Директор напрокат
Автор: Дар'я Черкашина, щотижневик "Контракти" (№42, жовтень 2008)
Якщо компанії бракує керівних ресурсів або виникли проблеми з кваліфікацією менеджменту, вона може взяти директора напрокат.
В Україні директорів здають в оренду кілька консалтингових компаній. Найчастіше таку послугу замовляють фінансові, промислові, будівельні та інвестиційні підприємства з іноземними інвестиціями. «У нас ця послуга існує вже кілька років, її основні замовники — західні структури», — розповідає Олена Тришева, заступник начальника юридичної практики компанії EBS. Управлінці напрокат зазвичай найбільш ефективні у складних ситуаціях, коли потрібно домогтися конкретних результатів. Виконання рутинних завдань для таких професіоналів найчастіше є нудним і нецікавим.
Від кожного за здібностями
«Одне з наших останніх замовлень — пошук керівника проекту, завданням якого були розробка концепції та будівництво логістичного комплексу, — каже Костянтин Шеремет, менеджер із розвитку бізнесу аутсорсингової компанії Аcumen Outsourcing. — Такі проекти реалізуються, як правило, за рік-півтора. Після завершення будівництва весь комплекс залишається в управлінні компанії-замовника, яка експлуатує його за прямим призначенням, а тимчасовий керівник проекту йде на новий об’єкт, в іншу компанію».
Для реалізації проектів тимчасовий менеджмент потрібен із кількох причин. По-перше, через небажання розширювати штат на короткий період або через брак для цього внутрішніх ресурсів. По-друге, якщо проект не відповідає основному профілю компанії і необхідних фахівців у ній немає за визначенням.
«Вісім років тому нам знадобився керівник проекту із запуску однієї з перших в Україні інтернет-газет, — розповідає Ірина Філенко, директор комунікаційної групи PRT. — Перед нами стояло завдання розкрутити її і вивести на перші позиції. Оскільки профільних фахівців для реалізації проекту в нашій компанії не знайшлося, ми найняли тимчасового менеджера — фахівця у галузі інтернет-технологій, якого нам порекомендували партнери. Управлінець впорався з роботою за півроку, потім уже штатні працівники взялися за підтримку електронного ЗМІ». Як зазначила Ірина, у таких ситуаціях тимчасовий менеджер є незамінним, але залишати його у штаті немає сенсу. Цінність фахівця полягає у володінні специфічними вузькопрофільними знаннями, затребуваними у конкретний момент, зазвичай на етапі розробки і запуску проекту, а тому й ціна його послуг вища, ніж у звичайних умовах. Але нерідко таким людям не вдається оперативне керівництво, тому для виконання рутинних завдань наймають людей іншого психологічного типу.
Лікаря викликали?
Ще одна причина найму тимчасового менеджера (як правило, терміном до півроку) — контроль над компанією на час пошуку постійного кандидата, приміром, у разі відкриття нової компанії або зміни власниками керівництва. У такому випадку тимчасовий керівник, як правило, є фактично номінальним директором, а його функції зводяться до підписання поточних документів, рахунків. «Сьогодні спостерігається гострий дефіцит кадрів, особливо з вузькою або дуже рідкісною спеціалізацією, і пошук потрібного фахівця на керівну посаду може тривати дуже довго. На цей період деяким компаніям просто необхідний тимчасовий керівник», — пояснює Костянтин Шеремет.
На думку Олени Тришевої, зазвичай українських менеджерів тимчасово наймають представники іноземних компаній, які недавно відкрили своє представництво в нашій країні, поки ведуться переговори з кандидатами про співпрацю на постійній основі. «Іноземці нерідко хочуть бачити керівником офісу в будь-якій країні експата, — каже Олена Тришева. — І поки іноземний менеджер оформляє дозволи на роботу в Україні, вирішує інші організаційні питання, до нас звертаються з метою пошуку тимчасового керівника». У такому випадку менеджер виконує роль номінального директора: підписує документи, веде звітність.
