Як підвищити вартість компанії?
Автор: Володимир Павелко, директор MBA-програм, викладач kmbs
Джерело: kmbs
Вартість компанії може як підніматися, так і падати під впливом різних ринкових і внутрішніх змін. Зрозуміло, що в інтересах власника — максимізувати її вартість, особливо якщо в планах на найближчі роки значиться продаж бізнесу. Як цього домогтись?
Володимир Павелко
|
Для успішного продажу потрібно, щоб інвестор був упевнений: актив, який він купує, — прозорий в управлінні, його цінність можна спрогнозувати, всі взаємозв'язки в системі — чітко визначені, а сама компанія зможе бути життєздатною і без її засновника.
Отже, вартість компанії безпосередньо залежить від двох факторів: наскільки прозорі процеси прийняття і реалізації рішення, і наскільки самодостатня команда (тобто наскільки вона самостійна в розробці рішень). Чим більше рішень «зав'язані» на одну людину (власника) — тим менше ефективність компанії та її привабливість для потенційних інвесторів. Однією з ключових компетенцій бізнесу, здатного зацікавити покупця, має бути його вміння самостійно (без участі власника і допомоги ззовні) справлятися з поточними викликами, проблемами і можливостями. Тобто вчасно виявляти їх і професійно управляти ними.
Також компанія повинна вміти вибудовувати своє майбутнє (формулювати місію) і коригувати свій шлях до мети в мінливому бізнес-середовищі. Місія — це розуміння трьох складових: ким ми (компанія) є насправді (в якому бізнесі ми працюємо), для кого ми працюємо (хто наш клієнт) і який продукт ми для нього створюємо (які потреби задовольняємо). Корисно також визначити, в чому полягає унікальність нашого продукту, чому наш клієнт буде його купувати. Місія дає можливість сконцентруватися на своєму основному бізнесі, розвивати ключові компетенції, і працювати максимально ефективно.
Щоб коригувати свій шлях до мети, потрібно постійно звіряти свою місію зі стратегією, структурою і ціннісним базисом (і якщо місія змінюється, то змінювати й інші підсистеми). Виконання місії компанії підтримується її ціннісним полем — тим, у що ми віримо і у що інвестуємо гроші, час, зусилля. Взаємозв'язок місії і цінностей робить компанію ефективною і результативною як у короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі, і, як наслідок, підвищує її капіталізацію.
Правильно налагоджені взаємозв'язки між місією і стратегією (що саме ми будемо робити, щоб задовольнити потреби наших клієнтів найкращим чином) також збільшують вартість бізнесу. А оскільки основну цінність для клієнтів створюють співробітники, то необхідно, по-перше, винагороджувати персонал за дії, які відносяться до зони їхніх повноважень і відповідальності. А по-друге, створити для співробітників сприятливу атмосферу всередині компанії.
Для цього необхідно розвивати корпоративну культуру, що базується на взаємній довірі і повазі. Чим вище рівень довіри в компанії, тим нижче вартість кожного прийнятого рішення: ми більш ефективно використовуємо наші ресурси, в тому числі й управлінський інтелектуальний капітал. Чим вище рівень поваги в організації, тим більш якісні рішення ми можемо генерувати: ми розглядаємо проблемну ситуацію з різних точок зору, сприймаємо конструктивну критику. У результаті культура взаємної довіри і поваги дає можливість з найменшими трудовитратами і протидією з боку персоналу впроваджувати прийняті рішення.
Таким чином, чітко усвідомлюючи місію та цінності компанії, маючи прозору структуру відповідальності, повноважень та винагород, розвиваючи культуру взаємної довіри і поваги, компанія може постійно підвищувати свою вартість на ринку, навіть в умовах турбулентного бізнес-середовища.
І останнє: все це має сенс, якщо власник чітко сформулював і усвідомлює візію, а також має відповідь на питання: «ким ми хочемо бачити себе в майбутньому?».
|