменти продуктивності.
- Відповідальний за інформацію. Керує розвитком бізнес-архітектури компанії, яка визначає необхідну інформацію та дані, встановлює стандарти управління інформацією та стежить за безпекою і захистом інформації.
- Вчитель. Займається підвищенням кваліфікації колег, пояснюючи стратегічну роль ключових інформаційних технологій. Допомагає співробітникам здобути базові знання щодо прийняття стратегічних ІТ-рішень, вчить застосовувати технології у повсякденній роботі компанії.
- Інтегратор. Керує впровадженням інформаційних систем та інтеграцією процесів, інформації, підтримки рішень. Стежить за тим, щоб компанія максимально ефективно використовувала інформаційні технології на зразок CRM та BI.
- Архітектор організації. Розробляє та впроваджує організаційні моделі, які мають на меті сприяти інтеграції бізнесових та технологічних управлінських рішень.
- Архітектор стосунків. Обидва типи стосунків (внутрішні із лідерами компанії та зовнішні із постачальниками ІТ-сервісів) є надзвичайно важливими і критичними для ІТ-організації. Директорам з інформаційних технологій доводиться застосовувати формальні та неформальні механізми для створення та підтримки цих стосунків.
- Стратег. Попри всі наведені ролі ІТ-директора, часто він повинен працювати поруч зі своїми бізнес-колегами для пошуку можливостей та розвитку ІТ, інноваційних бізнес-моделей, стосунків з клієнтами тощо.
У той час як більшість ІТ-директорів відмінно виконують три перші функції — постачання послуг, управління інформацією та навчання — вони часто не дуже ефективні при виконання інших чотирьох ролей — інтегратора, організаційного архітектора, архітектора стосунків та стратега. Щоб досягнути ефективності у цих ролях, директорам з інформаційних технологій слід утримувати баланс між ІТ-знаннями та знаннями із бізнес-стратегії. Окрім цього, їм потрібно володіти сильними особистісними якостями, які допоможуть створити потужну професійну мережу з ключовими керівниками бізнесу, ІТ-директорами сусідніх компаній та ключовими особами компаній-вендорів і постачальників сервісів.
За матеріалами "A Road Map For Effective CIOs", Optimize Magazine.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак.
|