Підприємництво: тихше їдеш — далі будеш?
Отже, ви вирішили заснувати власний бізнес? Але перед тим, як з головою поринути у нову для себе справу, — добре подумайте, чи варто відразу кидати основну роботу (навіть якщо ви належите до тих щасливчиків, які можуть собі це дозволити).
Відповідно до висновку нещодавнього дослідження, проведеного Джозефом Раффі (Joseph Raffiee) та Джі Фен (Jie Feng), фахівцями Вісконсинського університету (Медісон, США): якщо підприємство зароджується як проект, котрий засновники реалізують у свій «вільний» час, його шанси на провал утричі нижчі, ніж у фірми, фундатори якої з моменту народження свого дітища повністю присвячують себе підприємництву.
«Якщо творці стартапу переходять до самозайнятості поступово (інакше кажучи, обирають гібридний шлях), ризик їхньої невдачі на 33,3% нижчий, ніж у ситуаціях, коли індивіди заради підприємницького проекту залишають основну роботу», — пишуть автори дослідження у своїй статті, опублікованій в Academy of Management Journal (серпень-вересень цього року).
Чимало людей воліли б працювати самі по собі, проте вони бояться ризикувати, — зазначає Джозеф Раффі. — Адже у більшості з них є родини, та, до того ж, щомісяця треба сплачувати рахунки».
«Гібридний підхід дає змогу заснувати малий бізнес, який би не потребував великих операційних витрат та не ніс би у собі великих ризиків, — продовжує Раффі. — Не менш важливим є те, що засновник може на власному досвіді переконатися, що таке управляти підприємством і, відповідно, зробити висновок, чи підходить він до такої діяльності. Людина отримує реалістичне уявлення про підприємницьке життя, котре дуже сильно відрізняється від гламурної картинки, яку, можливо, вона собі вималювала».
Враховуючи ці переваги, нічого дивного немає в тому, що гібридний шлях до підприємництва підвищує ймовірність успіху бізнесу», — підсумовує він.
Гібридний підхід дає особливо суттєві переваги підприємцям, які не є новачками у бізнесі. Можливо, тому, що на відміну від початківців, вони вчасно натискають на кнопку «виключити» та згортають неперспективне підприємство.
Зрештою, можна сказати, що такий висновок — усього лише здоровий глузд. Проте він йде всупереч з «героїчним» поглядом на підприємництво, який культивується ЗМІ. Так, засновники нових починань представляються як безмірно впевнені у собі люди, готові задля досягнення своєї мрії йди на великий ризик та нести неабиякі жертви. «У суспільній свідомості настільки глибоко викорінився стереотип підприємця-супергероя, що лише зараз ми починаємо усвідомлювати, що, можливо, є кращий шлях до завоювання успіху в бізнес-царині», — зауважує Джозеф Раффі.
Індивіди, які воліють миттєво перейти на самозайнятість, більшою мірою схильні ризикувати, ніж ті, хто не має наміру ставати підприємцем, — пишуть автори дослідження. — Проте рівень готовності до прийняття ризику характерний для осіб, котрі переходять у підприємництво поступово, є таким же, як і в індивідів, які залишаються на постійному місці праці». Інакше кажучи, на думку авторів, схильність людини до прийняття ризику є вирішальним фактором, що визначає — відкриватиме вона власний бізнес або ні.
Багато в чому цей висновок перегукується з положеннями концепції «основних самооцінок» (core self-evaluation, CSE), яка базується на оцінюванні таких особистісних якостей, як самоповага, впевненість у собі, емоційна стабільність та відчуття збереження контролю над ситуацією.
Низький рівень CSE, хоча і зменшує ймовірність того, що людина кинеться «з місця навскач» у власний бізнес, не знижує вірогідність її руху до підприємницької сфери гібридним шляхом.
Серед неочікуваних висновків дослідження те, що гібридний шлях до бізнесу дає переваги особам з нижчим рівнем інтелектуальних здібностей, бо тоді вони мають змогу навчатися у повільнішому темпі. Хоча, зрозуміло, це аж ніяк не можна вважати універсальним правилом.
Врешті-решт, багато легендарних підприємців прийшли до бізнесу саме гібридним шляхом. Так, Стів Возняк (Steve Wozniak) залишався в штаті Hewlett-Packard вже після того, як він спільно зі Стівом Джобсом (Steve Jobs) заснував Apple. У свою чергу П’єр Омідьяр (Pierre Omidyar) створив eBay в час, коли працював у софтверній компанії.
Висновки дослідження базуються на аналізі інформації, зібраної Американським бюро трудової статистики для дослідження National Longitudinal Survey of Youth 79. 1979-го року вперше було опитано членів репрезентаційної групи, що включала в себе 12 700 осіб чоловічої та жіночої статі у віці від 14 до 22 років. Потім таке опитування проводилося щороку, а після 1994-го — раз на два роки. Аналіз, проведений в рамках останнього дослідження, базується на даних, одержаних з 1994-го по 2008-й рік; у фокусі його уваги — щойно найняті або самозайняті індивіди та відстеження їхньої діяльності впродовж певного періоду часу.
«Результати нашого дослідження наштовхують на думку, що краще спочатку вчинити певні кроки з метою визначення, чи варто брати на себе значні зобов’язання щодо реалізації бізнес-ідеї», — зазначають Раффі та Фен. «Беручи до уваги пов’язану із запуском нового бізнесу невизначеність, у найвигіднішій ситуації знаходяться підприємці, які розширюють ступень своєї залученості до справи поступово, крок за кроком, а рішення повною мірою присвятити себе підприємству приймають лише тоді, коли в них є можливість зібрати інформацію, що дозволила б оцінити потенціал та перспективи нового бізнесу», — підсумовують автори дослідження.
|