П’ять складових дієвого лідерства
Характеризуючи результативне лідерство, Брус Чізен (Bruce Chizen), колишній CEO Adobe, дуже влучно сказав: «Ця роль є занадто масштабною — її не під силу виконувати одній людині. А як пишуть Дебора Анкона (Deborah Ancona), засновник MIT Leadership Center (Школа менеджменту Sloan), та Генрік Бресман (Henrik Bresman), директор INSEAD Global Leadership Centre (IGLC): «По-справжньому сильні лідери не впадають в оману стосовно того, що успіх організації залежить виключно від них — таємниця продуктивності найкращих провідників полягає в умінні знаходити індивідів, які можуть компенсувати їхні недоліки».
На основі кількох десятиліть досліджень (до яких також долучалися інші фахівці, зокрема, Пітер Сенге) Дебора Анкона та Генрік Бресман вивели п’ять основних характеристик ефективних лідерів.
«Вони представляють широкий діапазон якостей, потрібних у сьогоднішньому бізнес-середовищі (від високого рівня інтелекту та навичок міжособистісної взаємодії до наявності абстрактного мислення та творчого потенціалу), — зазначають автори, зауважуючи при цьому, що «дуже рідко можна зустріти провідника, котрий би мав більше двох-трьох із цих властивостей, хай навіть він є винятковою особистістю».
Вміння знаходити сенс
Одна із характеристик результативного лідера — це вміння інтерпретувати різноманітні сигнали, які надходять як ззовні, так із середини (враження, відчуття, явища, події, тренди тощо).
Чи відкриті ви до сприйняття нових трендів та інформації? Чи любите навчатися в інших людей? Чи можете створити порядок в умовах неясності? Чи експериментуєте, з тим аби передбачити різні сценарії реагування компанії на неочікувані події? Якщо так, тоді, можливо, дар інтерпретації є вашою основною перевагою.
Хороші лідери дуже гостро усвідомлюють, що відбувається в цьому хаотичному світі. Вони знають, як безупинно вловлювати «підказки», які надходять із зовнішнього світу, а також розуміють: щоб знайти найдієвіші підходи, варто вивчати те, що відбувається за межами організації. Такі лідери не просто «полюють» на нову інформацію — вони інтегрують її в цілісний сюжет, який дозволяє іншим зрозуміти, яким має бути наступний крок.
CEO Microsoft Сатья Наделла (Satya Nadella) ніяк не може задовольнити свою пристрасть до читання. Також він постійно бере участь в онлайн-курсах. Це приклад лідера, який має талант знаходити сенс у різнопланових сигналах.
Майстерність міжособистісної взаємодії
Чи вловлюєте ви відчуття та настрій інших? Чи готові сприймати припущення, які суперечать вашим? Чи володієте майстерністю впливати та вести переговори? Чи любите виступати в ролі коуча? Якщо це стосується вас, то, не виключено, ви є справжнім експертом із формування дієвих зв’язків як всередині організації, так і поза її межами.
Майстерність міжособистісної взаємодії — це «клей», який з’єднує людей. У сучасному надскладному світі командно-адміністративне керівництво більше не працює. З часу, коли почали з’являтися матричні організації, лідери всіх рівнів мусили освоювати вміння переконувати. В його основі лежить здатність вислуховувати інших та розуміти, що їх по справжньому «чіпає». Лише тоді провідник зможе здобути прихильників своїх ідей.
Серед прикладів лідерів, які досконало володіють мистецтвом переконувати, — Ейлін Фішер (Eileen Fisher), засновниця однойменної марки модного одягу. Вона змогла осягнути, наскільки важливим є відчуття значущості для сучасної організації та залучити інших у трансформаційний процес.
Візіонерство
Чи подобається вам формувати майбутній образ того, що вас надихає? Чи можете запропонувати візію, яка б стала джерелом наснаги для інших? Якщо так, то, ймовірно, ви є візіонером, здатним представити привабливу картину прийдешнього.
У своїх намаганнях завоювати прихильність потенційних послідовників результативні лідери часто використовують візуальні образи, метафори та оповіді. Крім цього, вони вміють пов’язати свою візію з основними цінностями та місією організації. Ці провідники не завжди можуть детально описати, як реалізовуватимуть своє бачення. Але вселяючи відчуття невідкладності, вони надихають інших на пошук шляхів до втілення змін.
Річард Бренсон (Richard Branson), засновник Virgin Group, добре відомий своєю здатністю захоплювати людей візіонерськими ідеями щодо нових бізнесів та технологій, які відкривають шлях у майбутнє.
Винахідництво
Чи є ви по-справжньому творчою і в той же час практичною людиною? Чи любите досліджувати альтернативні способи виконання завдань? Чи завжди знаєте, як досягатимете цілей? Якщо ви можете дати на ці запитання стверджувальну відповідь — то, можливо, талант винахідництва є вашою «козирною картою» як лідера.
Суттю винахідництва є знаходження способів втілити візію в життя чи матеріалізувати абстрактні ідеї, створюючи для цього нові структури або процеси. Лідери із добре розвинутими винахідницькими уміннями є істинними експертами в оптимізації підходів до виконання роботи, визначенні ключових показників продуктивності та вимірюванні прогресу. Вони не бояться приймати складні рішення, якщо цього вимагає ситуація. І ще, такі провідники формують культуру безперервного навчання, якій властиві інноваційність і, водночас, висока результативність виконання.
Наприклад, медійні компанії вчаться, як ефективніше функціонувати в сегменті друкованих видань і при цьому кардинально трансформуються, адаптуючись до цифрової доби.
Вміння здобувати довіру
Здатність вселяти довіру — це стрижнева лідерська характеристика, котра є як передумовою, так і результатом всіх описаних вище. Йдеться про здобуття поваги з боку інших та ґрунтуванні всіх своїх дій на чітко вираженому відчутті мети. У таких лідерів слова не розходяться з ділом — вони незмінно виконують свої обіцянки та зобов’язання.
Викладений вище опис лідерських якостей — не перелік для оцінювання потенціалу людини як провідника. Це орієнтири, які допоможуть керівникам краще зрозуміти свої сильні і слабкі сторони та підібрати тих, хто може заповнити пробіли в характеристиках, яких їм бракує.
За матеріалами "The Five Key Capabilities of Effective Leadership", INSEAD Knowledge.
Stock Photos from Viktor88/Shutterstock
|