ІНТЕРВ’Ю | Chip Conley 23 квітня 2019 р.

Чіп Конлі (Airbnb) про поколіннєвий «мікс» у сучасному бізнесі

Раніше бос, як правило, був значно старший, ніж підлеглі. Але протягом останніх десятирічь призначення молодих менеджерів стає все більш звичним. Чіп Конлі (Chip Conley), голова напряму «гостинність та стратегія» Airbnb, добре знає, що таке працювати під керівництвом шефа, який на 20 років молодше. У своїй новій книзі «Wisdom At Work: The Making of the Modern Elder» («Мудрість на роботі: становлення покоління сучасних “старих”») він показує, як у процесі спільної взаємодії представники різних генерацій інтелектуально збагачують одне одного. «Ми повинні почати створювати міжпоколіннєвий "котел", в який люди вкладали би те, що знають найкраще», — сказав Конлі в розмові з Knowledge@Wharton.

Чіп Конлі (Airbnb) про поколіннєвий «мікс» у сучасному бізнесі

Чи насправді бути старшим за віком означає бути мудрішим?

Це питання ставало темою кількох досліджень і всі вони показали низьку кореляцію між віком і мудрістю. Коли тобі 58, це не дуже приємно чути. Але з роками можна краще, ніж у молодому віці, зрозуміти, що відбувалося у вашому житті, проаналізувати зроблені помилки. Якщо це відбувається системно, тоді вік корелюється з мудрістю, бо ви розпізнаєте закономірності.

Інакше кажучи, мудрість — це здатність ідентифікувати закономірності швидше, ніж коли ви були молодим. Але те, що вам більше років, не обов’язково означає, що ви краще навчені життєвим досвідом.

А як Ви потрапили в Airbnb у віці «за 50»?

Потягом 24 років я очолював засновану мною Joie de Vivre, мережу з 52 бутик-готелів. Під час глобальної кризи я вирішив продати компанію, а потім десь два роки думав, чим займатимуся далі. Є чудова цитата Роберта Де Ніро з фільму «Стажер» (The Intern). Його 70-річний герой, який стає стажером в інтернет-магазині модного одягу, каже: «Музиканти не виходять на пенсію, вони просто йдуть, коли більше не залишається музики всередині». Я усвідомлював, що ще маю музику в собі — не знав тільки з ким нею поділитися. Мені пощастило: Браян Ческі (Brian Chesky), гендиректор Airbnb, запросив мене стати його наставником, що потім переросло в очолювання напряму «гостинність та стратегія».

Традиційно вважалось, що «старійшина» — це зосередження мудрості та об’єкт шанування; але думаю, що сучасні «старі» цінуються за здатність привнести щось дуже актуальне. Вони однаковою мірою є і стажерами, і наставниками. Ми з Браяном насправді багато чого навчаємося один в одного.

Можна сказати, що «світ перевернувся». Зараз все більше людей середнього та старшого віку знаходяться в підпорядкуванні молодих менеджерів.

Так. Влада переходить до молодих, бо організації дедалі більшою мірою залежать від цифрового інтелекту. Згідно деяких досліджень, сьогодні організаційна влада на 10 років молодша, ніж два десятиріччя тому; а люди живуть на 10 років довше. Утворився 20-річний розрив для людей середнього віку та старше, які втратили професійну значущість. Що це означає для суспільства? Йдеться про питання соціальної справедливості — потрібно допомогли цим людям знайти значущу роль.

Далі повстає запитання: за рахунок чого у мене в Airbnb відкрилося «друге дихання»? Здебільшого, очікується, що молоді керівники якимось дивним чином увібрали в себе мудрість формування стосунків, лідерські вміння — те, що ми, представники старших генерацій, опановували десятиліттями. Є багато речей, яких мене можуть навчити молодші колеги (як-от цифровий інтелект), але і я маю що їм передати (вміння управляти емоціями, лідерські навички, стратегічне мислення тощо). І тут відкриваються небачені раніше можливості, які може дати міжпоколіннєва кооперація. Адже зараз у робочому середовищі вперше за всю корпоративну історію працюють представники п’яти генерацій.

