Що слід врахувати під час створення стратегії цифрових перетворень
Часто організації приступають до реалізації цифрових змін, не розуміючи повною мірою їхньої сутності та кінцевої мети, — у цьому, як вважає Маніш Містрі (Manish Mistry), CTO компанії Infostrech, криється головна причина невдач діджитал-ініціатив.
Дані досліджень свідчать, що за останнє десятиліття кількість керівників, які вважають, що цифрові зміни є пріоритетом для їхніх компаній, кардинально зросла. Так, якщо у 2012-му лише 2% учасників щорічного дослідження PwC CEO Survey сказали, що розвиток цифрового потенціалу — це стратегія, яку вони мають намір втілювати, то у 2021-му таку відповідь дали 20% респондентів.
Однак те, що керівники усвідомлюють потребу в змінах, не гарантує їх успішного втілення. Вибір стратегії діджитал-перетворень тепер, коли цифровий ландшафт видозмінюється з небаченою раніше швидкістю, стає неймовірно складним. Погіршує проблему ще й те, що поняття «оцифровка», «цифровізація» та «цифрова трансформація», що стосуються трьох рівнів цифрових перетворень, часто використовуються як взаємозамінні.
Таким чином, насамперед слід визначитися з тим, яка концепція відповідає стану та особливостям вашої організації:
- Оцифрування. Процес переходу з аналогового в діджитал-формат. Зазвичай це є першим етапом цифрових перетворень. У його рамках компанія повинна зрозуміти, які з наявних у неї даних становлять найбільшу цінність.
- Цифровізація (діджиталізація). Процес інтегрування цифрових технологій із метою зміни діючої бізнес-моделі та, таким чином, генерування нових потоків надходжень і створення нових можливостей для залучення клієнтів. На даному етапі зазвичай починають активно використовуватися хмарні послуги, формулюються очікуване значення ROI і KPI на відносно нетривалий часовий період.
- Цифрова трансформація. Згідно з трактуванням Gartner, це розкриття потенційних можливостей та використання вигод, створюваних новими цифровими бізнес-моделями. Щоб цього досягти, необхідні чималі інвестиції та зусилля, оскільки повномасштабна цифрова трансформація несе в собі набір складних проблем.
Ухвалюючи відповідні рішення, слід спиратися на те, що можна визначити як «цифровий життєвий цикл». Тоді дуже значущим стає проактивний підхід. Є безліч задокументованих фактів, що свідчать про те, що більшість цифрових трансформацій або реалізуються у відповідь на коливання споживчого попиту, тиск ринку чи появу нових технологій, або взагалі завершуються, так і не розпочавшись.
Що має стати метою перетворень
Як показали події недавнього минулого, часто організації не були готові до створених пандемією викликів. Керівники зіткнулися з проблемами, зумовленими широким діапазоном причин: від невірного припущення про те, що взаємодіючи з компанією, споживачі незмінно хочуть «людського спілкування», до хибного переконання, що швидке копіювання інновацій конкурентів — це найнадійніший шлях до виживання в кризу.
Реалізуючи цифрові ініціативи, слід сфокусуватися на чотирьох ділянках: споживчий досвід, досвід персоналу, операційна діяльність та трансформація бізнес-моделі. Кінцевою метою таких проєктів має стати формування культури, яка є опорою цифрових перетворень. Досягнувши цієї планки, компанії зможуть конкурувати у середовищі, в якому як співробітники, так і клієнти одержують вигоди від цифрової трансформації.
Прогнозування результату
Цілком очевидно, що компанії хочуть знати: за яких умов віддача від інвестицій у цифрові ініціативи може бути прогнозованішою. У серпні 2021-го в Harvard Business Review було опубліковано звіт про дослідження, автори якого зробили висновок про те, що цифрові ініціативи плануються та реалізуються успішніше в ситуаціях, коли менеджери підрозділів добре розуміють суть складнощів, з якими стикаються користувачі в процесі оволодіння новими інструментами.
Також автори звертають увагу на те, що рівень складності втілення цифрових перетворень відрізняється навіть усередині одного підрозділу. Тому вони рекомендують на етапі планування ініціативи створити «теплову карту», на якій слід позначити у масштабі цілої організації рівні складності завдань, які оцифровуються.
Аналізуючи успіхи та невдачі різних категорій співробітників, дослідники отримали більш точну картину того, де можуть виникати «вузькі місця», і, що важливіше, виявили причини — чому процес цифрової трансформації може уповільнюватися.
Практика реалізації цифрових перетворень показує: для успіху потрібні не лише необхідні інструменти, а й відповідний спосіб мислення. Часто провал цифрових ініціатив обумовлений нерозумінням того, що має становити суть цифрового досвіду для кінцевого користувача.
За матеріалами "Three concepts to embrace for effective digitally driven innovationn", CIO.
Ілюстрація: eweek.com
|