Крім того, оренда керівника необхідна іноземній компанії, яка реалізує проекти в Україні, але при цьому не має потреби у повноцінному офісі з великим штатом працівників. Управління бізнес-процесами таких проектів здійснюється з-за кордону через договори субпідряду з українськими фірмами. А в нашій країні для оперативних дій, підписання документів і комунікації з місцевими органами влади та фірмами-партнерами наймається тимчасовий керівник.
До оренди топ-менеджера вдаються й тоді, коли є потреба у кризовому менеджменті. «Як правило, кризові менеджери володіють певними навичками, умінням і досвідом роботи саме в неординарних, складних ситуаціях, тож тримати їх у штаті немає сенсу, — зазначає Костянтин Шеремет. — Таких фахівців наймають у випадках, коли в компанії очікуються серйозні зміни і їй потрібно вдатися до непопулярних заходів, жорстких рішень або кардинально змінити стратегію поведінки на ринку».
Тимчасовий дорожчий від постійного
Що стосується організації співпраці тимчасового менеджера і замовника, то кожна компанія обирає свою схему. «Ми запозичили за кордоном сам принцип і назву цієї послуги, але схему роботи та співпраці з партнерами розробили самі, — розповідає Олена Тришева. — Усі менеджери, які від імені нашої компанії надають цю послугу, є її штатними працівниками. Причому тільки юридичного департаменту, тому що найчастіше їм доводиться працювати з податковими органами, законодавчою базою, фінансовими документами».
Ставши тимчасовим директором, фахівець залишається у штаті EBS, працюючи в іноземній компанії за сумісництвом. Частину його обов’язків на основному місці роботи можуть передати колегам, але ставка при цьому не зменшується. Також наприкінці кожного місяця співробітник отримує бонус за ведення проектів замовника. Розмір бонусів у компанії воліють не розголошувати, однак зазначили, що послуги аутсорсингової фірми і найм тимчасового менеджера обходяться іноземцям дешевше, ніж пошук і працевлаштування постійного директора. «Заощадити у такому випадку можуть швидше тільки іноземні компанії, — пояснює Олена Тришева, — тому що в них дуже поширена практика виплати нефіксованої частини окладу у вигляді бонусів, соціального та компенсаційного пакетів». Не погоджуються з колегою Євген Дєлов, начальник відділу з надання послуг кадрового аутсорсингу компанії «Анкор», та Ірина Філенко. Послуги менеджерів зі спеціалізованими навичками, знаннями і досвідом керування певними проектами у їхній практиці коштували дорожче, ніж послуги штатного керівника, або так само. Різниця в оплаті тимчасового і постійного директорів, кажуть вони, може сягати 30%. А ось схема розрахунку за послуги аутсорсингової компанії у кожному випадку є індивідуальною й залежить від кількох чинників: мети найму менеджера, переліку його повноважень і складності поставленого перед ним завдання.
Управлінці напрокат зазвичай вільно гуляють ринком, маючи ім’я і портфоліо успішно реалізованих проектів
|
Компанія Аcumen Outsourcing пропонує замовникам позаштатних спеціалістів. «У нас є список людей, які готові до тимчасового менеджменту і вже не раз успішно виконували такі завдання, — розповідає Костянтин Шеремет. — Коли надходить замовлення, ми шукаємо потрібного фахівця у нашій базі, беремо його у штат за строковим трудовим договором і він починає виконувати функції тимчасового менеджера в компанії клієнта».
У такому випадку замовник не зараховує тимчасового менеджера у штат, оскільки підписує договір про співпрацю з аутсорсинговою компанією, тобто фактично це відносини двох юридичних осіб: не менеджер несе відповідальність перед роботодавцем за якість своєї роботи, а аутсорсингова компанія, яка його порекомендувала замовникові. «Висунути претензії набагато легше компанії, а не фізособі, й стягнути збитки у більшому обсязі можна саме з юрособи», — пояснює Олена Тришева.
