Типи і якості успішного бізнес-стратега
Джерело: "СКБ Контур"
Кілька років тому McKinsey & Company провела дослідження, завдяки якому змогла виявити якості, властиві ефективним стратегам. Прагнучи до точності, експерти застосували кластерний аналіз до напрямів, котрі стратеги визначають як найбільш важливі у своїй діяльності.
В результаті дослідження було виділено п’ять великих кластерів з яскраво вираженими ролями стратега. Ці кластери широко поширені в різних галузях і відображають виклики, що виникають перед кожним бізнес-стратегом.
1. Архітектор
Такий стратег максимально використовує свій талант для аналізу, заснованого на фактах. Він також стежить за змінами в галузі і шукає можливості для виявлення конкурентних переваг своєї компанії. У цьому він бачить основу чіткої стратегії диференціації на ринку.
Спостерігаючи за конкурентами, стратег-архітектор кидає виклики і ставить амбітні цілі. Він зосереджується на можливостях злиттів і поглинань, продажу, спільних підприємств, партнерств.
Такий тип стратега — найбільш традиційний. Типовий архітектор — це стратег, який працює в нафтогазовій компанії; недавно він провів комплексний аналіз найбільшого бізнес-підрозділу. В рамках цієї роботи створені нові аналітичні інструменти і можливості, що дозволяють зрозуміти конкурентну перевагу бізнесу. Також він може керувати програмою з виявлення потенційних спільних підприємств і визначення джерел зростання на складних ринках.
Інший приклад: архітектор змінює стратегію роздрібного напрямку в бізнесі, створивши детальне уявлення про те, як працює кожен із його підрозділів у порівнянні з планом і показниками ринку.
Аспекти роботи стратега-архітектора:
- Відповідальність за конкурентоспроможність бізнесу
- Боротьба за ефективність
- Модернізація бізнесу
2. Агітатор
Цей стратег нарощує потенціал бізнесу та реалізує спеціальні проєкти. Він задає правильні питання, ретельно досліджує пропозиції і стежить за тим, щоб компанія була відкрита для чогось нового. Агітатор також стежить за тим, аби стратегія була виражена в простій формі, оскільки це допоможе легко втілити її в життя.
Агітатор може провести масштабне оновлення стратегії завдяки залученню команди з різних фахівців. У неї можуть входити бізнес-аналітики, маркетологи, технологи тощо. Ця команда спільними зусиллями проводить аналіз ситуації і прагне прийти до стратегічних висновків. Всі члени команди діють як захисники свого напрямку бізнесу.
На сьогоднішніх швидко мінливих ринках стратегія визначається мікрорішеннями, які кожен день приймаються людьми у всій компанії. Агітатори, що знаходяться на чолі процесу, часто зустрічаються в галузях, бізнес-моделі яких тримаються на висококваліфікованих фахівцях.
Аспекти роботи стратега-агітатора:
- Створення стратегічних можливостей
- Боротьба за ефективність
- Реалізація проєктів
3. Провидець
Ключова компетенція такого стратега — прогнозування трендів. Це вміння бачити і відчувати те, що відбувається на предмет змін, які створюють можливості або ризики для бізнесу.
Провидець може використовувати великі дані, щоб краще розуміти, де з’явиться черговий потенціал для зростання.
Звичайно, мета — це більше, ніж просто спостереження. Це виявлення можливостей для створення унікальних джерел розвитку, які можуть випередити вплив зовнішніх факторів і конкурентів. Згідно з дослідженням McKinsey, стратеги, котрі працюють в області технологій і на ринку споживчих товарів, найчастіше є саме провидцями.
Але провидці можуть досягти успіху і в галузях, що повільно розвиваються. Так, наприклад, McKinsey наводить приклад стратега з паперової промисловості, який запустив чітко продуману програму семінарів з інновацій для створення нових продуктів, послуг та бізнес-моделей. Провидці, які добре знаються на ключових трендах, часто мають задатки для управління інноваційними процесами.
Аспекти роботи стратега-провидця:
- Тренд-аналітика
- Інновації
- Модернізація бізнесу
4. Дослідник
Дослідник, подібно провидцю, звертає увагу на тренди, але він фокусується на довгострокових питаннях, які можуть вплинути на функціонування галузі і, отже, вимагають чітких відповідей.
З огляду на вплив держави в таких питаннях, дослідник часто має глибокі знання законодавства і володіє тонкощами правового регулювання.
Він бере активну участь у громадських обговореннях, реагуючи на можливості і ризики, що виникають від зовнішніх зацікавлених сторін.
Зазвичай стратеги-дослідники працюють у регульованих галузях із тривалим горизонтом планування, таких як банківська справа, телекомунікації і комунальні послуги.
