Чи має сенс спеціалізація MBA?
Джерело: Освіта.ua
Поширення спеціалізованих програм MBA розділило думки викладачів світових бізнес-шкіл.
Професор Саймон Стоклі (Simon Stockley) з Imperial College Business School у Лондоні, стверджує: «MBA, за визначенням, є загальною кваліфікацією в менеджменті, і тому ми не цілком переконані, що може існувати така річ, як спеціалізована програма MBA в якійсь області».
Інші вважають, що якщо кандидат має значний досвід роботи в одній галузі, і знає, що його майбутнє пов'язане з нею, чому б не спеціалізуватися разом з експертами за програмами MBA, які володіють як загальними методами управління, так і навичками в цій унікальній галузі?
На думку Владіміра Нанута (Vladimir Nanut), професора італійської MIB Management School у Трієсті, «у кожній галузі є висококваліфіковані фахівці, які просто хочуть прогресу в рамках своєї області і MBA-кваліфікація може їм допомогти в кар'єрному зростанні».
Для критиків, головною причиною існування програм MBA є навчання загальним основам бізнесу, його універсальним законам, а також розширення горизонтів кар'єрного зростання випускників таких програм. Вони ставлять питання — навіщо звужувати спеціалізацію, а значить і можливості?
Професор Стоклі не самотній у своїх застереженнях. В останні роки спостерігалося поширення спеціалізованих програм MBA, відомими прикладами яких є: Ступінь MBA у виноробстві в Bordeaux Management School, ступінь MBA у сфері футболу в University of Liverpool, ступінь MBA в області управління нафтовою і газовою промисловістю в Aberdeen Business School at the Robert Gordon University і це лише мала частина таких прикладів.
Таке поширення спеціалізованих програм MBA відбувається через необхідність експериментів і диверсифікації навчання. Вік MBA вже становить понад 100 років і, враховуючи важкі випробування, що випали на долю банківської та фінансової галузей, декани і творці програм намагаються знайти інноваційні шляхи навчання наступного покоління бізнес-лідерів.
Проте невірно припускати, що збільшення кількості спеціалізованих MBA програм носить масовий характер.
Наразі, хоча і не існує точних даних, лише невелика частка студентів MBA є слухачами таких курсів. Досі найбільше число тих, хто отримує бізнес-освіту за допомогою програм MBA, як і раніше навчаються за традиційними програмами.
Полеміка
Поява таких спеціалізованих програм MBA не обійшлася без суперечок найсильніших гравців. За словами Алена Лемпереа (Alain Lempereur), професора кафедри ведення переговорів і посередництва в ESSEC Business School Paris-Singapore, спеціалізовані програми MBA відіграють важливу роль для студентів з чіткою орієнтацією на певну галузь.
«Студенти, які відвідують спеціалізовані програми MBA опановують основи управління, які дає загальний курс MBA, а також особливості конкретної галузі у своїй сфері інтересів», — говорить професор Ален.
Однак багато бізнес-шкіл, як і раніше відкидають концепцію спеціалізованої програми MBA. Професор Альфонс Соке (Alfons Sauquets), декан ESADE Business School у Барселоні, стверджує, що справжня цінність MBA полягає в наданні загального підходу до управління, а значить і розуміння всієї корпоративної побудови. Як і у всіх провідних програмах MBA, факультативи відіграють ключову роль в особистісному розвитку учнів і їхніх інтересів.
«У рамках MBA, факультативи дозволяють учасникам додатково зосередитися на конкретній області інтересів і сконфігурувати MBA-програму в залежності від їхніх інтересів і цілей на майбутнє. Факультативи мають працювати спільно, щоб дати слухачеві таке ж ясне розуміння, скажімо, фінансів, як і стратегії», — зазначає Соке.
Спеціалізація на магістерському рівні
На думку Соке, спеціалізацію можна отримати і в рамках магістерського курсу, але такі курси орієнтовані на інші групи студентів, відмінні від груп MBA. Вони «розвивають конкретні компетенції в таких областях, як маркетинг, фінанси і спрямовані на функціональних менеджерів, а не на майбутніх лідерів організацій».
Девід Бах (David Bach), декан програм в IE Business School у Мадриді, припускає, що важлива персоналізація програми MBA, але не спеціалізація: «Наш сильний акцент на універсальність і різноманітність несумісний з ідеєю «спеціалізованих програм MBA», і тому ми їх не пропонуємо і не захищаємо. Однак ...наші студенти можуть персоналізувати свій досвід MBA, маючи можливість вибору серед 80 факультативних курсів».
Не так однозначно йдуть справи в провідних американських бізнес-школах, таких як Stanford University Graduate School of Business. Дворічний курс MBA в цій школі дає студентам час для самоаналізу і уважного вивчення основних предметів, після чого, на другому році навчання, вони можуть спеціалізуватися в обраній галузі.
Новий декан школи Stanford, Гарт Салонер (Garth Saloner), заявив в інтерв'ю Wall Street Journal, що «студентам у майбутньому буде все більше необхідна спеціалізація в різних областях. Даючи їм можливість працювати з найкращими студентами в інших областях, ми дозволимо їм розширити сферу їх діяльності».
Справжньою перевіркою, однак, може бути не те, що думають експерти про відносні переваги загальних або спеціалізованих програм MBA, а думки потенційних роботодавців про їх випускників. Для деяких великих гравців опція спеціалізації має великий сенс.
У Pricewaterhouse Coopers, наприклад, говорять, що «виграють студенти MBA, які спеціалізуються в галузі фінансів для консультативних функцій в компанії».
Провідний російський інвестиційний банк Ренесанс Управління Інвестиціями також дивиться прихильно на випускників MBA з фінансовою спеціалізацією, зокрема, у галузі експертизи корпоративних фінансів, але для них характер програми набагато менш важливий, ніж школа, в якій навчався кандидат.
«Хороший випускник MBA, безумовно, все більше цінується тут, в Росії, — говорить виконавчий директор, Андрій Мовчан, — але я не бачу роботодавців, орієнтованих на конкретні спеціальності, вони швидше орієнтуються на престиж школи MBA. Існує реальна диференціація між простими MBA і «зірками».
Висновок, здається, полягає в тому, що, хоча ринок MBA зростає, роботодавці ще не повністю усвідомлюють значення спеціалізованих MBA програм. Наразі, основним критерієм залишається престиж бізнес-школи. Сила бренду, схоже, буде домінувати ще якийсь час.
За матеріалами "Specializing on an MBA: Does it make sense?", QS TopMBA.
|