Agile, Scrum, Kanban і Lean: як це працює на практиці
Автор: Оксана Рідкоус
Джерело: K.Fund Media
Кому підходять гнучкі методи управління і чому це все-таки не чарівна пігулка.
Agile, Scrum, Kanban, Lean — останні роки ці терміни переживають пік популярності, принаймні в українському соціумі. Вслід за появою в книгарнях перекладів канонічних праць Сазерленда та Кніберга, все більше людей стало більше цікавитися гнучкими методологіями управління проектами та їх особливостями. Для ІТ-сфери методика Agile ніколи не була новою. Адже для розробників — продукт та готовність до змін, співпраця з замовниками завжди були вищими за бюрократичну документацію і довгі узгодження. Але сьогодні до гнучкого управління звертаються всі: від будівельників до представників креативних індустрій.
K.Fund Media наводить практичні приклади, як використовуються гнучкі методи у технологічному та телеком секторах.
Фахівці з менеджменту неодноразово вказували на те, що класичні довгострокові системи планування наразі спрацьовують все гірше. Світ змінюється занадто швидко, і компанії просто не встигають адаптуватися до цих умов. Саме у таких ситуаціях Agile-методи можуть допомогти.
«Скрізь, де є велика доля невизначеності, вони прекрасно працюють і мають переваги перед класичними методиками з попереднім довгостроковим плануванням, так як дозволяють швидко спробувати перспективні варіанти та відкинути не життєздатні», — розповідає Engagement Manager IT-компанії Infopulse Олександр Степаненко.
Agile — система підходів і цінностей, на якій будуються гнучкі методології управління проектами (Scrum, Kanban і ін).
Scrum — гнучка методологія на основі Agile-підходів. Команда розбиває завдання поетапно. Кожні два тижні (спринт) видається проміжний результат, який відразу ж тестується і, при необхідності, правиться.
Kanban — гнучкий метод для обліку завдань усіх підрозділів компанії. На дошку заносяться три види завдань: заплановані, виконані і ті, які «в процесі».
Scrum та Kanban на практиці
В чистому вигляді окремі методи зустрічаються рідко. Найчастіше компанії поєднують ті частини гнучких систем, які їм найбільше підходять. «Для продуктової розробки більше підійде Scrum. Для початкових етапів, таких як дослідження або тестування гіпотез, — Kanban. З точки зору інших підрозділів, використовується полегшений варіант Kanban: для координації щоденних задач, синхронізації, та власне, просуванню вперед», — пояснює CTO IT-компанії Innovecs Сергій Хандогін.
В українській продуктовій IT-компанії EVO (Prom.ua, Bigl.ua, Kabanchik.ua тощо), гнучкі методології управління використовуються в кожному проекті.
«Основний принцип методології Agile полягає в тому, що задоволеність користувача важливіша, ніж початковий план створення продукту. Якщо на середині роботи виявляється, що продукт має бути іншим на основі фідбеку від користувача, то продукт слід змінити», — розповідає менеджер продукту Bigl.ua Влад Марковський.
За його словами, і Scrum, і Kanban активно використовуються для різних видів завдань.
«Ми обрали Scrum як дуже зручний інструмент планування. Він дає нам велику гнучкість в поліпшенні продукту. Раз на два тижні ми плануємо завдання по розробці. Це допомагає не витрачати два-три місяці на вирішення проблеми, а запускати MVP (Minimal Viable Product, мінімальний життєздатний продукт) і оперативно його доопрацьовувати після отримання зворотного зв’язку від користувачів. Kanban, у свою чергу, відмінно підходить для моніторингу ходу виконання робіт. Його ключове завдання — забезпечити процес і хід розробки», — пояснює він.
Lean
Філософія ощадливого виробництва — Lean — з’явилася в Японії.
«Найважливіші складові: повага до людей і фокус на постійному вдосконаленні бізнесу. Дотримуючись принципів Lean, бізнес здатний значно збільшити прибутковість і операційну ефективність», — розповідає директор з трансформації «Київстар» Ілля Польшаков.
За його словами, зараз за принципам Lean працюють роздрібний і корпоративний бізнес «Київстар», реалізуються проекти в call-центрі, технічній дирекції та IT-підрозділах.
Класичний підхід Lean передбачає визначити, що являє собою цінність для кінцевого споживача, усунути втрати у виробничому процесі, робити тільки те, що потрібно, і скорочувати кількість непотрібних дій.
«Само по собі, інструменти Lean для виробництва і для сервісу — різні. На відміну від виробництва, сервісу складно ідентифікувати і виправити так звані «втрати», тому тут акцент робиться на аналізі процесів і мінімізації дій, які не створюють цінності для клієнтів», — уточнює Ілля Польшаков.
Що обрати — Scrum чи Kanban
Кожна методологія вирішує свою проблему. Тому все залежить від того, які саме цілі перед вами стоять. Наприклад, ви створюєте новий зручний маркетплейс. Якщо ви використовуєте принцип Kanban, то прописуєте детальний план, щоб створити ідеальний продукт, — і через рік розробки отримуєте бажане. Kanban — сувора послідовність завдань, рівномірна завантаженість, чіткість на кожному етапі.
Але ви можете і не мати конкретного плану. Використовуючи метод Scrum, дрібними «перебіжками» — спринтами — ви постійно розробляєте і вдосконалюєте продукт, завдяки швидкому зворотному зв’язку. Кінцевий продукт може бути зовсім іншим, ніж той, який ви планували на початку, але він відповідатиме очікуванням користувачів.
Гнучкість не для всіх
Проте, навіть гнучкі методи мають свої «жорсткі» кордони. Продукт необхідно випустити до певної дати, показати його на профільній виставці або використовувати для підвищення прибутку в конкретний термін.
«Наприклад, більшість проектів е-commerce намагається розробити нову версію до якихось сезонних піків продажів, — Black Friday або Різдво. І не випустити продукт до цього часу — значить запізнитися мінімум на півроку, провалити поповнення клієнтської бази і випустити те, що працює, але не виконує своїх функцій», — пояснює Сергій Хандогін з Innovecs.
Хоча гнучкі методології можна використовувати практично скрізь, вважати їх панацеєю — помилка.
«Іноді ці методи недоречні. Наприклад, сталеливарний завод із плановим виробництвом умовного чавуну. Тут необхідно дотримуватися чіткого планового підходу. Адже зовнішні замовники очікують поставки за розкладом», — наводить приклад Олександр Степаненко з Infopulse.
Втім, не спрацювати Agile може і там, де здавалося б, мусить. Одна з причин — різне сприйняття між клієнтами і виконавцями. Якщо розробники замість планування починають працювати над зрозумілими частинами проекту і вдосконалювати продукт від спринту до спринту, то замовники розглядають все як завдання з фіксованими термінами, бюджетом та обсягом робіт.
«Постає питання, як об’єднати ці, на перший погляд, несумісні речі. Багато на цьому етапі зупиняються і повертаються до класичного проектного менеджменту із заздалегідь розпланованими активностями. І потім весь час життя проекту мужньо борються з класичними ж проблемами: як «упхати» всі непередбачені речі в цей жорсткий графік», — пояснює Олександр Степаненко.
«Гнучкість підходів не лише у тому, що ми використовуємо Agile в цілому. Необхідно робити правильний усвідомлений вибір того процесу, тієї методології, яку потрібно використовувати для того чи іншого проекту», — погоджується Сергій Хандогін з Innovecs.
Ілюстрація: Sabelskaya / Shutterstock.com
|