Багато людей змушені працювати довше, бо втратили заощадження під час рецесії.

Це так. Але уявіть, яке занепокоєння та збентеження відчуває людина віком «за 50» або «за 60», яка змушена працювати довше, знаючи, що залишатиметься «невидимкою» на роботі. Однією із причин, чому я вирішив написати «Wisdom At Work» є те, що хотілося сказали представникам мого покоління: «Напевно, ви не управлятимете компанією, але зможете стати союзником молодшого за віком керівника, потрібно лише знайти спосіб навчатися одне в одного».

1900-го середня тривалість життя в США становила 47 років; 2000-го — 77. Отже, за одно століття ми отримали 30 років життя. Але це також породило нове для нас явище. В 1965-му з’явилося поняття «криза середини життя». Тоді цей період сприймався як 45-65 або 40-60. Думаю, що зараз це 35-77, тому що люди працюватимуть довше, а відчувати себе «ніким» починають раніше. Це час, коли потрібно «переробити» себе, переосмислити свої цілі та витягнути знання, що шліфувалися десятиріччями, аби здобути значущість на другу половину життя.

У книзі Ви пишете про те, що мудрість не можна автоматизувати. Що саме мається на увазі?

Всі знають термін «працівник знань». Пітер Друкер запропонував його 1959-го, напередодні комп’ютерної доби. Тоді він сказав, що прийде день, коли всі ми будемо працівниками знань. Але, думаю, це поняття застаріло, бо знання знаходься в комп’ютері, у «хмарі». Ви можете їх там взяти. Фактично ми «захлинаємося» в знаннях. Якщо нам чогось бракує — так це мудрості.

Мудрість — це не плюс, плюс, плюс... не сумування, як у разі знань. Це ділення: ви виокремлюєте сутність чогось і отримуєте те, що важливе і цінне. На моє переконання, ми маємо замінити термін «працівник знань» на «працівник мудрості», бо мудрість — це ще й певний обсяг інтуїтивних та інших суто людських знань, які ви не знайдете ані в комп’ютері, ані в системі штучного інтелекту.

Wisdom At Work: The Making of the Modern Elder (Мудрість на роботі: становлення покоління сучасних “старих”)
» Докладніше на Amazon

Як віковий розрив, який проявляється все очевидніше, впливає на компанію в цілому?

Зараз майже 40% співробітників мають молодшого за віком боса, а до 2025-го їх буде більшість. Справа не лише в тому, що кермо корпоративної влади зміщується до молодих. Фактом є те, що багато людей продовжуватимуть працювати і після 60-ти, і після 70-ти. Це означає, що ми повинні ставити питання: «Як створити міжпоколіннєвий «котел», в який кожний вкладав би те, що знає найкраще?»

Мене запросили в Airbnb тому, що я добре знав індустрію гостинності і на перших порах це сильно допомогло в той час ще зовсім малій компанії. Але найважливішим, що я у підсумку зміг запропонувати, є те, що прийнято визначати як «емоційний інтелект». Чи розумієте ви людей? Чи можете розгадати їхні базові мотиви? Аби розвинути в собі такі вміння, потрібні роки.

Як міжпоколіннєві стосунки вписуються в загальну тенденцію до кооперації, яка дуже чітко проявляється в організаційному середовищі?

Раніше було так. Інженери та інші «технарі» сиділи за перегородками та кожний окремо щось робить. Зараз настав час команд. А щоб нормально функціонувати, потрібно співпрацювати між собою. Два чи три роки тому компанія Google провела відоме дослідження (проект «Аристотель»), яке показало, що головним чинником, котрий відрізняє високорезультативні групи, є психологічна безпека. Це означає: люди відчувають, що можуть вільно взаємодіяти одне з одним, не боячись негативних наслідків для себе (наприклад, у вигляді чиєїсь помсти).