Аспекти роботи стратега-дослідника:
- Тренд-аналітика
- Модернізація бізнесу
- Питання законодавства і правового регулювання
5. Керуючий інвестиціями
Робить упор на перерозподіл ресурсів і оптимізацію корпоративного портфеля. Зосередившись на продуктивності, він діє динамічно, розвиваючи і скорочуючи існуючі портфелі.
Стратег з управління інвестиціями покладається на надійну аналітику, яка лежить в основі рішень щодо перерозподілу портфеля. Однак йому також необхідно вкладати значні зусилля в процеси прийняття рішень, щоб допомогти керівним групам вийти за рамки своїх природних упереджень і зберегти статус-кво.
Аспекти роботи стратега — керуючого інвестиціями:
- Оптимізація портфеля з точки зору ризику і доходу
- Перерозподіл ресурсів
- Координація процесу прийняття рішень
Цілком природно, що кожному лідеру хочеться сконцентруватися на короткострокових задачах, які вимагають негайного реагування. Але таке ставлення до бізнесу ставить існування компанії під загрозу.
Образно кажучи, якщо виглядати вибоїни на дорозі, то можна не тільки втратити можливості, що виникають по сторонам, але й не помітити, що дорога закінчується тупиком. Саме тому керівник повинен мислити глобально, зіставляючи всі можливості і загрози для бізнесу.
Важливі якості бізнес-стратега
Стратегічне планування — важка робота, що практично не вибачає помилок. Будь-якій компанії, незалежно від її розміру, потрібні стратеги, при цьому далеко не всі розуміють, що це взагалі означає.
Після багаторічної практики управління маленькими і великими організаціями Пол Шумейкер (Paul Shoemaker), підприємець і автор книг, присвячених мистецтву прийняття рішень, сформулював кілька принципів у діях успішних бізнес-стратегів.
Прогнозування
Більшість компаній фокусуються строго на тому, що перебуває в найближчій перспективі. Їх лідери не володіють периферійним зором, і це робить організацію вразливою по відношенню до конкурентів, які можуть краще адаптуватися до нових можливостей.
Саме тому слід шукати інформацію, яка може вплинути на правила гри на ринку, за границею створеного бізнесу, а то і зовсім на індустріальній периферії. Як висловлюється автор рекомендацій Пол Шумейкер, «слід заглядати за горизонт подій».
Критичне мислення
Якщо сліпо приймати на віру кожну нову корпоративну моду, компанія в кінці кінців втратить свою конкурентну перевагу.
Критично налаштовані стратеги ставлять під сумнів все. Аби відточити цей навик, потрібно вміти кидати виклик сформованим способам мислення, в тому числі і своїм власним. Крім того, потрібно викорінювати маніпуляції, ухиляння і лицемірство в прийнятті організаційних рішень.
Інтерпретування
Ніхто не любить двозначність. Стикаючись із нею, люди відчувають спокусу прийняти найпростіше, а тому часто неправильне рішення.
Грамотний стратегічний лідер, перш ніж виробити свою точку зору, акумулює інформацію з багатьох джерел. Потрібно робити якомога більше припущень, перевіряти гіпотези і заохочувати інших робити те ж саме.
Сміливість у прийнятті рішень
Безліч лідерів стають жертвою так званого аналітичного паралічу. Цей стан настає, коли вхідної інформації багато, а рішення треба прийняти лише одне. Щоб зробити остаточний вибір, слід завжди добиратися до суті проблеми.
Можна регулювати швидкість, спритність і якість виконання завдання. Не варто соромитися висловлюватися з важливого питання, навіть якщо в команді не спостерігається солідарності.
Уміння вести відкритий діалог
Повна згода в команді виникає рідко. Стратегічний лідер повинен сприяти відкритому діалогу. При цьому потрібно постаратися зрозуміти, які є рушійні, в тому числі і приховані, мотиви інших людей.
Бажання постійно вчитися
Коли компанія росте, отримувати чесний зворотний зв’язок стає важче. Але потрібно робити все, що можливо, аби його досягти і зберегти. Це вкрай важливо, тому що успіхи і невдачі — найцінніші джерела організаційних знань.
Керівник має заохочувати і наводити в приклад найчесніших авторів відгуків, швидко змінюючи курс, якщо відчуває, що компанія почала рухатися не туди. При цьому експерти пропонують святкувати не тільки успіхи, але, як це не парадоксально, і провали компанії, оскільки тільки вони допомагають вникнути в саму суть проблеми.
Звичайно, ніхто не народжується з усіма цими навичками одночасно. Але їх цілком під силу розвинути будь-якому підприємцю або керівнику, якщо працювати над собою.
Ілюстрація: emotivebrand.com
|