БІЗНЕС-ОСВІТА | MBA 23 листопада 2011 р.

Чи має сенс спеціалізація MBA?

Джерело: Освіта.ua

Поширення спеціалізованих програм MBA розділило думки викладачів світових бізнес-шкіл.

Чи має сенс спеціалізація MBA? Професор Саймон Стоклі (Simon Stockley) з Imperial College Business School у Лондоні, стверджує: «MBA, за визначенням, є загальною кваліфікацією в менеджменті, і тому ми не цілком переконані, що може існувати така річ, як спеціалізована програма MBA в якійсь області».

Інші вважають, що якщо кандидат має значний досвід роботи в одній галузі, і знає, що його майбутнє пов'язане з нею, чому б не спеціалізуватися разом з експертами за програмами MBA, які володіють як загальними методами управління, так і навичками в цій унікальній галузі?

На думку Владіміра Нанута (Vladimir Nanut), професора італійської MIB Management School у Трієсті, «у кожній галузі є висококваліфіковані фахівці, які просто хочуть прогресу в рамках своєї області і MBA-кваліфікація може їм допомогти в кар'єрному зростанні».

Для критиків, головною причиною існування програм MBA є навчання загальним основам бізнесу, його універсальним законам, а також розширення горизонтів кар'єрного зростання випускників таких програм. Вони ставлять питання — навіщо звужувати спеціалізацію, а значить і можливості?

Професор Стоклі не самотній у своїх застереженнях. В останні роки спостерігалося поширення спеціалізованих програм MBA, відомими прикладами яких є: Ступінь MBA у виноробстві в Bordeaux Management School, ступінь MBA у сфері футболу в University of Liverpool, ступінь MBA в області управління нафтовою і газовою промисловістю в Aberdeen Business School at the Robert Gordon University і це лише мала частина таких прикладів.

Таке поширення спеціалізованих програм MBA відбувається через необхідність експериментів і диверсифікації навчання. Вік MBA вже становить понад 100 років і, враховуючи важкі випробування, що випали на долю банківської та фінансової галузей, декани і творці програм намагаються знайти інноваційні шляхи навчання наступного покоління бізнес-лідерів.

Проте невірно припускати, що збільшення кількості спеціалізованих MBA програм носить масовий характер.

Наразі, хоча і не існує точних даних, лише невелика частка студентів MBA є слухачами таких курсів. Досі найбільше число тих, хто отримує бізнес-освіту за допомогою програм MBA, як і раніше навчаються за традиційними програмами.

Полеміка

Поява таких спеціалізованих програм MBA не обійшлася без суперечок найсильніших гравців. За словами Алена Лемпереа (Alain Lempereur), професора кафедри ведення переговорів і посередництва в ESSEC Business School Paris-Singapore, спеціалізовані програми MBA відіграють важливу роль для студентів з чіткою орієнтацією на певну галузь.

«Студенти, які відвідують спеціалізовані програми MBA опановують основи управління, які дає загальний курс MBA, а також особливості конкретної галузі у своїй сфері інтересів», — говорить професор Ален.

Однак багато бізнес-шкіл, як і раніше відкидають концепцію спеціалізованої програми MBA. Професор Альфонс Соке (Alfons Sauquets), декан ESADE Business School у Барселоні, стверджує, що справжня цінність MBA полягає в наданні загального підходу до управління, а значить і розуміння всієї корпоративної побудови. Як і у всіх провідних програмах MBA, факультативи відіграють ключову роль в особистісному розвитку учнів і їхніх інтересів.

«У рамках MBA, факультативи дозволяють учасникам додатково зосередитися на конкретній області інтересів і сконфігурувати MBA-програму в залежності від їхніх інтересів і цілей на майбутнє. Факультативи мають працювати спільно, щоб дати слухачеві таке ж ясне розуміння, скажімо, фінансів, як і стратегії», — зазначає Соке.

Спеціалізація на магістерському рівні

На думку Соке, спеціалізацію можна отримати і в рамках магістерського курсу, але такі курси орієнтовані на інші групи студентів, відмінні від груп MBA. Вони «розвивають конкретні компетенції в таких областях, як маркетинг, фінанси і спрямовані на функціональних менеджерів, а не на майбутніх лідерів організацій».

Девід Бах (David Bach), декан програм в IE Business School у Мадриді, припускає, що важлива персоналізація програми MBA, але не спеціалізація: «Наш сильний акцент на універсальність і різноманітність несумісний з ідеєю «спеціалізованих програм MBA», і тому ми їх не пропонуємо і не захищаємо. Однак ...наші студенти можуть персоналізувати свій досвід MBA, маючи можливість вибору серед 80 факультативних курсів».

Не так однозначно йдуть справи в провідних американських бізнес-школах, таких як Stanford University Graduate School of Business. Дворічний курс MBA в цій школі дає студентам час для самоаналізу і уважного вивчення основних предметів, після чого, на другому році навчання, вони можуть спеціалізуватися в обраній галузі.

Новий декан школи Stanford, Гарт Салонер (Garth Saloner), заявив в інтерв'ю Wall Street Journal, що «студентам у майбутньому буде все більше необхідна спеціалізація в різних областях. Даючи їм можливість працювати з найкращими студентами в інших областях, ми дозволимо їм розширити сферу їх діяльності».

Справжньою перевіркою, однак, може бути не те, що думають експерти про відносні переваги загальних або спеціалізованих програм MBA, а думки потенційних роботодавців про їх випускників. Для деяких великих гравців опція спеціалізації має великий сенс.

У Pricewaterhouse Coopers, наприклад, говорять, що «виграють студенти MBA, які спеціалізуються в галузі фінансів для консультативних функцій в компанії».

Провідний російський інвестиційний банк Ренесанс Управління Інвестиціями також дивиться прихильно на випускників MBA з фінансовою спеціалізацією, зокрема, у галузі експертизи корпоративних фінансів, але для них характер програми набагато менш важливий, ніж школа, в якій навчався кандидат.

«Хороший випускник MBA, безумовно, все більше цінується тут, в Росії, — говорить виконавчий директор, Андрій Мовчан, — але я не бачу роботодавців, орієнтованих на конкретні спеціальності, вони швидше орієнтуються на престиж школи MBA. Існує реальна диференціація між простими MBA і «зірками».

Висновок, здається, полягає в тому, що, хоча ринок MBA зростає, роботодавці ще не повністю усвідомлюють значення спеціалізованих MBA програм. Наразі, основним критерієм залишається престиж бізнес-школи. Сила бренду, схоже, буде домінувати ще якийсь час.

За матеріалами "Specializing on an MBA: Does it make sense?", QS TopMBA.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Іди туди, де страшно. І матимеш те, про що мрієшІди туди, де страшно. І матимеш те, про що мрієш
Працюй чотири години на тиждень. Нова психологія успіхуПрацюй чотири години на тиждень. Нова психологія успіху
Напролом. Мистецтво перетворювати перешкоди на перемогиНапролом. Мистецтво перетворювати перешкоди на перемоги

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)