Відмовитись від теперішньої MBA та почати все «з чистого аркуша»
Джанет Пурсел (Jeanette Purcell) — фахівець з розвитку лідерства та керуючий директор Jeanette Purcell Associates — ділиться своїми думками про те, чому бізнес-школам час переглянути свої підходи до навчання.
Джанет Пурсел
(Jeanette Purcell)
|
Не так складно відшукати випускників та роботодавців, які будуть до останнього відстоювати репутацію МВА як єдиної профільної освіти, що дає кваліфікацію у бізнесі. Глобальна рецесія стала для бізнес-освіти справжнім тестом, яку МВА з достоїнством витримала. Втім, малоймовірно, що вона зуміє утримати свої колишні позиції без фундаментальних змін власних цінностей та контенту.
Бізнес-школи заслуговують поваги за свою здатність адаптуватися до змін: нові предмети постійно додаються до програм МВА, з'являються нові практичні вправи та завдання. На жаль, результатом часто стає надмірне перевантаження програм MBA. Наприклад, типова сучасна однорічна програма передбачає засвоєння студентами 10 ключових курсів та до 7-ми вибіркових предметів. А це 17 повноцінних предметів за короткий 9-місячний період. У США, де превалюють дворічні програми — ці показники також подвоюються.
Така різноманітність предметів у програмі ставить запитання про глибину їх викладання. Особливо зважаючи на те, що кількість нових тенденцій у бізнесі та кейсів буде продовжувати зростати — а значить зростатиме і кількість аргументів щодо включення у програму все нових та нових предметів. Як наслідок, через свою поверхневість (адже не можна засвоїти так багато інформації і здобути так багато навичок за такий короткий час) МВА буде втрачати свою освітню цінність.
Саме тому бізнес-школам пора переглянути сучасні підходи до освіти. Хорошим стартом стало б рішення взагалі відмовитися від наявної моделі і почати "з чистого аркуша", фокусуючись на основному завданні МВА — розвивати ефективних управлінців. Подібне переосмислення бізнес-освіти може вилитися у абсолютно нову МВА.
Бізнес-школи можуть протистояти радикальним змінам. Особливо це стосується тих шкіл, які знаходяться високо у рейтингах акредитаційних установ. Їм буде складно піддати ризику свій статус та позиціонування.
Зрештою, потрібно пам'ятати і про академічний персонал, який часто зацікавлений у збереженні status quo і до останнього відстоюватиме свої викладацькі та дослідницькі інтереси.
Дехто може піддати сумніву саму необхідність змінюватися. Адже попри всю критику в бік бізнес-шкіл, останні продовжують користуватися попитом і не мають відбою від абітурієнтів. Навіщо ж тоді змінюватися?
Відповідь на це запитання можна умовно поділити на дві частини. По-перше, ніхто не може гарантувати, що попит на МВА залишатиметься високим. Зважаючи на розвиток кризи, жорстку конкуренцію шкіл за найкращих студентів та збільшення вартості навчання, багатьом бізнес-школам буде не так вже й легко вижити.
По-друге, як би це дивно не звучало, освіту МВА цінують не стільки за знання, які там отримують студенти, скільки за можливість комунікації з іншими студентами та створення якісної професійної мережі. А з розвитком технологій це стає все простіше робити і без посередництва школи.
За матеріалами "Rip up the existing MBA and start afresh", FT.com.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|