БІЗНЕС-ОСВІТА | МВА 14 січня 2014 р.

МВА у 2014 році: тенденції та цінова політика

Автор: Павло Петриченко
Джерело: Освіта.UA

Очікуються посилення ролі глобалізації та стабільність цінової політики українських бізнес-шкіл.

МВА у 2014 році: тенденції та цінова політика
Ілюстрація: Shutterstock

Тенденції МВА в Україні

Основні підсумки 2013 року для ринку програм MBA характерні і для освіти в цілому — це глобалізація ринку освіти за рахунок інноваційних технологій. Інтернет-технології почали ширше використовуватися в навчанні, роботі з матеріалом, що, безумовно, впливає на підхід до освіти як такої.

Ринок MBA-програм у цьому значенні трохи відстає від звичайної освіти, оскільки в бізнес-освіті надзвичайно важливі контакт між слухачем і викладачем і атмосфера в аудиторії. У цілому, Інтернет-технології сприяють глобалізації ринку освіти й ринку MBA-програм зокрема.

Таку думку висловила президент бізнес-школи МІМ-Київ Ірина Тихомирова, яка прогнозує, що у 2014 році ці тенденції збережуться та прискоряться: «Ми стаємо глобальними гравцями на ринку бізнес-освіти, і якщо казати про глобальні тенденції, то темп життя слухача значно прискорюється. І тому ніхто не може собі дозволити розкіш бути слухачем невиправдано тривалих навчальних програм. Слухачі хочуть більше швидких, більш практично спрямованих програм, що надають свободу вибору. Це нове покоління, яке звикло до величезних потоків інформації. Ці люди будуть самі вирішувати, в який момент навчатимуться, і, безумовно, це впливатиме на освіту, на програми, на пропозицію освітніх продуктів».

Директор МВА-програм kmbs Володимир Павелко констатує, що із 2008 року в бізнес-освіті ситуація кардинально не змінювалась, і зараз спостерігається певний застій, не дивлячись на деякі позитивні зміни.

Можливо, у 2014 році відбудеться несподіваний прорив у створенні нової парадигми. «Я не маю на увазі електронне навчання, тому що, у принципі, воно точне так само рухається в парадигмі попередніх літ. Стискається час, збільшується кількість інформації. Тому зараз відбуватиметься пошук форматів і контенту програм, що відповідатимуть заданому ритму. Тут я кажу не про те, що електронна освіта може мати певний скачок, тому що електронна освіта, і багато хто це вже зрозумів, є лише доповненням до традиційної, а не її замінником. Замінити живу енергію та живий розвиток думки в електронному просторі, принаймні зараз, дуже важко».

Продовжуючи тему онлайн-освіти, віце-президент Міжнародного інституту бізнесу (МИБ) Юрій Зеленін відзначив, що у 2013 році виникла тенденція, що посилюватиметься й у 2014 році. Вона полягає в подоланні масового стереотипу про ефективність дистанційної бізнес-освіти із застосуванням інтернет-технологій.

Люди поступово починають усвідомлювати, що навчання у групі в очному або модульному форматі є хоча й більш дорогим, але набагато більш ефективним. Це відбувається завдяки самому процесу отримання та закріплення нових знань, заснованому на специфічних особливостях сприйняття нової інформації всіма органами чуття людини, а також завдяки наявності нетворкінгу, придбанню та розширенню нових ділових зв'язків.

Винятком є лише ті споживачі, метою яких є просте отримання диплома, але їх, на думку Юрія Зеленіна, переважна меншість.

На думку декана школи бізнесу «КІБІТ» Олени Яковлєвої, 2013 рік не був простим через спад економіки у світі та в Україні, унаслідок чого бізнес-школи мали труднощі із клієнтами. Тривалість цієї економічної кризи та найголовніше — геополітичні питання будуть вирішальними в тенденціях 2014 року. «Ми переживаємо етап турбулентності та швидких змін, і бізнес-школи повинні бути до цього готові», — констатує декан ШБ «КІБІТ» і виражає готовність до відповідного переформатування.

