Три базових правила «виживання» компанії як системи
Автор: Оксана Щегельська, керуючий партнер Strategic
Що потрібно, аби компанія повноцінно «жила», а не «існувала»? На які критерії варто звертати увагу? Оксана Щегельська пропонує розглянути три базових параметра «виживання» компанії як системи.
Часом, ми надто пізно розуміємо, що з компанією щось не так. «Пізно» — в якому сенсі? У тому, що виправити ситуацію не те, щоб неможливо, але може бути вкрай довго і дорого... а може і неможливо. Хочу запропонувати три базових параметра «виживання» системи, відстеження і виконання яких буде закладати у вашій компанії здатність жити, проходити на наступний рівень.
Параметр перший. Компанія повинна постійно зростати. В обсягу продажів. Причому, темпом вище ринкового або цільового сегмента, вище конкурентів і вище свого темпу зростання в минулому. База для вимірювання в нашому глобальному світі: світова валюта. Якщо зараз це долар США, тоді міряємося цією валютою.
Параметр другий. Компанія повинна постійно розвиватися. Сенс цього простий: створювати більше цінності клієнтам/споживачам меншими ресурсами. Базою для вимірювання є EBITDA: в обсягу, не у відсотках; у порівнянні з конкурентами, міжнародними бенчмарками.
Другий показник, яким ви можете користуватися для управління «виживанням» та розвитком: обсяг продажів / кількість співробітників у компанії.
Найкращі компанії в світі працюють з ефективністю 2 млн. доларів на співробітника. І є приклади 15 млн. доларів на співробітника. Бенчмаркінг — велика сила... З досвіду бізнес-девелоперської компанії Strategic, в Україні найвищою за ефективністю компанією була з показником 767 тис. доларів на людину.
Параметр третій. Капіталізація компанії повинна постійно зростати. Як міряти? Через показник вартості компанії за обраним вами одному з 5-ти підходів до оцінки вартості. Глибинний смисл цього в наступному. Вартість компанії — це здатність компанії створювати актуальну цінність для клієнтів, споживачів, стейкхолдерів, середовища в довгостроковій перспективі. Тобто потрібно приводити перші два параметра в стійке зростання в перспективі 3-5+ років. Особливістю таких компаній є наявність кореневої стратегічної ідеї,котра випереджає час... І, звичайно ж, за цим всім стоять особливі засновники, які відчувають, розуміють, що компанія може і повинна пережити їх...
Передбачаю питання: «А як же компанії, які тільки про капіталізацію?» Я б запропонувала розділяти: компанії та проекти. Ті, що тільки про капіталізацію, швидше за все, із самого початку створені як проекти для капіталізації і продажу. Йдеться про проекти, а не компанії. А ось ті, хто їх здобуває під свою ідею, ціль, бізнес-модель, працюють над трьома параметрами одночасно і, відповідно, вбудовують ці проекти. Світу потрібні і ті і інші!
Про автора:
Оксана Щегельська, керуючий партнер бізнес-девелоперської компанії Strategic. Понад 15 років керує проектами трансформування компаній, формування стратегічної ідеї та стратегії розвитку бізнесу. Викладач kmbs. Авторські бізнес-інсайти — телеграм-канал Strategic.
|