Емпірично доведено: з віком ми краще підходимо для сумісних дій, бо маємо більш розвинутий емоційний інтелект. І знов: це, хоча й на рівні індивідів проявляється не завжди, на рівні груп є майже правилом. Не може бути жодних сумнівів у тому, що когнітивна багатоманітність працює на благо команд. Сформуйте команду з 25-річних хлопців і ви побачите, як вони змагаються між собою, намагаючись довести один одному, хто з них «найкрутіший» та найрозумніший. Додайте до її складу групи пару жінок чи людей старших за віком і внутрішньогрупова динаміка змінюватиметься. Коли ми говоримо про багатоманітність, то в першу чергу маємо на увазі її гендерний, расовий чи національний аспект, недооцінюючи при цьому аспект віковий. Хоча найочевидніша демографічна зміна, що спостерігається в робочому середовищі, стосується вікових характеристик.

Вважається, що молоді працівники більш компетентні в диджитал-царині, ніж їхні старші колеги. Ви з цим погоджуєтеся?

Погоджуюсь на 100%. Але думаючи, що компетентність у чомусь одному можна з однаковим успіхом застосувати в інших сферах, ви забуваєте про людський аспект бізнесу. Браян Ческі просто неймовірний CEO. Коли я прийшов в Airbnb, йому був 31 рік, а мені 52. Це було щось небачене: стати наставником для свого боса! Пройшло п’ять із половиною років, а я все ще тут.

Один із розділів книги називається «Чи я ментерн?». Що означає це слово?

Ментерн — це поєднання в одній особі ментора (або наставника) та інтерна (стажера). Раніше я навіть уявити собі не міг, що таке можливо. Мої стосунки з Браяном Ческі дуже нагадують сюжет фільму «Стажер». Герой Роберта Де Ніро прийшов у компанію як стажер, а потім став наставником свого керівника. Ієрархічна логіка минулого казала, що потоки мудрості йдуть тільки в одному напрямі: від старших до молодших. Це більше немає жодного сенсу. Рух мудрості є двобічним, все залежить від сфери або теми.

Є чудові приклади того, як деякі сучасні лідери могли б не втратити посаду, якби мали поруч когось із сучасних «старих». У першу чергу — це Тревіс Каланік (Travis Kalanick), звільнений екс-гендиректор Uber. Uber і Airbnb дуже часто порівнюють. А час від часу доводиться чути: «Якби поруч с Тревісом був хтось більш досвідчений, він швидше досягнув би зрілості як лідер та, не виключено, залишився б на посаді СЕО».

А як на рахунок засновника Tesla Ілона Маска (Elon Musk)?

Якщо не помиляюсь, Ілону Маску зараз 47. Чи може хтось йому допомогти в ролі ментора? Напевно, що так. Але Маск вже досить далеко просунувся у своїй кар’єрі. Певною мірою він геній. Проте слід розвіяти оману про геніїв-одинаків. Поруч з ними завжди хтось є. Тож питання стоїть так: ким ви себе оточуєте? На моє переконання, потрібно оточувати себе різноплановими людьми, зокрема, тими, хто може вкласти в «котел» мудрість, що збиралася десятиліттями.

За матеріалами "Wisdom at Work: Why the Modern Elder Is Relevant", Knowledge@Wharton.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Рік корисних звичок. Повний курс знань, щоб набути звичок, важливих для добробуту і щастя. Збірник самарі + аудіокнигаРік корисних звичок. Повний курс знань, щоб набути звичок, важливих для добробуту і щастя. Збірник самарі + аудіокнига
Емоційний успіхЕмоційний успіх
Великий потенціал. Припиніть гонитву за успіхом і отримайте більше щастя й гараздівВеликий потенціал. Припиніть гонитву за успіхом і отримайте більше щастя й гараздів

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)