У цілому, 2013 рік залишився в паритеті із 2012 роком, хоча і спостерігається деяке покращення підходів у бізнес-освіті. Продовжив існування тренд глобалізації, який охоплює бізнес-освіту й більш ефективне управління бізнес-школою, що свідчить про те, що йде пошук спільної бізнес-моделі із зарубіжними школами, які сповідують певну філософію управління. «Як наслідок, збільшуватиметься кількість альянсів бізнес-шкіл, більше бізнес-шкіл пропонуватимуть подвійні дипломи — тобто видавати не просто диплом певної школи, а ще й диплом європейський, американський або азіатський», — прогнозує Володимир Павелко.

Не дивлячись на деяку настороженість своїх колег, віце-президент МІБ Юрій Зеленін переконаний, що найголовнішим висновком, який можна зробити за підсумками 2013 року, є те, що ринок бізнес-освіти росте й розвивається. Багато молодих і більше зрілих людей не хочуть зупинятись у своєму особистому та професійному зростанні, а прагнуть досягти нових професійних вершин, хочуть розширити свій світогляд, не бояться ламати стереотипи й кидати виклик самому собі.

Кажучи про економічну нестабільність, Юрій Зеленін, відзначає, що для багатьох людей вона є каталізатором вирішення щодо інвестування у власний розвиток, що може привести до зростання ринку бізнес-освіти в 2014 році.

Ринок програм MBA помітно помолодшав. Уже до тридцяти років багато менеджерів, досягши певних успіхів, починають переосмислювати свою професійну кар'єру, починають ставити перед собою більш амбітну мету й доходять до необхідності почати навчання на програмах МВА. Такі рішення іноді визрівають не один рік, зате навчання на програмах МВА починає давати результати вже в перші місяці навчання.

Нове в бізнес-школах

Ірина Тихомирова готується до 25-річного ювілею МІМ-Київ у 2014 році та розповідає про три головні складові, які можна об'єднати трьома «і»: innovation (стосовно розвитку портфеля програм), internationalization (розвиток міжнародних проектів) та intellectual ambition (наукові дослідження та конференції).

Innovation — це інноваційний розвиток портфеля програм. Одна з них — «Менеджмент і лідерство», яка стартувала восени. У 2014 році вона продовжить свій розвиток. Навесні з'явиться нова середньострокова програма «Операційна досконалість», спрямована на управління виробництвом, операційну функцію. Проект співпраці з Lorange Institute Business (Швейцарія) розвиватиметься — ця програма співпраці отримає перших учасників у 2014 році. Продовжиться і співпраця з Carnegie Mellon University (США).

Складові Intellectual ambition представляють дві цікаві міжнародні конференції. Одна з них приурочена до 25-річчя МІМ, а складова Internationalization відноситься до розвитку міжнародних проектів.

У 2014 році відзначає свій ювілей і ШБ «КІБІТ». «Ми плануємо відзначити 10-річчя нашої школи. Нам є про що розповісти і потенційним клієнтам, і своїм колегам. Що стосується програм, то ми пропонуємо дуже сильну програму «Виробничий менеджмент» — вона розвиватиметься та залучатиме нові види спеціалізації. На сьогодні MBA у виробництві — це наш коник», — розказала Олена Яковлєва.

Міжнародний інститут бізнесу у 2014 році представить ринку дві нові програми — Global MBA та General MBA. Цільовою аудиторією Global MBA є топ-менеджери та власники різних видів бізнесу. Особливістю програми буде поєднання курсів, спрямованих на вивчення специфіки діяльності як у вітчизняному бізнес-середовищі, так і на глобальних ринках. Після закінчення програми слухачі отримають два дипломи — Міжнародного інституту бізнесу й однієї із провідних європейських бізнес-шкіл.

