Вибір програми МВА: переваги та недоліки рейтингів бізнес-шкіл
Автор: Володимир Правоторов, Begin Group
Джерело: Освіта.ua
Рейтинги безумовно впливають на вибір школи і дуже часто місце в ньому є вирішальним аргументом. Проте кожен рейтинг має суттєві обмеження, про які абітурієнти часто забувають.
Bloomberg BusinessWeek, Forbes, Financial Times, Economist, US News... Усі ці видання з року в рік публікують відомі рейтинги бізнес-шкіл, на які орієнтується кожен, хто вибирає програму MBA.
Рейтинги намагаються виміряти різні аспекти програм МВА, однак часто роблять це достатньо поверхово. Крім того, різні рейтинги надають різне значення одним і тим же параметрам — наприклад, балам GMAT, поверненню інвестицій (ROI) або задоволеності роботодавців. Тому одна школа може отримати різні результати: наприклад, бізнес-школа Duke Fuqua зайняла 6-е місце в рейтингу Business Week у 2010 році, 15-е місце в рейтингу Financial Times у 2012-му, 12-е місце у Forbes в 2011-м та 18-е місце в рейтингу Economist у 2011 році.
Щоб хоч якось розібратися в таких різних результатах, необхідно уявляти на базі якої методології складаються рейтинги. Наприклад, рейтинг Business Week ґрунтується на опитуванні студентів і роботодавців, у той час як рейтинг Financial Times більше уваги приділяє різноманітності (diversity) та міжнародній складовій, зарплатам випускників, розвитку кар'єри і дослідницьким можливостям.
Майже кожен рейтинг враховує такі значення, як бали GMAT, GPA або повернення інвестицій (ROI). Але як щодо оцінки якості навчання? Адже це є дуже суб'єктивним показником, і для кожного студента є дуже різним поняттям.
Саме тому необхідно спочатку виділити для себе найбільш важливі складові, за якими ви вибираєте бізнес-школу, а потім подивитися, наскільки кожне авторитетне видання враховує їх при складанні власного рейтингу. Зазвичай кожен рейтинг можна "розщепити" на кілька окремих — по кожному з показників, використаних при його складанні. Зазвичай такі "підрейтинги" виявляються навіть більш інформативними, ніж основний.
Ще одне застереження щодо рейтингів стосується опитувань студентів і випускників, як показника, за яким оцінюються бізнес-школи (Business Week, Financial Times, Economist). У таких опитуваннях рідко можна зустріти критику, тому що самі студенти та випускники зацікавлені в тому, щоб їх школа отримала якомога вище місце у рейтингу — адже від цього підвищується цінність диплома школи. Крім того, іноді відповіді респондентів можуть ґрунтуватися на застарілій інформації або неперевірених чутках. Деякі рейтинги, крім усього іншого, проводять опитування роботодавців (наприклад, Business Week), однак їх інтереси можуть сильно відрізнятися від інтересів самих абітурієнтів.
Традиційний ажіотаж навколо рейтингів може створювати у абітурієнтів помилкове відчуття задоволеності, від того, що вони зробили вибір просто переглянувши кілька рейтингів. Насправді це не так. Навіть самі укладачі рейтингів попереджають від надмірного захоплення даним видом "літератури".
Ось що пише у своєму блозі директор дослідницького центру US News & World Report Роберт Морс (Robert Morse): "Важливо, щоб ви використовували рейтинги не для того, щоб по ним зробити вибір бізнес-школи, а для того щоб доповнити ваші власні думки і прагнення. Рейтинг має бути тільки одним з інструментів вибору, але не єдиним".
З рейтингів непогано починати вивчення бізнес-шкіл, але категорично не рекомендується завершувати ними своє дослідження. Ніщо не зможе замінити безпосереднє вивчення бізнес-шкіл, що включає в себе поїздку на кампус (якщо є така можливість), участь в інформаційних сесіях та спеціалізованих виставках, читання студентських блогів, ретельне вивчення сайтів шкіл, спроби вийти на зв'язок зі студентами та випускниками бізнес-шкіл.
Це вимагає часу, але надає допомогу в розумінні, чим відрізняються різні МВА-програми одна від одної, які у них слабкі і сильні сторони та в чому їх індивідуальність.
|