Купити те, чого немає
Сьогодні споживачі все частіше купують товари і послуги ще на етапі їх розробки. Змінюється сам спосіб споживання: клієнти ставляться до краудфандінгових платформ, як до шопінг-центрів. Чому? Бо саме там сучасні вимоги споживачів щодо найбільш інноваційних, цікавих та унікальних продуктів забезпечуються армією підприємців та стартапів.
Про це свідчить і статистика: в 2012 р. люди витратили на краудфандінг на 85% більше, ніж у 2011-му, а саме $1,4 млрд. (Massolution, квітень 2013 року). А дані відомої краудфандінгової платформи Kickstarter вражають ще більше: у 2012-му 2,2 млн. людей (річний приріст 134%) з 177 країн (90% світу) вклали в різноманітні проекти $275 млн. (річний приріст 238%).
Двигунами цього тренду є:
- Розвиток «глобального мозку», тобто колективної креативності. Завдяки краудфандінгу все реальніше об'єднувати розум тисяч людей та стартапів по всьому світу для створення нових продуктів. Ці платформи дозволяють презентувати свої ідеї споживачам і отримувати фінансування для втілення ідей в життя.
- Зворотній зв'язок. Оскільки споживачі фінансують лише ті інновації, які їм до смаку, і ігнорують ті, які їм не потрібні, підприємці можуть швидко оцінити потенціал своїх ідей. А миттєвий зворотній зв'язок допомагає коригувати ідею, щоб ідеально задовольнити потреби клієнтів.
- Довіра і прозорість. Інтернет зробив споживче середовище більш відкритим, тому розробники, що не дотримались своїх обіцянок, не зможуть сховатися. Споживачам це відомо. І вони знають, що підприємці також в курсі. Звичайно, певний ризик залишається. Тому почати з'являтись сервіси, які роблять процес купівлі ще не виготовлених продуктів більш безпечним. Скажімо, одна з провідних китайських платіжних систем Alipay's key запровадила інноваційну практику затримки коштів до моменту, поки обидві сторони будуть задоволені результатом транзакції.
Втім, навіть якщо підприємець зникне з їхніми грошима, споживачі завжди можуть знайти іншого новатора, який задовольнить їхні — вже сформовані — потреби.
- Простота переходу товарів, створених за допомогою краудфандінга, у традиційний ритейл. Вже зараз можна побачити приклади продуктів, які перейшли з краудфандингових платформ до фізичного ритейлу: так, комікси Dim Sum Warriors, запущені в якості проекту на Kickstarter, зараз доступні для купівлі у книжкових крамницях Сінгапуру.
У вересні 2012 платформа Kickstarter спробувала дистанціюватися від моделі «магазину» і сфокусуватись лише на зборі коштів для фінансуванні інноваційні проектів. Натомість почали з'являтись нові формати сайтів, які, навпаки, дозволяють користувачам простіше купувати продукти після того, як їх створення було успішно профінансовано. Одним з таких сайтів є Quirky. В межах цієї платформи новатори пропонують свої ідеї спільноті користувачів, які дають зворотній зв'язок для покращення продукту. Потім користувачі голосують за найкращі ідеї і, базуючись на цих голосах та інших факторах, команда Quirky обирає продукти, які будуть виготовлені і виставлені на продаж. Наприклад, так з'явився Stem — пристрій, який можна прикріпити на будь-який цитрусовий фрукт і розпилювати сік прямо з нього. Коштує така новинка на Quirky $4,99.
Stem — пристрій для розпилювання соку прямо з фруктів
Описаний тренд набуває популярності в усьому світі. Скажімо, Motriz — це дизайнерська полиця, яка також є стійкою для велосипеда. Вона була створена двома бразильськими велосипедистами-ентузіастами і успішно профінансована на бразильському краудфандинговому сайті Catarse.me в січні 2013 р.
Motriz — дизайнерська полиця і стійка для велосипеда одночасно
Яким чином компанія може взяти до уваги цей тренд і отримати з нього користь? По-перше, варто відмовитись від секретності. Це не означає, що потрібно надавати конфіденційну інформацію всім, в тому числі і вашим конкурентам, але чому б не оприлюднити ваші розробки і не дозволити споживачам передплатити їх?
По-друге, дайте можливість споживачам запропонувати ідеї, реалізацію яких вони б хотіли побачити. Створення спільноти ентузіастів допоможе поширити ажіотаж серед інших споживачів.
А може, вашій компанії варто співпрацювати з якимось винахідником чи стартапом, щоб разом презентувати новий концепт своїм користувачам і запропонувати їм профінансувати його реалізацію?
За матеріалами trendwatching.com.
|