Дизайн-мислення: як дитяча креативність показує дорослі результати в бізнесі
Джерело: Mind.ua
Не секрет, що сьогодні успіх в бізнесі напряму залежить від вміння компаній створювати круті продукти та послуги, які задовольняють попит сучасних споживачів, що постійно зростає. Як у цьому допомагає креативність і що таке дизайн-мислення, розповідає незалежний консультант із питань бізнес-інновацій, резидент Reactor.ua Павло Пластовець.
Оскільки пандемія COVID-19 змінила споживчу поведінку, життя та роботу багатьох людей, бізнесу, як ніколи, потрібно бути поруч зі своїми клієнтами, щоб знати, як допомогти їм у цей непростий період.
Згідно з дослідженням McKinsey, компанії, які продовжували інвестувати в інновації та дослідження потреб клієнтів під час кризи 2009 року, на 30% випередили капіталізацію конкурентів у післякризовий період.
Так саме після цього економічного катаклізму у світі почала набирати неабияку популярність людино-центрична філософія — дизайн-мислення. Вона є секретним інгредієнтом успіху найприбутковіших компаній у світі, як-от: Toyota, Apple, Microsoft, Samsung, PepsoCo, Nike і багатьох інших великих брендів.
Якщо все так просто, то чому ж тоді зараз так мало українських компаній користуються дизайн-мисленням як бізнес-інструментом?
У чому проблема?
Існує три основні причини цього явища.
1. Два режими роботи мозку
Річ у тім, що дизайн-мислення — це методологія розв’язання складних бізнес-задач, яка використовує як аналітичне, так і креативне мислення, тобто задіює обидві півкулі мозку. На стадіях спостереження, інтерв’ю, емпатії, генерування ідей працює права півкуля мозку, що відповідає за творчість. А на стадіях розуміння контексту, пошуку інсайтів, прототипування та експериментів більше включається ліва півкуля, що відповідає за логіку.
Працювати і постійно переключатися між цими двома режимами роботи мозку ментально складно та фізично енергозатратно. Тому люди, які іноді пробують використання дизайн-мислення, плутають режими і приходять до звичайних, а не проривних результатів.
2. Страх дорослих випустити на свободу свою «внутрішню дитину»
Річ у тім, що для того, щоб дизайн-мислення запрацювало на повну потужність, необхідно увімкнути нашу творчу особистість, нашу «маленьку дитину», яка живе всередині кожного з нас.
Але дрослим складно проявляти дитячу креативність в бізнесі. Ми — дорослі, дуже часто забуваємо, як це бути дітьми: як це бути допитливим і чутливим до проблем інших людей, вміти помічати маленькі цікаві дрібниці життя та не боятися ставити дитячі запитання «Чому?» і «Навіщо?».
Ми боїмося вмикати асоціативне мислення та генерувати смішні на перший погляд ідеї, пробувати щось нове з думкою «А що, якщо?», боїмося грати з прототипами майбутніх рішень і помилятися, щоб постійно вчитися.
Ми більше переживаємо стосовно того, що про нас подумають інші, а не що насправді важливо для нас. Тому нам не просто використати емпатійну силу дизайн-мислення. Дорослим важко відчути потреби своїх клієнтів, тому що з часом ми забуваємо, як це відчувати свої справжні бажання.
3. Який бізнес-ефект від використання дизайн-мислення?
Це запитання часто ставлять власники та керівники і, не знаходячи на нього відповідь, не дають «зелене світло» для впровадження дизайн-мислення у своїх компаніях.
Якщо у вас теж виникає аналогічне запитання, наведу для прикладу один кейс. Компанія Microsoft — одна з найприбутковіших технологічних компаній у світі з доходом $143 млрд у 2020 році та ринковою капіталізацією $2,2 трлн станом на сьогодні. Величезна компанія, яка з року в рік продовжує зростати на 15%.
У чому секрет цього успіху? Саме завдяки дизайн-мисленню компанія змістила фокус із технологій на клієнта. І зараз процес створення нових сервісів підлаштований виключно під їхні потреби. Потужний і стильний Surface Book, простота і функціональність сучасних сервісів Microsoft — яскраве тому підтвердження.
Окрім того, за даними дослідження Forrester, використання компаніями дизайн-мислення вдвічі скорочує час виходу нового продукту на ринок, на 75% зменшує час його дизайну та на 33% мінімізує час на його розробку. Загалом це дозволяє мати на проєктах, що використовують дизайн-мислення, віддачу на інвестиції (ROI) у розмірі 301%!
І що з цим робити?
Навчання керівників
Спочатку необхідно познайомити з дизайн-мисленням якомога більше людей у вашій організації і насамперед команду топменеджерів. Саме вони на своєму досвіді мають переконатися в стратегічній силі емпатії та ефективності бізнес-експериментів.
Навчання має бути практичним і побудованим на вирішенні конкретних бізнес-задачі з великою долею невизначеності. Знайомство з дизайн-мисленням допоможе виявити перших агентів змін в організації на рівні керівників та сформувати запит для руху в бік клієнтоорієнтованості.
Коучинг команд
Після навчання необхідно закріпити отримані знання на практиці через використання дизайн-мислення як процесу для роботи крос-функціональних команд, що працюють над розробкою нових продуктів, радикальним покращенням сервісу, що існує, або пошуком нових бізнес-напрямів.
Тільки через практичне використання дизайн-мислення стане частиною культури спочатку цих команд, а потім і організації загалом. Поступово кількість команд, прокачаних у дизайн-мисленні, зростатиме, а їхній успіх і новий формат роботи захочуть підхопити й інші. Головне, створіть свою команду тренерів із дизайн-мислення, що будуть коучами для всіх інших команд.
Організаційні зміни
Якщо ви знаходитеся на стадії, коли в компанії вже працює низка команд, що системно використовують дизайн-методологію, наступний крок — це організаційні зміни. Рано чи пізно еволюція дизайн-мислення приведе компанію до зміни своєї організаційної структури.
Замість ізольованих функціональних відділів з’являться крос-функціональні продуктові команди, які набагато швидше взаємодіятимуть із клієнтом і даватимуть набагато кращу економіку кожного продукту чи сервісу. Підтримайте свої крос-функціональні команди відповідною організаційною структурою, гнучким цілепокладанням та новими талантами.
Чим корисне дизайн-мислення?
По суті, дизайн-мислення — це науковий процес для вирішення бізнес-викликів із використанням глибокої емпатії до клієнтів та циклічних бізнес-експериментів.
Цей інструментарій дуже простий у розумінні та дуже складний у реалізації через специфіку роботи мозку, страху робити помилки і брак інвестицій з боку керівництва.
Проте постійне навчання дизайн-мисленню всіх співробітників, коучинг команд і вчасні організаційні зміни допоможуть вирішити ці проблеми.
Світ кардинально змінюється, і, для того щоб бути лідерами ринку, компаніям сьогодні насамперед необхідно стати лідерами в емпатії до своїх клієнтів. Дизайн-мислення допоможе розкрити дитячу креативність ваших людей і створити дорослу конкурентну перевагу, яку неможливо буде скопіювати.
Ілюстрація: chronicle.com
|