Коли підлеглі говорять, а керівники не слухають
Стикаючись з необхідністю прийняття важливих рішень, менеджери обирають один із двох стилів керування: автократичний (прийняття рішень в односторонньому порядку) чи демократичний (врахування думок персоналу). Бізнес-література практично в один голос закликає управлінців обирати демократичний підхід, оскільки саме він сприяє підвищенню мотивації, результативності та загальній задоволеності персоналу своєю роботою.
Втім існує і зворотний бік подібного вибору: компанія, яка дає працівникам право висловлювати свою думку, повинна прислухатися до цієї думки. В іншому випадку, якщо співробітники відчують, що керівництво лише хоче заробити "додаткові бали" в очах персоналу і не має наміру втілювати їх ідеї в дійсність — вони не лише перестануть давати зворотний зв'язок, але й почнуть виливати своє незадоволення на колег, що неодмінно призводитиме до конфліктів.
Дослідження, проведене Гердіеном де Врісом (Gerdien de Vries), Бартом Тервелом (Bart Terwel) з Leiden University, а також Карен Джен (Karen Jehn) з Melbourne University і опубліковане в Journal of Business Ethics, свідчить, що працівники, які підозрюють, що їхні менеджери лише вдають інтерес до їхньої думки та їхніх ідей, перестають надавати зворотний зв'язок та втрачають мотивацію.
Участь у дослідженні взяло 137 працівників та 14 менеджерів, які відповідали на запитання щодо їх можливості висловлювати свою думку, а також того, наскільки їхня думка враховується керівництвом та як вони самі оцінюють свої стосунки з колегами.
Несподіваним відкриттям став той факт, що працівники, які рідше висловлюють свої думки щодо компанії, більш схильні до внутрішніх конфліктів з колегами. При цьому конфлікти можуть набувати яких завгодно форм: бажання покерувати іншими, відмову брати участь у зібраннях, нездорову схильність до суперечок тощо. Дослідники припускають, що незадоволені працівники виливають свою агресію на колег тому, що попросту не можуть достукатися зі своїми проблемами до керівників.
У тих же компаніях, де керівництво справді прислухається до свого персоналу, працівники більш відкрито діляться своїми проблемами з менеджерами і знають, що рано чи пізно ці проблеми будуть вирішені.
Тож кожного разу, коли ви стверджуєте, що ваша компанія прислухається до думок персоналу, не забудьте перевірити, чи не є ця практика "просто формальністю".
За матеріалами "When Employees Talk and Managers Don't Listen", strategy+business.
|