Інтерв'ю з Гаєм Кавасакі, відомим венчурним капіталістом
Гай Кавасакі (Guy Kawasaki), який вважається одним з провідних спеціалістів у питаннях маркетингу та високотехнічного підприємництва, автор більше 10-ти книг, серед яких бізнес-бестселери "Правила для революціонерів" (Rules for Revolutionaries) та "Мистецтво старту" (The Art of the Start), розповідає про економічну ситуацію, фінансову кризу та ведення бізнесу.
Гай Кавасакі
(Guy Kawasaki)
|
З.: Ми часто чуємо, що економічна криза є не чим іншим, як можливістю долучитися до підприємницької діяльності — тобто своєрідною ідеальною екосистемою для інноваційних проектів. Чи погоджуєтесь Ви з такою точкою зору?
В.: "Ідеальна" — це знадто гучне слово. Не думаю, що потенційні підприємці тільки й чекають кризи, щоб почати бізнес. Основна ідея полягає в тому, що економіка зовсім не обов'язково повинна знаходитися "на підйомі" для того, щоб почати бізнес. Перевагою кризи є низькі ціни на персонал та нерухомість. А якщо додати до цього низьку вартість маркетингу, яка стала можливою завдяки широкому використанню технологій: блогів, Twitter-а та Facebook — тоді стає цілком очевидно, що криза — зовсім не поганий час для того, щоб почати бізнес.
З.: Із моменту фінансового провалу у 2008-му році доступ до різноманітних позик та кредитів, які завжди використовувалися як первинний капітал для бізнесу, суттєво обмежився. Чи можна сказати те саме про венчурні інвестиції?
В.: Безперечно, венчурний капітал також стало складніше дістати. Але, як я вже згадував, витрати на старт власного бізнесу під час кризи набагато нижчі, ніж у сприятливі часи. Тому венчурний капітал, як і венчурні капіталісти, сьогодні менш необхідні, ніж будь-коли раніше.
З.: Паперова преса стикається з труднощами щодо адаптації своєї бізнес-моделі до нових реалій, звинувачуючи користувачів у тому, що вони очікують безкоштовного контенту в онлайні. На Вашу думку, це проблема читачів, що вони не готові платити за контент, чи видавців, що вони не здатні знайти дієву і ефективну модель монетизації?
В.: І те й інше. Плюс той факт, що онлайн-реклама далеко не завжди виявляється ефективною для рекламодавців. На мою думку, газетам буде дуже складно змусити користувачів знову платити за контент в Інтернеті — взяти хоча б газету The Daily, яка спробувала це зробити. І це виявилося справжньою проблемою.
З.: Сфера розваг також звинувачує Інтернет у скороченні своїх прибутків. Особливо це стосується музики та фільмів, які користувачі частіше завантажують безкоштовно на піратських сайтах, ніж купують. Що Ви можете сказати на цю тему?
В.: Користувачі готові купувати, але ціни повинні бути дуже низькими. Лідер ринку встановив вартість однієї музичної композиції на рівні $0,99. На мою думку, це абсолютний максимум. Якщо намагатися отримати більше — ви автоматично наткнетися на піратство. У музичних компаній достатньо важелів, щоб спонукати чесних людей платити адекватні гроші за музику. Проблема в тому, що далеко не завжди видавцям вдається запропонувати достатню цінність для того, щоб людина вирішила заплатити за неї.
З.: Стів Джобс, генеральний директор Apple, покинув компанію через проблеми зі здоров'ям, у зв'язку з чим виникло чимало запитань щодо спроможності компанії рухатися далі без свого засновника. А які, на Вашу думку, основні аспекти створення хорошої компанії, яка мала б імунітет до подібного "відходу від справ" своїх засновників та найбільш видимих лідерів?
В.: Жодна компанія не має і не може мати імунітет від виходу на пенсію чи звільнення своїх лідерів. Тим не менше, одним із основних завдань хорошого лідера є найм людей кращих, ніж він сам, а також виховання наступного покоління лідерів. При цьому дуже мало керівників сприймають виховання наступника своїм ключовим завданням. І це реальна проблема. Адже більшість переходів на посаду здійснюються з політичних причин, а не завдяки компетентності та професіоналізму.
За матеріалами "Most transitions are driven by political considerations, not competence and preparation", Truman Factor.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|