Що таке консалтинг 4.0?
Нещодавно в індустрії консалтингу з’явилося нове модне словосполучення — «консалтинг 4.0». Але що це насправді? Це діджиталізація консалтингової індустрії? І якщо це так, то що це значить? Що відрізняє консалтинг 4.0 від будь-якої іншої форми консалтингу? Флоріан Лоріш (Florian Lorisch) з консалтингової фірми NESTIM трохи покопалася в історії, щоб краще зрозуміти еволюцію консалтингової індустрії від її раннього етапу в XIX столітті до нової хвилі бутікових фірм, і відповісти на ці питання. Отже, звідки ж узялися всі ці круті консалтингові фірми?
Консалтинг 0.0 — Реорганізація цеху
Бізнес-консалтинг вперше з’явився в США в кінці XIX століття, а одним із піонерів галузі став випускник MIT Артур Д. Літтл (Arthur D. Little). Основна увага у той час приділялася підвищенню продуктивності в цехах. Фірми раннього консалтингу намагалися допомогти власникам бізнесу в проектуванні складальних ліній і організації торгового залу. Бізнес-консалтинг розвивався в період післявоєнної відбудови та експансії американської економіки в 1950-60-х роках, коли в галузі виникли два окремих напрямки. Одні компанії, в тому числі McKinsey, AT Kearny і Bain, зробили сильний акцент на стратегії і, таким чином, допомагали радам директорів і вищому керівництву в розробці довгострокової стратегії — стратегічної траєкторії для підтримки зростання компанії. Інші ж фірми продовжували концентруватися на операційній стороні бізнесу, але поступово перейшли з цеху в зали засідань і офіси. Обидва напрямки допомагали своїм клієнтам підвищити продуктивність і стійкість. Однак вплив і масштаби того, що ми називаємо бізнес-консалтингом 0.0, залишалися досить обмеженими. Проте, методи і фреймворки управління проектами, розроблені цими ранніми консалтинговими фірмами, навіть у наші дні все ще асоціюються з великими консалтинговими компаніями.
Консалтинг 1.0 — Оволодіння інформаційними технологіями
Нафтові шоки 1970-х років і наступні глобальні економічні та політичні потрясіння призвели до появи управлінського консалтингу. Консультаційна індустрія процвітала завдяки зростаючій структурі витрат по галузям і зростаючої потреби в допомозі під час першої хвилі глобалізації. Більше, ніж будь-коли, компанії з усіх галузей потребували нових складних інструментів для стратегічного планування та організаційного редизайну. Для задоволення цих потреб консалтингові фірми згодом розробили нові методи конкурентної стратегії, ранні системи ERP, системи управління персоналом і методи управління змінами. Протягом цього періоду консалтингові фірми 1.0 могли значно підвищити значимість галузі, оскільки вони зарекомендували себе як затребувані експерти в області бізнес-стратегії і планування.
Консалтинг 2.0 — Використання інформаційно-комунікаційних технологій
З ранньою інтернаціоналізацією економіки індустрія управлінського консалтингу вступила в перший етап цифрової трансформації. В результаті зниження вартості зв’язку діджиталізація бізнесу викликала децентралізацію економіки. Географія і розмір стали менш важливими факторами успіху, і конкуренція посилилася. Прийнявши інтернет як підривне явище, консалтингові фірми розробили стратегії прогнозування на основі даних, децентралізовані системи контролю та методології управління змінами. Ці стратегії прямо відповідали припущенням бізнес-лідерів, які розглядали інтернет як середовище постійних змін, де будь-яка спроба їх контролювати була марною. Таким чином, консалтингові фірми 2.0 стали капітанами змін, які, хоча і не в силах їх контролювати, все ж можуть допомогти своїм клієнтам краще передбачити і реагувати на постійно мінливі ринкові умови.
Консалтинг 3.0 — Нова ера консультантів по процесам
Початок і середина 2000-х років ознаменували ще одну перехідну епоху для світової економіки. 9/11 і наступні атаки на європейські та світові метрополії привели до того, що бізнес-лідери та уряди розробили системи управління ризиками та стихійними лихами. Ця тенденція була підкріплена фінансовою кризою, яка вибухнула в 2007 році. Таким чином, на початку і в середині 2000-х років виникла необхідність у сильно спеціалізованих консультантах, які могли б аналізувати, розуміти і адаптувати процеси для захисту бізнесу від ризиків і невизначеностей. Розробляючи складні інструменти та тренінги з управління ситуаціями в разі стихійних лих, консалтингові фірми 3.0 посилили свою роль в якості експертів та рятувальників, яких вдалося створити їх попередникам у консалтингових компаніях 2.0.
Консалтинг 4.0 — Від пропозицій і зауважень до виконання
Оскільки консалтинг 4.0 іноді розуміють як просту цифровизацию індустрії консалтингу, дехто стверджує, що консалтинг 4.0 не є чимось новим — це просто новий термін для опису старого явища. Ці критики в деякому сенсі мають рацію. Історія консалтингу дійсно показує, що галузь завжди була схильна до змін і що інтернет і діджиталізація вже давно в консалтингу. Однак консалтинг 4.0 вимагає набагато більшого, ніж просто оцифровка. Більш цікавий зсув, що характеризує консалтинг 4.0 як нову еру управлінського консалтингу, пов’язаний із самою природою послуги, яку повинні надавати консалтингові фірми, і навичками, необхідними для задоволення цих очікувань.
На відміну від попередніх років, консалтингові компанії 4.0 зосереджені не тільки на аналізі процесів і їх оптимізації. Консалтингові фірми 4.0 наймаються не просто для аналізу і порад, а для аналізу, контекстуалізаціі і побудови. Це має на увазі, що консультанти цифрової епохи можуть використовувати свої знання, пов’язані з підривними якостями цифровізації, для виявлення нових областей бізнесу і розвитку, а також для реалізації нових бізнес-моделей від імені своїх клієнтів. Це кардинально змінює спосіб роботи консалтингу в XXI столітті. З переходом на консалтинг 4.0 консультанти стають не просто консультантами, а перетворюються в творців, виходячи за рамки запропонованих змін і адаптації щодо їх реалізації.
За матеріалами "What is consulting 4.0? Where is it coming from? How is it different, or is it different at all?".
|