Програма General MBA має кілька видів спеціалізації й орієнтована на менеджерів, які хочуть посилити свої управлінські якості, одночасно поглибивши знання у своїй функціональній або галузевій сфері.

За словами Володимира Павелко, kmbs прагне не просто позитивно спрацювати в існуючих трендах, а і створити черговий власний тренд: «У 2013 році ми створили новий тренд — вивели на ринок програму «Агро MBA», після чого ще одна школа спробувала зробити те ж саме. У лютому відбудеться презентація унікального навчального модулю в рамках програми «Агро MBA» в Каліфорнії з лідерами викладання агро-специфіки, із практичними кейсами, з виїздами в компанії та інтелектуальними заняттями від кращих представників галузі. Вивчення цього модулю проходить у Каліфорнії, оскільки там сконцентровано 50% валового сільгосппродукту США. А ця країна задає тренд у розвитку сільського господарства у світі».

Kmbs також працює ще над однією новою програмою MBA. Крім того, ця бізнес-школа повертається до моделі дворазового набору: навесні та восени.

Цінова політика

Якщо казати про ціни в Україні на бізнес-освіту у 2013 році, то вони істотно не змінилися і не коливалися. Очікується, що така стабільність цін збережеться й у 2014 році.

«Ми не міняли ціни у 2013 році, і думаю, що не поміняємо у 2014-му. Бізнес-освіта істотно залежить від економічного стану країни, а ми хочемо зберегти можливість вибирати — приймати не всіх, і тому, щоби знайти оптимальне співвідношення між ціною й кількістю учасників, ми вирішили не піднімати ціни», — розповідає про цінову політику МІМ Ірина Тихомирова.

Такі самі очікування й у МІБ: оскільки ця бізнес-школа зацікавлена в розвитку ринку бізнес-освіти, тут уже кілька років поспіль ціни тримають стабільними, що робить навчальні програми більш доступними для людей, які хочуть розвиватися.

MBA і бізнес

У 2014 році, як і у 2013, перед бізнесом будуть актуальними всі ті ж питання: «Як бути успішним?», «у чому джерело успіху?». Залишаться актуальними пошук нових ідей та управління ними, а також пошук нових ринків і ресурсів. На ці питання і прагнутимуть відповідати бізнес-школи.

Секрет попиту на MBA Ірина Тихомирова бачить у тому, що, як відомо, бізнес-освіта достатньо стійка: коли економіка знаходиться на підйомі, люди йдуть учитися, тому що економіка, що розвивається, вимагає нових знань. Коли в економіці спад, у людей з'являється час, і вони йдуть учитися, тому що розуміють, що за спадом буде підйом, і виграють ті, у кого кваліфікація краща.

Ще одним аргументом на користь необхідності бізнес-освіти для менеджменту українських компаній Юрій Зеленін уважає те, що зараз дуже складно знайти добрих фахівців, не дивлячись на переповненість ринку претендентами. Гасло «Кадри вирішують усе» стає сьогодні актуальним, як ніколи.

А декан ШБ «КIБIТ» Олена Яковлєва на те ж запитання відповідає так: «Для того щоб вести бізнес і будувати кар'єру, необхідні знання. Але перша освіта, на жаль, дає знання із запізненням на 25 років. Закінчивши ВНЗ, людина одержує апріорі застарілі знання. А освіту, що дозволяє вільно поводитися із сучасними трендами, дають бізнес-школи. У цьому секрет бізнес-освіти: для того щоби бути конкурентоздатним на ринку праці, випускник повинен володіти максимально сучасними знаннями, що дають тільки школи бізнесу».



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як управляти собою. Класика Harvard Business ReviewЯк управляти собою. Класика Harvard Business Review
Магічне мистецтво ігноруванняМагічне мистецтво ігнорування
Торгівці правдою. Бізнес на новинах та битва за фактиТоргівці правдою. Бізнес на новинах та битва за факти

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)