Кому потрібні поради, коли настають скрутні часи?
Коли вже навіть консультанти починають визнавати, що їхні клієнти можуть затягнути пояс тугіше і "урізати" бюджет на консалтинг — значить криза справді настала. Нещодавня стаття "Identifying the Savings Opportunities at Investment Banks" у виданні The McKinsey Quarterly доводить, що банки Wall Street можуть урізати свої бюджети на $2 мільярди кожен, навіть не відчувши при цьому особливого падіння моралі серед співробітників. Автори, які працюють на McKinsey, провідну компанію, яка займається стратегічним консалтингом, доводять, що таких "роздутих" бюджетів у банків є декілька. І один із них — це бюджет на консалтинг.
Конвульсії, від яких потерпає сучасна економіка — це як грім з ясного неба на голови консультантів та всієї сфери консалтингу, яка лише в минулому році заробила $309 млрд. При цьому, саме банки, на які світова криза подіяла найбільш жорстко, є найприбутковішими клієнтами консалтингу. Подібний процес (хоч і з набагато меншим розмахом) можна спостерігати і в інших галузях. Кредитна криза призвела до зменшення кількості та розмаху операцій, пов'язаних із нерухомістю. А скорочення кількості злиттів та поглинань у бізнесі може означати тільки те, що послуги консультантів будуть менш затребуваними, ніж раніше.
Самі консультанти стверджують, що їхні прибутки у першій половині 2008-го року лише зростали. Втім, ніхто не застрахований від спаду, який уже видно навіть неозброєним оком. Вплив кризи, можливо, був затриманий внаслідок того, що компанії на зразок Accenture та IBM мають багаторічні контракти з клієнтами, які й захищають їх від раптових спадів. Але сьогодні вже майже ніхто не сумнівається, що у наступному році ринок консалтингу піде на спад.
Вже цього місяця компанія Monitor, розташована в Кембриджі, Массачусетс, скоротила майже 20% свого персоналу. Вона також закрила деякі свої проекти на зразок електронного навчання та консультаційної комісії з питань злиттів та поглинань. Було також закрито кілька невеликих офісів, у тому числі й у Мілані.
Джо Фуллер (Joe Fuller), співзасновник компанії Monitor, сказав, що у минулому році їхній прибуток лише зростав. Але зважаючи на зміни в економіці — цей процес не буде тривати вічно. Зараз компанія планує інвестувати у розвиток своєї діяльності у багатообіцяючих регіонах, таких як Середній схід. Інші консалтингові компанії поки що мовчать про свої плани скорочення витрат, але про це говорять їхні фактичні дії — вони майже перестали наймати новий персонал і спонукають своїх працівників заручитися резервною роботою, так би мовити "про всяк випадок".
Проте, майже всі консультанти погоджуються, що новітні ринки, на зразок Китаю, Індії та Середнього сходу, пропонуватимуть найкращі можливості для майбутнього. Вони визнають, що більша частина їхніх бізнесів сьогодні походить із розвинутих країн. Тому вони як ніколи потребують "Нової великої ідеї" яку вони змогли б продати новим клієнтам. Попередні спалахи розвитку консалтингу були пов'язані із розвитком таких ідей, як "загальне управління якістю" та реінжиніринг.
За матеріалами "Giving advice in adversity", Economist.com.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|