Позакласне читання
Автор: Єлизавета Краснова, щотижневик "Контракти" (№50, грудень 2008)
Наявність корпоративної бібліотеки підвищує лояльність і культурний рівень персоналу. Корпоративне чтиво дозволяє не лише розвивати персонал, а й підвищувати лояльність штату.
Щоб отримати прибавку до зарплати, працівникові лікеро-горілчаного заводу «Хортиця» досить уважно прочитати «Війну і мир», «Майстер і Маргарита», «Старий і море». Власник підприємства Євген Черняк вважає, що ці й ще понад 20 книг містять необхідну його компанії ідеологію. Тому кожного новачка Хортиця забезпечує повним набором так званої корпоративної літератури, яку він має вивчити. Це дозволяє, на думку керівника, зекономити час на навчанні персоналу.
«Нехай я при суперздоровому глузді й завзято обстоюватиму нашу ідеологію, але якщо мої люди не віритимуть у неї, то гріш їй ціна, — пояснює Черняк. — Ідеологія існуватиме тільки в моїй уяві. Тому в нас навіть охоронці здають залік із корпоративної літератури, до якої крім профільних книг входять і художні твори. Я переконаний, що людина, яка не читала Хемінгуея, Толстого, Булгакова, «Маркетингові війни» Траута та іншу літературу, яку ми вважаємо корпоративною, тобто обов’язковою для працівників, стає лише додатком до прайсу. Знайомлячись із класикою, мої люди отримують світоглядні установки. У кожному творі є свій синопсис. Приміром, «Старий і море» вчить боротися. Крім того, збагачуючись інтелектуально, мої люди починають уловлювати зв’язок між проданою горілкою і купленою мамі квартирою, повагою дітей, роботою в успішній компанії. Цьому сприяє й фільмотерапія. Приміром, корпоративним також вважаємо фільм «Зозуля», оскільки він навчає знаходити спільну мову. Водночас, щоб розмовляти зі мною однією мовою, слід дорости принаймні до рівня компанії. У цьому ідея фільму «Форест Гамп».
Залік — це не перебільшення. В.о. HR-директора ЛГЗ «Хортиця» Людмила Кульбачна стверджує: «Якщо працівник хоче підвищити свою зарплату, він має довести, що підвищив власний рівень знань за допомогою книжок і пройти атестацію, яку проводять HR-менеджери». Атестація, кажуть у компанії, не надто жорстка і не схожа на шкільний екзамен із літератури. Вона скоріше нагадує довірливу розмову на теми, порушені у творах класиків.
Сам Черняк визнає, що назви корисних книг шукає в інтерв’ю з олігархами.
Прямування за гуру
Сформовану ідеологію зазвичай мають компанії з багаторічною історією. Ці системи поглядів, як правило, описані в літературі, присвяченій історії їхнього бізнесу. Книжки про ці компанії часто написані іхніми топ-менеджерами, засновниками чи їхніми близькими родичами. Такі роботи стають настільними для працівників цих компаній.
Наприклад, в Mary Kay з пієтетом ставляться до творчості засновниці компанії Мері Кей Еш. В Україні, принаймні, дві її книжки «Мрії здійснюються (Автобіографія Мері Кей Еш)» і «Про вміння працювати з людьми» входять до стартового набору продукції, з обов’язкового придбання якого власне і починається кар’єра в Mary Kay.
У P&G популярні книжки колишнього працівника компанії Ч. Л. Декера «99 секретів успіху P&G», Д. Дайєра, Ф. Далзелла, Р. Олегаріо «Procter & Gamble. Шлях до успіху: 165-річний досвід побудови брендів», а також книжки про компанії, написані її першими особами.
Новачків Nestle в Україні знайомлять із книжками «Світ Nestle», «Nestle в цифрах».
