Бізнес і преса: Як досягнути синергії?
30 січня 2008-го року, в рамках презентації нового річного журналу kmbs innovations.journal`2008, відбувся круглий стіл "Бізнес і преса: Як досягнути синергії". Цього разу організатор події — Києво-Могилянська Бізнес-Школа (kmbs) — зібрала у одному приміщенні представників провідних бізнес-видань та українських менеджерів, щоб спробувати відшукати нові формати взаємодії між діловими ЗМІ та компаніями.
Дискусія одразу почалася із загострення ситуації, що дозволило зрозуміти — гострі кути дійсно існують і над їх згладженням потрібно довго і наполегливо працювати. Слово взяла Катерина Венжик, представник преси (журнал "Деловой"). "Мені дуже хотілося б, щоб бізнес не розглядав пресу, виключно як інструмент для піару", — наголосила вона. Свій виступ Катерина зосередила насамперед на неприпустимості таких ситуацій, коли бізнес, присилаючи у редакцію прес-реліз, вимагає негайної його публікації, обґрунтовуючи це важливістю інформації, тоді як по суті йдеться про рекламу.
Представник видання Деньги.UA Олександр Данковський окреслив дещо протилежну інформацію, коли бізнес "закриває двері" перед обличчям преси, не надаючи їй дійсно корисної і цікавої для читачів інформації. "Український бізнес поки-що не розуміє, що на дворі XXI століття — а значить будь-яка інформація стає легкодоступною, — підсумував він. — Якщо на початку 90-их років на відмову бізнесу надати коментарі щодо певної події представники преси могли тільки безсило зітхнути, то сьогодні вони "прогуглять" інформацію про компанію та її керівництва і отримають достатньо матеріалу для роздумів та для публікації. Чи не тому представники, які починають розуміти специфіку взаємодії з пресою у наш час, поводяться абсолютно інакше. Вони говорять: "Критикуйте нас, якщо ми на це заслужили, але дайте нам також висловити свою думку". І це — правильний підхід".
Представник бізнесу Юлія Філіповська, яка виступала від імені компанії "Крафт Фудз Україна", стала першою (але не останньою), хто звинуватив пресу у некомпетентності. "Преса повинна зрозуміти бізнес, адже помилки преси коштують бізнесові реальних грошей, — пояснила вона. — А тому й не дивно, що представники бізнесу ставляться до преси дуже обережно!"
Колега Юлії Оксана Потапенко також не залишилася у боргу перед діловими ЗМІ, назвавши той факт, що "преса бере інформацію з якихось блогів" проявом некомпетентності (надзвичайно сумнівне твердження, як на мене).
Масла у вогонь підлив Віталій Мельничук, віце-президент компанії "Кінто". "У нас є свій бізнес, яким ми займаємося з ранку до ночі. Але ж і у вас є бізнес — адже публікація бізнес-видань — це також потужний бізнес. То чому ви проявляєте непрофесіоналізм щодо нас — ваших клієнтів, не надаючи нам чітких правил та структури подання інформації, яка була б цікавою та могла бути розміщена у виданнях".
Відповіла на цей закид, як не дивно, також представниця бізнесу Ярина Ключковська (Норд ПР). "Преса існує не для того, щоб задовольняти інтереси бізнесу", — наголосила вона.
Але чи не найбільш яскраво та зрозуміло конфлікт між бізнесом та пресою був окреслений Катериною Венжик. Вона переконана, що конфлікт виникає на межі інтересів, оскільки журналістика завжди прагне дати своєму читачеві цікаву і захоплюючу інформацію, з гострими кутами та привабливими фактами. Натомість бізнес, прагнучи захистити себе від можливих фінансових та репутаційних помилок, намагається подати інформацію якомога більш обережно та згладити гострі кути. До того часу, поки бізнес не навчиться подавати інформацію привабливо, а преса — знаходити інтерес у бізнесі — досягнути синергії між цими двома сферами буде доволі складно.
Взагалі ж, дещо дивною виглядає позиція бізнесу, який чомусь хоче вважати себе клієнтом преси. Мовляв, хто платить — той і музику замовляє. Це дійсно може бути так, коли йдеться про рекламу — але ж йдеться про природню взаємодію.
Як на мене, бізнес та преса повинні бути партнерами, розуміти, що їхня співпраця носить характер взаємовигідності. Тільки в такому випадку компанії навчаться продукувати матеріал, від якого не "пахнутиме" прямою рекламою, і який буде дійсно корисним для справжнього клієнта преси — читача. А преса, в свою чергу, забуде про такий небезпечний інструмент взаємодії, як платні публікації під видом об'єктивного матеріалу. І, нарешті, прес-релізи компаній перестануть накопичуватися на поштових скриньках журналістів, а потраплятимуть на сторінки бізнес-видань.
Ярослав Федорак, редактор MCUa.
|