Перше правило менеджера: Не нашкодь!
Чи потрібно керівникам давати "клятву Гіпократа"? Вже сьогодні управлінці багатьох провідних компаній, в результаті уповільнення економіки, починають розуміти, що рано чи пізно "настане гроза", а отже, їм слід пересвідчитися, що менеджери компанії готові до цих змін.
Сьогодні вже нікого не дивує, коли великі і потужні міжнародні компанії починають банкрутувати. Але це робить очевидною абсолютну необхідність практики управління ризиками. І замість фокусу на максимізацію короткострокових прибутків — звертати увагу на довготермінові цілі та завдання компанії.
Чому ж провали перестали нас дивувати? У статті "It's Time to Make Management a True Profession", опублікованій журналом Harvard Business Review, Ракеш Курана (Rakesh Khurana) та Нітін Норія (Nitin Nohria) пишуть, що основною проблемою є нестача професіоналізму. Протиставляючи управлінців докторам наук та спеціалістам у різних сферах, автори статті стверджують, що пора вже менеджменту стати "справжньою професією".
"На відміну від лікарів та юристів, менеджери не зобов'язані отримувати формальну освіту. Їм не потрібна спеціальна ліцензія для того, щоб заматися практикою", — пояснюють Ракеш та Нітін. Додайте до цього тотальну критику MBA — і ви зрозумієте, чому рівень менеджменту у всьому світі так часто виглядає відверто слабким.
Втім, як стверджують ці автори, бажання перетворити менеджмент на справжню професію (таку саму, як лікар чи юрист) було притаманне Гарвардській бізнес-школі ще з часів її заснування (тобто більше 100 років тому). Єдине питання, яке не давало спокою — це те, наскільки обов'язковою повинна бути управлінська освіта для менеджерів.
Чи став би кращим лідером Bill Gates, якби він отримав формальну управлінську освіту? Чи залежить успішність провідних світових підприємців від наявності у них ліцензії на виконання своєї діяльності? В медицині та законодавчій сфері прикладів успішної діяльності без формальної освіти набагато менше.
Можливо, набагато важливішим, ніж єдиний освітній стандарт, є загальна згода щодо характеристик професійної поведінки. І в цьому аспекті професори пропонують застосувати своєрідну "клятву Гіпократа" (клятву, яку дають всі лікарі, перш ніж приступити до своєї діяльності). "Принципи, які дають відчуття спільноти та взаємні обов'язки її членів щодо одне одного та щодо професії, як такої".
Управлінська клятва повинна включати такі аспекти, як повну відсутність егоїзму та повну прозорість. Звісно, ці принципи не є настільки ж простими та очевидними, як лікарське: "Не зашкодь!" Але навіть вони могли б суттєво покращити результативність діяльності менеджерів.
За матеріалами "First, do no harm", Economist.com.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак.
|