При цьому, кажуть у цих компаніях, від працівників не вимагають обов’язково вивчати корпоративні твори. «Списку обов’язкової літератури в нас немає. Компанія не нав’язує працівникам свої принципи у виборі книжок, — пояснює Вікторія Каданцева, асистент генерального директора P&G, за сумісництвом завідувач корпоративною бібліотекою компанії. — Наприклад, у квітні вийшла нова книжка нашого executive officer. Ми придбали її для бібліотеки, але попри те, що це твір ключового керівника компанії, відділ кадрів не давав жодних вказівок про обов’язкове прочитання працівниками».
У P&G читають не лише книжки про власні секрети. У бібліотеці компанії зберігається понад 180 томів, зокрема, повне зібрання творів гуру в галузі маркетингу і лідерства Джона Максвелла. Цього літа корпоративним хітом став твір Томаса Л. Фрідмана «The World is Flat». «Майже 95% літератури, зібраної в корпоративній бібліотеці, — каже Вікторія Каданцева, — може бути цікавою будь-якому працівникові, хоч би в якому відділі він працював, який стаж мав і яку посаду обіймав. Йдеться про книжки із самоосвіти (навички ведення переговорів, виховання лідерських якостей, курс МВА), маркетингу, загальних питань економіки, управління людьми, коучингу».
Більшість книг у бібліотеці — близько 65% — англійською мовою, оскільки всі працівники P&G вільно нею володіють. Решта 35% — це здебільшого російські переклади американських авторів. Але художньої літератури в цій бібліотеці, на утримання якої щороку виділяється близько $1 тис., не знайти.
Читати книжки працівників зобов’язують і з метою отримання необхідних для роботи знань. Так, у компанії «ABBYY Україна» списки обов’язкової літератури існують в окремих відділах. Наприклад, для програмістів відділу досліджень і розробок 1С встановлено перелік обов’язкових книжок з мови програмування, випущених компанією 1С. «Знати їхній зміст потрібно їм для роботи, — пояснює генеральний директор ABBYY Україна Віталій Тищенко. — Працівників цього відділу спеціально на знання цієї літератури не перевіряють: чи вивчили вони ії, покаже їхня робота». А працівників, які читають книжки із самоосвіти, бізнес-літературу, у компанії заохочують, доручаючи їм відповідальніші завдання і швидше просуваючи кар’єрними сходами.
У компанії Cisco кожен працівник повинен пройти певну кількість мультимедійних курсів, розміщених на внутрішньому сайті компанії — у так званій електронній корпоративній бібліотеці, де зібрано сотні електронних книг і мультимедійних засобів навчання. Найбільшою популярністю користуються курси за технологіями Cisco, а також аудіокнижки з серії «Експерт за одну годину»: «Корпоративні джунглі», «25-а година продавця», «Заборонений маркетинг».
Євангеліє від Котлера
Компанія «Джей Ті Інтернешнл» щороку витрачає на підтримку корпоративної бібліотеки $5 тис. Користуватися нею можуть усі працівники. На сайті бібліотеки можна перевірити наявність книжки, замовити її або записатися в чергу, якщо її вже хтось читає.
«Ідея корпоративної бібліотеки витати в офісі дуже давно, — розповідає Юлія Рак, фахівець із тренінгів і розвитку Джей Ті Інтернешнл Україна, — оскільки багато менеджерів вважають професійну літературу необхідною для розвитку працівників». Найбільшою популярністю серед персоналу Джей Ті Інтернешнл користуються книги з менеджменту (управління людьми й особистою ефективністю) та розвитку окремих навичок. Фахівець відділу тренінгів і розвитку, який стежить за бібліотекою, замовляє їх у нью-йоркських видавництвах Harvard Business School Press, Bantam Dell і московських «Омега-Л», «Альпіна Бізнес Букс».
