Адріан Сливоцький: Як компаніям перетворти великі загрози у можливості для великого зростання
Автор: Ярослав Федорак, редактор Менеджмент.com.ua
17 вересня 2010 р. у Львові один із найвзначніших фахівців сучасного менеджменту Адріан Сливоцький (Adrian Slywotzky), вихідець з Івано-Франківщини, розповів українським керівникам та менеджерам, як перетворити великі загрози у можливості для великого зростання, а також презентував український переклад своєї книги "Прорив".
Зустріч з видатним фахівцем, який у 2007-му році увійшов до п'ятдесяти найкращих світових бізнес-мислителів, а у 2008-му був названий одним із 20-ти найкращих бізнес-консультантів, була організована Львівською бізнес-школою (LvBS).
Адріан Сливоцький — автор світових бестселерів з питань стратегічного управління "Зона прибутку" (потрапила до десятки найкращих бізнес-книг 1998 року) та "Міграція цінності" (перекладена українською у 2001-му). Його численні праці та статті друкувалися у Wall Street Journal та журналі Harvard Business Review, а сам він був запрошеним спікером на Світовому економічному форумі у Давосі, на конференції керівництва Microsoft та на форумі керівників журналу Forbes.
Протягом першої (лекційної) частини львівського майстер-класу Адріан Сливоцький сфокусувався на сімох ключових стратегічних ризиках, з якими доводиться (і дедалі більш активно) боротися компаніям:
- Невдача великої ініціативи
- Втрата великого клієнта
- "Роздоріжжя" на шляху галузі
- Поява сильного конкурента, якого неможливо перемогти
- Втрата сили вашим брендом
- Перехід галузі у зону неприбутковості
- Зупинка зростання вашої компанії
Розповідаючи про умови довгострокового розвитку та зростання компаній, Адріан Сливоцький особливо наголосив на важливості визначення "зони неприбутковості", запропонувавши аудиторії назвати кілька глобальних "зон неприбутковості", які існують сьогодні на глобальному рівні. Результат зможе вразити багатьох! До зони неприбутковості потрапили такі сфери, як автомобільна, сільськогосподарська, авіаційна і навіть будівнича.
Єдиний спосіб уникнути зони неприбутковості (або вийти з неї) — це переосмислити і здійснити редизайн бізнес-моделі. При цьому Адріан наводить невтішні приклади того, що може трапитися з бізнесом, якщо тому не вдасться "перевинайти" бізнес-модель. 40-відсоткове падіння вартості компанії Coca-Cola, яке сталося саме внаслідок неготовності запропонувати нову бізнес-модель — це лише дрібна неприємність, порівняно з тим, що може чекати компанію, якщо вона не зуміє постійно оновлюватися.
Головне ж запитання, на яке повинен дати відповідь будь-який власник бізнесу: "Як будуть змінюватися пріоритети клієнтів?" Тільки правильна відповідь на це запитання здатна забезпечити існування компанії в довгостроковому розрізі. "Якби я міг вибирати найважливішу для вашого бізнесу інформацію, — наголосив Адріан Сливоцький, — то цією інформацією, безперечно, було б те, якими будуть цінності та бажання ваших клієнтів через три роки".
Видатний бізнес-мислитель поділився історією бізнесу Ford, яка із колись найвідомішої та найбагатшої автомобільної компанії перетворилася у звичайного виробника машин. І причиною такої зміни стала саме міграція цінності. Адже коли Форд був на вершині — основною цінністю для споживача була безпека і надійність — дві якості, які Форд повністю задовільняв. Звідки ж було знати її керівникам, що у майбутньому на перше місце вийдуть стильність та потужність? Саме це й погубило Форд, відібравши у нього більше, ніж половину частки ринку.
Втім, ще більше здивувати власників бізнесу повинно те, що сьогодні завжди цінована більшістю бізнесів частка ринку повинна відійти у минуле. Як показують дослідження, прямого співвідношення між часткою ринки та прибутковістю компанії більше не існує. Частка ринку — це більше не той показник, за який варто боротися всіма силами (хоча Адріан Сливоцький визнає, що повністю ігнорувати його також не можна).
Другим дуже важливим запитанням Адріан Сливоцький вважає те, яким чином компанія може зберегти свою ринкову вартість. Для цього їй потрібно дати відповідь відразу на цілий ряд запитань, пов'язаних з ризиками:
- Які ризики можуть завдати шкоди моєму бізнесу?
- Як можна вирішити ці проблеми?
- Чи можна ці ризики перетворити на можливості для прориву?
Свої слова Адріан ілюструє цілим переліком кейсів, коли компанії втрачали 50, 60, 70 чи навіть більше відсотків своєї вартості за кілька тижнів, продовжуючи робити все "правильно" (тобто так, як вони звикли). І йдеться не про якісь невідомі нам компанії. Серед них, такі гіганти, як Sony, Kodak, Xerox, Dell та інші.
"Хороша новина, — заспокоює аудиторію Адріан, — полягає в тому, що кожен ризик можна випередити і нейтралізувати за допомогою контрзаходів. Наприклад, ризик "зміни технологій" попереджується "подівйною ставкою"; ризик "унікального конкурента" нейтралізується зміною "правил гри" і т. п."
Друга частина майстер-класу пройшла під знаком сесії запитань та відповідей і видалася надзвичайно жвавою та захопливою. Особливо цікаво Адріан говорив про необхідність переосмислення "стереотипів успіху", які сьогодні насправді вже не здатні визначити переможців так однозначно, як в минулому. Зокрема, на думку відомого мислителя переосмислення потребують такі поняття, як частка ринку (компанія, яка володіє більшою часткою ринку, зовсім не обов'язково отримує найвищий прибуток); ключова компетенція (сьогодні замало бути у чомусь найкращим, потрібно переконатися, що ваша компетенція потрібна людям); та перевага першого (сьогодні ми все частіше бачимо ситуації, коли перевагу на ринку отримує не перша, а друга компанія, яка впроваджує певну інновацію).
"Дуже легко бути полоненим своїх власних (минулих) успіхів. Але дуже важливо навчитися ставити виклики перед самими собою (особливо, коли все йде чудово)!" — наголосив Адріан Сливоцький, пояснюючи, чому компаніям необхідно брати на себе ризики.
Загалом же подія виявилася дуже яскравою і насиченою. Адріан не дав можливості сумувати українським підприємцям, керівникам та власникам бізнесу, постійно наводячи приклади провідних компаній світу та ділячись кейсами з реального життя.
|