Виклики для ринку бізнес-освіти
Споконвічно ринок ділової освіти керується припущенням: коли економіка зростає, менеджерам не дуже потрібні бізнес-дипломи для кар’єрного зростання; натомість в умовах рецесії все навпаки: компанії «пачками» відправляють своїх перспективних управлінців навчатися на програмах MBA. Тож у міру зміцнення економік країн Європи та Північної Америки бізнес-школи, затамувавши подих, слідкуватимуть за кількістю заяв, поданих на навчання в рамках MBA-програм, особливо до американських закладів.
Оптимістичні новини
На перший погляд, ситуація здається непоганою. Хоча більшість престижних бізнес-шкіл США ще не обнародували дані щодо кількості кандидатів, кількість заяв, наданих до деяких з них вселяють сподівання на те, що 2016-го все складеться якнайкраще. Так, у бізнес-школі Kenan-Flagler (університет Північної Кароліни) кількість заяв у порівнянні з попереднім роком зросла на 28%, а в бізнес-школі Anderson (Каліфорнійський університет, UCLA) — на 32%.
Але гарні новини цим не вичерпуються. За інформацією міністерства освіти США, вперше кількість студентів програм ділової освіти перевищили чисельність тих, хто навчається за іншими спеціальностями. Але такі показники можуть завести в оману. «Виглядає, що невелика кількість закладів ділової освіти демонструють тенденцію до зростання, натомість решта ринку перебуває у стані стагнації», — зауважує Нікі да Сілва (Niki da Silva), директор з питань вступу до школи бізнесу Rotman (університет Торонто). А за словами Філа Картера (Phil Carter), директора з маркетингу та рекрутингу Лондонського Imperial College: «Щоб зберегти позиції навіть найвідомішим закладам доведеться багато попрацювати — доведеться точніше визначати цільову аудиторію та проявляти ініціативу в залученні потенційних клієнтів».
Нюанси прогнозування
За даними Graduate Management Admission Council (GMAC) — організації, що здійснює адміністрування іспитом GMAT, протягом останніх шести років кількість людей, які здають цей тест, залишається без змін (приблизно на рівні 240 тис. осіб). Проте такий показник утримується за рахунок зростання кількості претендентів з азійських країн, натомість чисельність кандидатів з США, що проходять іспит, неухильно йде на спад.
На думку Гарета Хоуеллса (Gareth Howells), директора з MBA-програм London Business School, марно сподіватися на те, що ринок MBA повернеться до рівня 2008-го. Економічний спад, що затягнувся, змінює правила гри у різних сферах», — говорить він.
У міру того, як ринок бізнес-освіти стає все більш складним та фрагментованим, прогнозування кількості вступників до закладів ділової освіти все більше нагадує «ворожіння на бобах». Спеціалізовані магістерські програми починають «з’їдати» частку ринку, що традиційно належала стаціонарній формі навчання за програмами MBA. Також зростає попит на гнучкіші формати освіти, онлайн-MBA та професійну сертифікацію, зокрема, CFA.
Крім усього, модель, котру використовує Європейська бізнес-школа, ставить під сумнів доцільність дворічного терміну MBA-програм, який практикують американські заклади. «Коли справа стосується гнучкості, то лідером є Європа», — зазначає Крістіна Снева (Christine Sneva), директор з питань вступу на MBA-програми школи менеджменту Johnson Корнельського університету. Нещодавно ця школа відкрила однорічний курс MBA призначений для осіб зі сфери науки та технології. А Кейт Сміт (Kate Smith), яка займає аналогічну посаду в школі менеджменту Kellogg Північно-Західного університету (штат Іллінойс), підтвердила наміри закладу збільшити кількість слухачів однорічної MBA-програми з 106 до 120 осіб. «Попит на компактніший курс простежується повсюди, де вступники мають можливість вибирати між однорічною та дворічною програмами навчання, — говорить Стейсі Блекмен (Stacy Blackman), консультант з питань вступу. — Бо люди переконуються, що цілком реально пройти навчання за один рік без будь-якої шкоди для якості знань».
Ще більше ускладнює прогнозування кількості бажаючих отримати ступень MBA те, що дедалі популярнішими стають бізнес-програм для студентів вузів. За словами Пола Деноса (Paul Danos), декана бізнес-школи Tuck (Дартмутський коледж), «у майбутньому ми пропонуватимемо набір різноманітних програм — якщо раніше попит на ступень MBA спостерігався серед тих, хто вже здобув університетську освіту, то зараз навчатися на таких програмах прагнуть також і студенти».
Таким чином, повстає запитання: чи захочуть люди, які у віці 22-ти чи 23-х років отримали магістерські ступені з бізнесу чи фінансів, через кілька років навчатися на програмах MBA?
Як зазначає Стейси Блекмен, найбільшу статистичну плутанину спричиняє те, що зараз кандидати подають заяви до чотирьох-п’яти бізнес-шкіл, а не до двох-трьох, як це було недавно, таким чином збільшуючи загальну кількість вступників десь на 40%. Отже, достеменна кількість слухачів стане відома лише після їх фактичного зарахування до бізнес-шкіл у вересні-жовтні. А поки що єдиною певно річчю є те, що прогнозування наповненості аудиторій закладів ділового навчання все більше нагадує мистецтво, ніж точну науку.
Мудрі слова
Втім, незалежно від того, які прогнози виправдаються, а які ні — хороші поради завжди в нагоді. Ось що рекомендують врахувати бізнес-школам та тим, хто прагне в них навчатися, керівники консалтингових фірм, що спеціалізуються на питаннях вступу до цих закладів.
Чіома Ісьядінсо (Chioma Isiadinso), голова Expartus: «Кандидати повинні чітко сформулювати, чому саме хочуть отримати диплом MBA, мати відчуття свого особистісного бренду, усвідомлювати, у чому їхня унікальність та що вони можуть запропонувати своїм потенційним однокашникам».
Мальвіна Компленвіль (Malvina Complainville), директор Fortuna: «Багато хто помилково вважає, що бізнес-школи шукають ідеальних кандидатів, у той час коли їм потрібні претенденти на навчання, рівень яких відповідав би вимогам конкретного закладу. Кандидати мусять продемонструвати не досконалість, а наявність певного потенціалу».
Стейсі Блекмен (Stacy Blackman), керівник Stacy Blackman Consulting: «"Залягайте на дно та цілеспрямовано працюйте. Не відволікайтесь на плітки, що кружляють в онлайні, або на відстеження того, що роблять інші (не виключено, успіху вони досягли не завдяки, а всупереч вибраній тактиці дій). Розробляйте власну стратегію та не відхиляйтесь від курсу!».
За матеріалами "Challenging times for the traditional MBA market", Financial Times.
|