Латеральне мислення для інноватора
Автори: Ян Гоншер (Ian Gonsher), Деб Міллс-Скофілд (Deb Mills-Scofield)
Джерело: kmbs
Ви коли-небудь замислювалися, чому автомобілі більше не називають "безкінними екіпажами", як колись? Адже сучасні автомобілі є так само безкінними, як і століття тому.
Така постановка питання може здатися абсурдною, однак це нагадування: інновації не виникають з нічого. Вони розвиваються як ітераційні процеси. Автомобілі з’явилися із концепту кінних екіпажей. Але коли їхній розвиток зайшов досить далеко, первинна асоціація втратила сенс (хоч деякі терміни і досі нагадують про те, з чого все починалося, скажімо, «кінські сили»).
Часто, шукаючи нові способи зрозуміти знайомі ідеї, ми спочатку дивимось на їхню протилежність. Це схоже на гегелівську діалектику: теза, антитеза і синтез. Скажімо, теза: «кінь і перевезення», антитеза: перше покоління автомобілів, «безкінні екіпажі». А синтез виникає з протиріччя між тезою і антитезою, із змішення протилежних ідей без повного відкидання будь-якої з них. Наші сучасні уявлення про машину — і є таким синтезом.
Латеральне мислення дозволяє піти ще далі і вийти за межі моделі «теза-антитеза-синтез». Якщо представити це візуально, то це виглядатиме так: існує «горизонталь» (система «або-або», в якій ми знаходимось) і «вертикаль» (ідеї та концепти, зовнішні по відношенню до цієї системи). Латеральне мислення — це можливість рухатись уздовж і горизонталі, і вертикалі. Тобто виконувати синтез ідей з зовсім різних сфер.
Скажімо, якщо повернутись до прикладу із автомобілями, то рухаючись лише по «горизонталі», ми не відійдемо від концепції чотириколісного засобу для перевезення (який є, власне, аналогією до анатомії тварини). Та справжній інноватор зможе уявити машину з трьома або п'ятьма колесами, або без них взагалі. Зможе уявити і транспортні засоби, які літають.
Щоб бути інноватором, потрібно вийти за межі мислення, яке базується лише на тому, що ми знаємо чи випробували на власному досвіді. Багато хто з нас настільки «застряг» у своїй галузі, що не може поглянути на речі з іншого ракурсу. Ми не даємо собі і своїм співробітникам часу і можливостей для вивчення інших галузей бізнесу і підходів до роботи. А саме це потрібно для того, щоб ваш автомобіль зміг не тільки їздити по землі, але й дістатися до Місяця.
Подивіться разом зі своєю командою на «генеалогію» своїх інновацій, подумайте — як ви опинились там, де знаходитесь зараз, і що існує за межами звичного для вас світу. Так ви зможете побачити, куди треба рухатися далі.
За матеріалами "Great Innovators Think Laterally", HBR Blog Network.
|