Не слід применшувати значення бізнес-освіти
Як новий декан бізнес-школи, Glenn Hubbard очікував різних сюрпризів, але не того, що йому відразу доведеться захищати ідею бізнес-освіти, як такої. Чи дійсно бізнес-школи навчають лідерству?
Тиск на бізнес-школи почався у 2005-му році у статті Harvard Business Review, авторами якої були Warren Bennis та James O'Toole. В ній йшлося про те, що програми МВА постійно стикаються з критикою щодо нездатності надати справжні і корисні знання, невміння виховати лідерів, навчити студентів етичним та моральним нормам. Така критика повинна бути сприйнята дуже серйозно. Багато теорій ставлять академічний світ відособлено від світу комерції, індустрії та фінансів. І якщо МВА не навчає лідерству, то яка взагалі від неї користь?
Вочевидь, завдання бізнес-школи є набагато ширшим — впроваджувати знання щодо перетворення фінансових ринків, впевнювати суспільство у перевазі економічної прозорості та не давати забути справжнім лідерам ключові принципи бізнесу. Бізнес-освіта широко розвинулась у США. Америка на сьогодні показує постійний прогрес, приблизно на 3,5% щороку при надзвичайно низькому рівні інфляції.
Чому продуктивність США постійно зростає, в той час як інші країни показують негативні результати? Ті, хто скажуть, що причиною цього є високий рівень технологій, очевидно, провели занадто мало часу у Токіо, Сеулі чи Берліні. Фактично, технологічний рівень Сполучених Штатів далеко не найвищий. Ця країна стала продуктивною не завдяки своїм комп'ютерам, а завдяки менеджерам, підприємцям, керівникам, які знали як використати новітні бізнес-моделі для процвітання нації. Вмінню мислити настільки стратегічно можна навчитися. І саме бізнес-школи займаються таким навчанням.
Багато хто вимірює успішність випускників бізнес-шкіл відповідно до зарплатні, яку вони отримують. Але це не дає змоги побачити справжню картину. Справжньою цінністю бізнес-освіти можна вважати її вплив на здатність лідерів через багато років вирішувати ключові проблеми бізнесу.
Але, звісно, критичні зауваження щодо бізнес-освіти мають своє підґрунтя. На сьогодні студентам МВА слід бути ще ближчими до справжніх бізнес-лідерів. Вони повинні відповідати дійсним потребам бізнес-світу. Вони повинні створювати передові ідеї та впроваджувати теорію у дійсність. І якщо всі ці вимоги будуть виконуватися, тоді сучасні бізнес-школи зможуть стати справжніми осередками розвитку та продовження бізнес-революції.
Ярослав Федорак, за матеріалами FT.com.
|