Трансформація освіти: три тенденції
Уявіть собі, як 10 тисяч людей з цілої планети проходять курс навчання в одному з найпрестижніших університетів світу, не сплачуючи за це ані цента, а після закінчення отримують цифровий сертифікат, котрий має неабияку вагу у реальному бізнес-середовищі. І це не питання майбутнього. Царина освіти вже зазнає кардинальної трансформацій, змінюючись на наших очах. Зрозуміло, що керівники організацій повинні бути в курсі усіх новітніх трендів в освітній сфері, але при цьому не варто поспішати запроваджувати всі інновації до системи корпоративного навчання, не оцінивши попередньо (бажано — якнайкритичніше), що підходить для конкретної компанії, а що ні.
Серед трьох підривних інновацій, що набирають обертів на освітніх теренах, — масові відкриті онлайн-курси (МВОК), цифрові значки — аналог традиційних сертифікатів та навчання на основі компетенцій, яке дозволяє отримати визнання знань/навичок, здобутих поза межами класної кімнати або іншого звичного навчального середовища.
Масові відкриті онлайн-курси
МВОК можуть проводитися протягом визначено періоду часу та включають у себе лекції і різні формати контрольних завдань із термінами виконання або у гнучкішому: студенти мають змогу навчатися без будь-яких визначених термінів у спосіб, котрий найбільше відповідає їхнім цілям та способу життя. Серед компаній, котрі пропонують МВОК — Udacity, Coursera, Udemy та інші гравці. Хоча онлайн-курси і дають змогу тисячам людей навчатися у найкращих навчальних закладах, згідно статистики, їх закінчує всього 7% слухачів.
«В основному серед нашої аудиторії люди, що прагнуть навчатися ціле життя, — говорить Джастін Рейх (Justin Reich), дослідник HarvardX . — Ми повинні прийняти як факт те, що наші курси не досягають своїх цілей; адже хоча ми і відкриваємо двері до доступного навчання, з цього користаються, здебільшого, люди з університетською освітою та нормальним рівнем достатку».
Практика використання МВОК глобальними компаніями світу показує: цей інструмент можна дуже ефективно використовувати для навчання персоналу різним навичкам, а також — для роз’яснення змісту корпоративних цінностей, місії та стратегії фірми. Наприклад, Jack Welch Management Institute, що діє при Університеті Strayer, пропонує онлайн-програму Welch Way, яка дає можливість менеджерам будь-якої компанії освоїти управлінські підходи, які практикував Джек Уелч (Jack Welch), будучи головою General Electric.
Цифрові значки
Ідея цифрових беджів, які організації застосовують для визнання різних досягнень працівників, не нова. Втім, до недавнього часу цей інструмент ніс у собі низку обмежень. Зокрема, такі значки було неможливо використовувати поза межами програмної платформи певної компанії чи навчального закладу; також вони не піддавалися верифікації.
Зараз вже функціонують системи, які дозволяють індивідам вільно використовувати цифрові значки, видані різними організаціями. Так, сервіс компанії Mozilla дозволяє інкорпорувати отримані беджі в особистий профіль користувача. Студент може «начепити» значки на своєму віртуальному рюкзаку, а кандидат на роботу у якійсь фірмі взяти їх з собою на онлайн-інтерв’ю чи розмістити у таких мережах, як LinkedIn. У свою чергу працедавець, зробивши один «клік», може отримати інформацію щодо організації, яка видала бедж, а також — чи є він дійсним на даний момент.
«У першу чергу поширення цифрових значків слід очікувати в корпоративному світі та у вищій освіті, — говорить Френк Каталано (Frank Catalano), аналітик та консультант Intrinsic Strategy. — Бо цій сфері притаманна зорієнтованість на демонстрацію досягнень». «Цінність цього інструменту в тому, що він дозволяє робити деякі речі, яких неможливо зробити з документами у паперовій формі», — додає він.
За словами Каталано, цифрові значки дають змогу кардинально змінити спосіб представлення потенційними працівниками рекомендацій та інших документів, що підтверджують їхню кваліфікацію, — при цьому корисною є функція групування беджів. А Professional Examination Service (ProExam), організація, що надає послуги з професійного ліцензування та сертифікації, вже намагається повною мірою скористатися з цього інструменту.
Минулого року ProExam провела опитування старших менеджерів з найму компаній, що входять до переліку Fortune 500. Як сказали респонденти, застосовування цифрових значків дозволить відібрати найбільш реальних кандидатів, суттєво звузивши банк претендентів на посаду. Тоді ж ProExam оголосила про розробку та випуск беджів, які міститимуть конкретну інформацію стосовно попередньої діяльності кандидата, наприклад, історію його кар’єрних просувань.
«Ви можете взяти цифрові значки, які заробили, скомбінувати їх та використовувати як компонент процесу змагання на одержання посади; наприклад, таким чином представити інформацію про своє навчання, котру можна буде миттєво перевірити», — зауважує Френк Каталано.
Навчання на основі компетенцій
Зміст цього підходу в тому, щоб розділити курс на невеликі навчальні модулі, при цьому слухач переходить до кожного наступного модуля лише підтвердивши своє опанування матеріалом попереднього.
Така форма навчання дозволяє студентам сконцентруватися на навичках, які їм потрібно вдосконалити, або заглибитися в тему, котра їх цікавить найбільше. Модульний підхід дозволяє скоротити кількість часу, яку слухач приділяє навчанню, а також допасувати його зміст до конкретних потреб окремої компанії.
При цьому важливо уникнути поверхневого підходу, коли оцінювання проводиться з допомогою одних лише спрощених тестів (таких, як запитання з кількома варіантами відповідей), що, м’яко кажучи, мало заохочує слухачів до глибшого вивчення матеріалу. Також потрібно чітко визначити навчальні потреби для конкретної посади та представити вимоги до слухача у вигляді чітко сформульованих цілей.
«Трансформація вищої та корпоративної освіти надалі розмиватиме традиційне сприйняття поняття "університет", — зазначила Джулія Фріланд (Julia Freeland), дослідник Інституту підривних інновацій. — Ми спостерігатимемо, як надалі розділятимуться різні аспекти навчального процесу, котрий все більшою мірою реалізовуватиметься у модульний спосіб безпосередньо в середовищі, де перебувають слухачі».
Підривні інновації в освіті, ймовірно, буде важко розпізнати відразу після їхньої появи. Хоча б тому, що вони можуть сприйматися як примітивніший варіант у порівнянні з традиційними пропозиціями. Проте вкрай важливо відстежувати, як вони впливатимуть на розширення можливостей отримання вищої освіти як в академічному, так і в корпоративному середовищі.
За матеріалами "Three Trends Shaping Learning", Chief Learning Officer.
|