Навіщо створювати стартапи у слабкій економіці
Пол Грем (Paul Graham), відомий есеїст, програміст та розробник мов програмування, який перший у 2002-му році описав простий статистичний спам-фільтр, а сьогодні працює над розробкою нової мови програмування ARC, пояснює, кому і навіщо потрібні стартапи під час економічного спаду.
Економічна ситуація в світі настільки складна, що деякі експерти побоюються, що вона може докотитися до руйнівного стану, як колись у середині 70-их років...
...коли були засновані такі гіганти, як Microsoft та Apple.
Як доводять нам ці два приклади — економічний спад не таке вже й погане середовище для народження стартапів. Правда набагато банальніша: стан економіки не має жодного впливу на успішність стартапу.
Стартапи досягають успіху або провалюються не через економічні обставини, а тільки як наслідок внутрішніх якостей їхніх засновників. Економіка, звісно, теж має певний вплив. Та все ж вона жодним чином не є визначальним фактором для досягнення успіху.
Має значення тільки "хто ви", а не "коли ви створили стартап". І якщо ви володієте необхідними навичками, то зумієте досягнути успіху навіть у скрутній економічній ситуації. Людина, яка думає: "Ні, я поки що не буду створювати стартап, економічні умови занадто складні" — робить ту саму помилку, що людина, яка думає: "Економічні умови хороші, варто лише створити компанію і я стану багатим".
Тому, щоб підвищити свої шанси на успіх, потрібно думати радше про те, кого найняти у якості співзасновника, ніж про стан економіки. А якщо ви турбуєтесь про перспективи розвитку компанії, немає сенсу дивитися телевізійні новини. Подивіться краще у дзеркало.
Технології розвиваються більш-менш незалежно від фондової біржі. Тому швидка реакція на зміни у кризовій економічній обстановці у більшості випадків приведе до кращого результату, ніж бездіяльність.
Звісно, ваша ідея не єдина. З часом у вас будуть з'являтися нові ідеї. Але якщо ви переконані, що хочете займатися певною справою — годі розмірковувати — настав час діяти!
Це не означає, що вам потрібно ігнорувати економіку. Під час кризи як клієнти так і інвестори діють надзвичайно обережно. Але при вдалому підході ви навчитесь отримувати зиск із цієї обережності, створивши такий продукт або сервіс, який дозволяє економити кошти. Адже стартапи зазвичай роблять продукти та сервіси більш доступними.
З інвесторами трохи складніше. Адже стратапам, як правило, потрібні певні інвестиції, а інвестори, в свою чергу, не поспішають вкладати свої гроші під час кризи. Втім, всі знають, що потрібно купувати, коли відбувається економічний спад і продавати, коли відбувається підйом. Інвестори ж, для того, щоб бути успішними, повинні діяти всупереч традиційній логіці. Вони повинні не реагувати на зовнішні обставини, а передбачати їх. Тому інвестиції у кризовій ситуації можуть бути розумним кроком.
З іншого боку, щоб вберегти стартап від кризи, слід навчитися підтримувати його на рівні мінімальних витрат. Найбільш певний шлях до успіху — це бути "тарганом корпоративного світу". Причина смерті переважної більшості стартапів — це банкрутство. І що дешевшим буде підтримання бізнесу — то складніше буде знищити стартап.
Ще однією перевагою економічної кризи є зменшення конкуренції. Поки всі вичікують покращення ситуації, ви можете робити успішний бізнес.
Тому не виключено, що спад економіки — це найкращий час для створення стартапів. Економіка мало впливає на новий технологічний бізнес — значення мають тільки люди. І якщо у вас є ідея — не чекайте поки настануть кращі часи — починайте діяти прямо сьогодні!
За матеріалами статті Пола Грема "Why to start a startup in a bad economy".
Адаптований переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|