Головний біль
Автор: Ксенія Портна, дiловий тижневик "Контракти" (№41, 2009)
З вересня минулого року обсяги кадрового ринку України скоротилися втричі. Оцінки Іллі Фоміна, управляючого партнера компанії Comilfo Executive Search, набагато песимістичніші — на його думку, ринок впав удесятеро.
Третина рекрутингових агентств зникла. Водночас серед компаній, які займаються executive search (пошук керівників вищої ланки із зарплатою від $100 тис. на рік), втрат немає. І хоча їхні доходи впали, вони все ще рентабельні.
Гнучкий підхід
«У перші два тижні листопада 2008 року оборот міжнародних компаній-лідерів скоротився на десятки відсотків, — стверджує Ігор Кабузенко, керівник українського офісу компанії Pedersеn & Partners. — Вони були змушені скорочувати штат і працювати в режимі щотижневого спілкування з акціонерами». Темпи зростання глобального ринку хедхантингу за підсумками 2008 року знизилися вперше за п’ять років. Обсяг ринку збільшився лише на 3% (хоча роком раніше — на 22%) і сягнув $11 млрд, підрахувала Міжнародна асоціація консультантів з добору керівників вищої ланки (AESC). За її оцінкою, з початку 2009 року оборот світової індустрії пошуку керівників через рецесію впав майже на 40%.
В Україні в першу чергу постраждали невеликі компанії, які залежали від кількох клієнтів. Ситуація в лідерів галузі загалом стабільна, хоча й вони переживають не найкращі часи. У деяких компаніях оборот цього року знизився на 25% і скорочується надалі. «Ми зараз виконуємо два замовлення водночас, хоча ще торік працювали з трьома-чотирма клієнтами», — зізнається один із гравців ринку. Загалом фінансове становище агентства багато в чому залежить від його галузевої спеціалізації і, відповідно, портфеля замовлень. Так, наприкінці минулого року багато контрактів із представниками фінансового сектору, девелоперськими компаніями, машинобудівними підприємствами були відкликані або заморожені.
Навіть дорогі хедхантери особливо не перебирають клієнтами. Хоча ще торік, за словами Юлії Макарової, старшого консультанта Brain Source International, замовником агентства могла стати не кожна компанія. Менші агентства розширюють спектр послуг, наприклад, за рахунок тренінгів. Крім того, хедхантери йдуть на зниження розцінок. За словами генерального директора компанії «Навігатор» Сергія Бєляєва, у докризові роки рівень комісійних багатьох агентств сягав 25-35% річного доходу фахівця — це 2,5-3 заробітні плати. Зараз гонорари деяких компаній впали до 15-20%. Вартість проектів зменшилася ще й за рахунок зниження окладів менеджерів, до яких прив’язаний розмір комісійних.
Агентства йдуть на поступки клієнтам і в порядку оплати послуг. «Чимдалі частіше погоджуються вести пошук кандидата, не вимагаючи авансу, відмовляються від ексклюзивних прав на закриття вакансії. Хоча ще торік вони не бралися за замовлення, якщо клієнт залучав до роботи над проектом кілька агентств», — розповідає Сергій Бєляєв.
Торік консультанти Comilfo Executive Search відсіювали замовлення, вартість яких була менш ніж $20 тис., але зараз, визнає Ілля Фомін, цього мінімального рівня гонорару не вдається дотримуватися. «Доводиться бути гнучкими. Натомість у 2008 році ми закрили 10 вакансій і не втратили жодного працівника», — зазначає він.
Попри труднощі, жодне велике агентство з пошуку топ-менеджерів не зникло. Запас міцності в таких компаній великий. У докризовий період вони реалізовували 10-12 проектів на рік, кожен з яких міг принести по $80-200 тис. До того ж, залишилися галузі, які криза не зачепила, наприклад фармацевтика. Міжнародні гравці й у 2009-му відкривали в Україні свої представництва, додаючи роботи консультантам executive search.
Український ринок хедхантингу сягнув дна у квітні-травні 2009 року, потім почав повільно відновлюватися. Зараз консультанти вказують на зростання попиту в FMCG-секторі, інвестбанкінгу, IT-галузі, ритейлі. А ось від будівельного сектора, металургії та промисловості замовлень усе ще мало.
Вільному воля
Тих небагатьох клієнтів, які готові платити за послуги з пошуку керівників, великим кадровим компаніям дедалі частіше доводиться ділити з консультантами-фрілансерами. У кризу армія останніх поповнилася, зокрема за рахунок звільнених працівників великих агентств. У них є три кар’єрні можливості — піти до конкурентів, в HR-департаменти компаній-клієнтів або створити свій бізнес. Цього року багато хто віддав перевагу третьому варіанту.
«Щоб почати цей бізнес, потрібно не так багато — ноутбук, мобільний телефон і профіль в LinkedIn (найбільша ділова соціальна мережа, налічує близько 36 млн учасників зі 170 галузей у 200 країнах. — Прим. Контрактів) з великою кількістю контактів», — пояснює проект-менеджер компанії «Уорд Хауел» Роман Бондар. Можна працювати вдома, не платити за оренду приміщення й комунальні послуги. Ефективність такого консультанта залежить від того, яка в нього мережа контактів — скільки людей він знає на ринку і якого вони рівня.
Головна перевага хедхантерів-фрілансерів — вартість їхніх послуг. Вони можуть бути дешевшими на 20-50%, ніж у великих компаній. Цим у кризу легко привабити замовників. Консультант одночасно може вести лише одного-двох клієнтів, але більше йому й не треба. Втім, залучити великі компанії, зокрема транснаціональні корпорації, фрілансерам нелегко, адже внутрішньокорпоративні правила рекомендують віддавати перевагу мережевим міжнародним агентствам.
Представники великих компаній executive search впевнені, що час консультантів-фрілансерів недовгий. Однак і для них напевно залишиться ринок — наприклад, середні українські компанії, які наступного року й далі житимуть у режимі економії.
Понад 70% топ-менеджерів очікують у найближчі півроку відновлення кількості вакансій керівників, а вслід за цим — і відновлення ринку добору керівників вищої ланки. Про це свідчать результати дослідження міжнародного кадрового порталу BlueSteps.com, який опитав у серпні 2009 року 271 директора найбільших світових компаній. Українські хедхантери хоч і підтверджують пожвавлення на ринку, проте впевнені, що процес його відновлення затягнеться. Втім, агентства настільки скоротили свої штати, що зможуть спокійно прожити й за рахунок кількох проектів на рік. «Я можу виконати одне замовлення й відпочивати цілий рік», — розповідає один із хедхантерів. Навіть у пік кризи попит на їхні послуги не знижувався до нуля.
|