Страховка від довгого язика
Водночас українські компанії не поспішають замовляти тимчасових директорів. Перше, що зупиняє власників підприємств, — неможливість такого менеджера глибоко зануритися у внутрішні процеси компанії. «Будь-яка фірма — складний механізм, і керівник департаменту, проекту або всієї команди має досконально розуміти, як він функціонує, і розбиратися в ситуації на ринку, — каже Євген Дєлов. — Для рядових працівників у компаніях, як правило, встановлюється випробувальний термін до трьох місяців, а для співробітників топ-позицій — до 6-9 місяців. Тому не думаю, що тимчасовий менеджмент (якщо, звісно, це не давно поширений кризовий менеджмент), може бути справді ефективним».
Другий неприємний сюрприз, якого можна очікувати від тимчасового керівника, — витік корпоративної інформації, розголошення комерційної таємниці. Саме такі побоювання свого часу змусили компанію «Альтера груп» (виробництво алкогольних напоїв) відмовитися від послуг тимчасового менеджера. «У компанії виникла потреба змінити піар-стратегію, концепцію поведінки на ринку, — розповідає Павло Міщенко, консультант із маркетингу Альтера груп. — Фахівців, які змогли б впоратися із цим завданням, у штаті не було, але на ринку працював один РR-стратег, який чудово знав алкогольну галузь і вважався відмінним піарником. Через свої особисті контакти ми вийшли на нього й на договірній основі взяли на роботу терміном на півроку. Але згодом дійшли висновку, що тимчасовий керівник — це незручно і неефективно. Певну конфіденційну інформацію ми не могли розкрити людині, яка не перебуває у штаті компанії, а не знаючи її, дуже складно до кінця зрозуміти ситуацію і прийняти правильне рішення. Тому після довгих умовлянь ми переконали цього фахівця перейти до нас у штат. Я не виключаю можливості, що в майбутньому нам доведеться звертатися до аутсорсингової компанії за такими послугами. Але думаю, єдина ситуація, за якої це може статися, — криза, тобто зі сторони ми можемо залучити тільки кризового менеджера».
«Поки що ми не вдавалися до послуг аутсорсингової компанії, всіх тимчасових керівників знаходили самостійно. Адже на кожному ринку в менеджерів є певна слава, портфоліо. Ми знаємо цих людей, розуміємо, у кого взяти рекомендації про них, — каже Ірина Філенко. — Проте якщо виникне потреба звернутися до аутсорсингової компанії, головний чинник, який мене бентежитиме, — це довіра до знайденого фахівця. Навіть якщо я цілковито довірятиму компанії, то не зможу так само довіряти запропонованому нею спеціалістові».
На свій захист аутсорсингові компанії кажуть, що кожен найнятий ними тимчасовий менеджер підписує договір про нерозголошення комерційної таємниці, порушення якого призводить до наслідків, передбачених законодавством України, зокрема й Кримінальним кодексом. Крім того, діяльність багатьох аутсорсингових компаній застрахована. «Якщо дії нашого працівника завдали клієнтові шкоди, страхова компанія покриє її», — каже Олена Тришева.
«Ми працюємо тільки з перевіреними фахівцями, які мають чималий список успішно реалізованих проектів, — підкреслює Костянтин Шеремет. — Здебільшого це експати зі сформованим реноме на ринку. Така людина не зацікавлена, приміром, у продажу внутрішньої комерційної інформації — це одноразовий заробіток, а негативна слава дуже швидко поширюється, і фахівець ризикує зганьбити своє ім’я, репутацію й залишитися без подальших замовлень».
Вибираючи компанію, в якої варто замовляти тимчасового менеджера, фахівці радять звернути увагу на список її клієнтів, їхні рекомендації та відгуки. «Якщо ми вибиратимемо компанію для пошуку тимчасового керівника, то насамперед орієнтуватимемося на її ім’я та репутацію, а потім на список клієнтів, — каже Павло Міщенко. — Хоча від витоку інформації не застрахований ніхто, і жодні договори тут не допомагають. На ринку постійно трапляються такі випадки, і боротися з ними законними методами дуже складно».
|