Результати першого дослідження рекрутингу в Україні:
Що буде після кризи?
Прес-конференція
Автор: Ярослав Федорак, MCUa
2 грудня 2008 року відбулась прес-конференція, проведена рекрутинговою компанією "Форсаж", яка ініціювала перше в Україні кількісне дослідження ринку рекрутингу. Дослідження здійснила дослідницька компанія ASCREEN.
За підсумками дослідження, на ринку рекрутингових послуг України стало можливим виділити три основних різновиди операторів: компанії, які спеціалізуються на підборі вищого керівного складу та унікальних спеціалістів, агенції з підбору персоналу середнього і нижчого рівнів, а також агенції з працевлаштування.
Усі агенції умовно можна розділити на три групи:
- великі агентства — "Фабрики";
- середні агентства — "Бутіки/Ательє";
- малі агентства — "Зона ризику".
"Фабрики" мають широкий спектр послуг, розвинуту структуру, відоме ім'я на ринку, відсутність спеціалізації та високий професіоналізм співробітників. "Ательє" характеризуються використанням ексклюзивних технологій пошуку й оцінки фахівців, іноді спеціалізацією на певному ринку, високим професіоналізмом співробітників. Дрібні ж агенції працюють із невеликим клієнтським портфелем, як правило, беруться за будь-які замовлення, часто не мають чіткої методології роботи і визначеної цінової політики. Такі компанії входять до "зони ризику", в тому числі й тому, що можуть зникнути, так і не виконавши замовлення.
Близько 50% компаній-операторів працюють у Києві. Всі інші — в регіонах.
Основні причини, які мотивують роботодавців звертатися до рекрутингових агенцій, це: отримання сервісу; економія часу за необхідності в короткі терміни набрати персонал; економія фінансових витрат у ситуаціях недоцільності утримувати власний відділ по персоналу; покладання підвищених очікувань на фахівців у підборі "потрібного" кваліфікованого спеціаліста; отримання об'єктивної оцінки персоналу.
В ході дослідження експерти зробили свій прогноз розвитку ринку рекрутингу в Україні під час кризи:
- "оновлення" ринку: багато дрібних компаній припинять своє існування, агентства середнього рівня будуть виживати за рахунок введення нових послуг, крім рекрутингу;
- основні труднощі, з якими стикаються HR-агенства, будуть пов'язані зі скороченням бюджетів крупних компаній на цей вид послуг і різким зменшенням кількості вакансій;
- прогнозується підвищення попиту на аутплейсмент для працевлаштування співробітників, яких будуть скорочувати.
На даний момент ціла низка компаній, які працюють у інвестиційній, будівельній та металургійній галузях скоротили свій штат співробітників, що призвело до зменшення кількості вакансій на ринку праці.
Яким же чином HR-агенції планують виживати і розвиватися? Єдине, що їм залишається — це впроваджувати нові послуги, які були б затребувані у цей нелегкий час. А оскільки криза сама по собі стає "брендом", то багато хто з них уже встиг використати її "чудотворну дію" собі на користь. Так, у HR-агенціях почав створюватися новий сервіс підбору антикризової команди. Що, зрештою, й логічно. Якщо компаніям не потрібні звичайні спеціалісти, то кого вони наймуть? Правильно! Тих людей, які допоможуть їм боротися з кризою!
Відповідаючи на запитання журналістів, директор рекрутингової компанії "Форсаж" Олена Грищук відзначила, що проблеми у рекрутерів справді виникають, а попит на співробітників суттєво скоротився. Проте, вона називає це явище тимчасовим, спровокованим вичікувальною тактикою власників компаній, яке триватиме "до тих пір, поки роботодавці не вироблять свою власну антикризову стратегію". Ринок, за її прогнозами, оживе після Нового року.
У свою чергу директор компанії ASCREEN Олександра Буданова підтвердила, що наступні місяці будуть важкими для всіх операторів, а ринок рекрутингу очікує суттєва зміна структури. Зокрема, на її думку, скоротиться частка великих компаній, які надають масові послуги, оскільки, економлячи кошти, компанії все менше та менше замовлятимуть такі послуги у зовнішніх провайдерів.
Загалом же комплексність дослідження, ініційована компанією "Форсаж" дозволила побачити ринок рекрутингових послуг у контексті 3D-моделі: як з боку агентів ринку рекрутингових послуг, так і з боку клієнтів HR-агенства, а також з урахуванням вектора тенденцій розвитку ринку та його фінансових показників.
|