Бестселерами МТС-Україна цього року стали «Бізнес у стилі фанк» і «Караоке-капіталізм» Йонаса Ріддерстрале й К’єлла Нордстрема. Павло Павловський, генеральний директор МТС-Україна, в 2007 році навіть переклав ці книжки на російську, а К’єлл Нордстрем навесні цього року брав участь у корпоративній конференції з маркетингу групи «МТС», де читав працівникам компанії спеціальну лекцію про свою нову теорію караоке-капіталізму. Також в компанії дуже популярні «Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити більше добра для компанії та суспільства» (Стівен Кові, Філіп Котлер і Ненсі Лі), «Конкуренція за майбутнє» (К. Прахалад і Г. Хемел).
«МТС, якщо можна так сказати, дуже книголюбива компанія, — каже Наталя Береза, директор із людських ресурсів МТС-Україна. — Крім того, що працівники активно обмінюються книжками і багато читають, вони ще й обговорюють прочитане на внутрішньокорпоративному форумі, залучаючи до дискусії топ-менеджмент компанії. Книжки створюють унікальне середовище обміну думками та ідеями».
МТС-Україна кілька років тому випустила серію світових бестселерів українською мовою під назвою «Бібліотека ділових шедеврів», якими сьогодні користуються не лише працівники компанії, а й студенти економічних факультетів вітчизняних вузів і бізнес-шкіл.
А кілька місяців тому працівники дирекції з маркетингу МТС-Україна доклали зусиль до підготовки українського видання «Маркетинг-менеджменту» Філіпа Котлера. «Примітно, що йшлося не лише про переклад книги українською, а й про зовсім нову її редакцію з використанням конкретних прикладів з українського бізнесу, зокрема компанії «МТС», — розповідає Наталя Береза. У підготовці книги брав участь сам Котлер, який, як з’ясувалося, має українське коріння.
«Зайве казати, що такі приклади краще за будь-які «обов’язкові списки» стимулюють наших працівників підвищувати свій освітній рівень», — резюмує Береза.
Корпоративні бібліотеки МТС-Україна існують у двох видах: традиційному і віртуальному. Електронна бібліотека розташовується на окремій сторінці корпоративного порталу, традиційна ж є практично в кожному відділі. Але найбільша, з фондом понад 500 книжок, знаходиться в HR-дирекції.
Крім того, працівники МТС мають доступ до онлайн-проекту «Smart Книга». Це 5–8 сторінковий виклад основних ідей світових бізнес-бестселерів.
Біблією компанії «Славутич, Carlsberg Group» є книга Джиммі Коллінза «Від хорошого до великого». «Цей твір рекомендують прочитати всім новачкам, — розповідає Олена Маркова, менеджер зі зв’язків із громадськістю Славутич, Carlsberg Group. — Книгу часто дарують правцівникам». Крім цього, в кожному департаменті компанії є міні-бібліотеки із книжками, які керівники відділів рекомендують усім своїм підлеглим. Вивчення тієї чи іншої літератури може бути навіть зафіксоване в особистому плані розвитку працівника на рік.
У компанії «Київстар» корпоративна бібліотека виникла завдяки звичайному обміну книжками. «Ми обмінювалися літературою, забували нести її додому, і книжки залишалися лежати в офісі. Приходили люди з інших відділів, ми давали їм почитати, радили й рекомендували корисну літературу. Тому й виникла ідея створити корпоративну бібліотеку», — розповідає Олена Кропив’янска, директор із персоналу та розвитку організації компанії «Київстар». У бібліотеці, що складається з однієї тисячі книжок, 10% з яких — англомовні, є література з менеджменту, маркетингу, фінансів, ділових навичок, понад 70 тренінгових матеріалів і більш ніж 800 електронних книжок.
Виміряти ефективність корпоративної бібліотеки неможливо. Але, по-перше, шкоди від неї ніякої, а, по-друге, на її утримання не потрібно великих витрат (навіть роль бібліотекаря зазвичай виконує один із працівників на громадських засадах або за невелику прибавку до зарплати). Разом з тим, сам факт наявності бібліотеки в компанії деякі працівники сприймають як своєрідний бонус. Тому корпоративне чтиво дозволяє не лише розвивати персонал, а й підвищувати лояльність штату.
|