Формула командного духу: як оцінити ефективність тімбілдингів
Джерело: ПроHR
Робота HR-менеджерів ускладнилася через поширення негативного ставлення до заходів із командоутворення. Що до цього призвело, які помилки поширені та як їх запобігти? Чи можна вимірювати ефективність тімбілдингів? Досвідом ділиться Сергій Родінов, співзасновник Rockets Event Agency, засновник Академії івент-менеджементу.
Довіру до тімбілдингів підірвано — це факт. Причиною став дилетантський підхід. Прочитавши у Вікіпедії про сутність ідеї, подивившись відео з корпоративів конкурентів та на каналах бізнес-гігантів, HR або керівник компанії натхненно організують звичайну п’янку чи рандомне спортивне змагання. Результату внаслідок або немає, або він негативний — усі посварилися та замість «ми» отримали «я і вони».
З негативним ставленням до тімбілдингів за 15 років організації бізнес-івентів я зустрічався безліч разів. Водночас детальне вивчення проблеми та аналіз стратегій, які використовувалися при проведенні заходу, виявляють однакові помилки. Складається навіть таке враження, що десь у мережі популярні анти-рекомендації щодо планування корпоративних подій, якими керується кожний третій менеджер. Якщо уникати цих помилок, замінити їх грамотним підходом, то дійсно можливо добитися злагодженої командної роботи та швидкого досягнення бізнес-цілей.
Помилки при проведенні тімбілдингів
Згуртування усіх та з усіма. У прагненні досягти згуртованості колективу багато HR-ів намагаються об’єднати на івенті не команду, не один відділ, а весь штат. Ситуація, яка вже стала класикою: дівчата з відділу збуту червоніють від гумору системного адміністратора, а вантажник нервово пітніє через присутність вищого керівництва. Звичайно, взаєморозуміння та відсутність конфліктів між співробітниками — важливі. Але тімбілдинги мають бути організовані для людей, які постійно та безпосередньо контактують одне з одним у робочому процесі, тобто для команди, яка працює над одним проектом.
Організація заходу «для галочки». Деякі керівники, коли складають робочий чек-ліст або план на рік, зазначають обов’язковий пункт: «провести тімбілдинг». Неважливо — навіщо: просто відзвітувати перед вищим керівництвом. Наприклад, до мене часто звертаються щодо організації заходу у зв’язку з тим, що так роблять всі великі компанії або директор прочитав надихаючу статтю в бізнес-виданні. Чи можна чекати результатів при такому підході? Організацію тімбілдингу неодмінно варто включити до роботи з «людським ресурсом». Проте такий івент має бути актуальним, передбачати не просто розважальний мотив, а бути одним із інструментів досягнення бізнес-цілей.
Відсутність мети та завдань. Зазвичай при плануванні тімбілдингу, який у результаті не приносить нічого хорошого, організатори просто не ставлять чіткої мети та певних завдань. Не варто організовувати корпоративний івент просто тому, що це весело та дає можливість поспілкуватися поза роботою. Завжди має бути конкретна мета. Наприклад, можна познайомити ближче старожилів та новачків, поліпшити взаєморозуміння між відділами маркетингу та збуту, підвищити авторитет тімліда. Саме у таких цілях і завданнях полягає основна відмінність тімбілдингу від зустрічей колег та класичних корпоративів.
Не встановлено KPI. Без визначення KPI тімбілдинг також може призвести до невиправданих очікувань. Звісно, система встановлення та контролю ключових показників ефективності співробітників краще показує себе в довгостроковому періоді, але і в межах одного івенту вона має сенс. Встановлення планки мотивує колектив брати активну участь у івенті, додає динаміки і підвищує ймовірність успіху у досягненні встановленої HR-ом або керівником мети.
Невірний вибір активності для аудиторії. Особливу популярність наразі мають виїзні корпоративи, спортивні змагання між співробітниками та різні форми активного відпочинку. Але завжди потрібно враховувати особливості аудиторії — команди, для якої проводиться тімбілдинг. Наприклад, подумати, чи сподобається страйкбол головним бухгалтерам, а денстерапія — айтішникам. Тому при визначенні теми та сценарію обов’язково беріть до уваги інтереси людей.
Нерегулярність. Практика показує, що одного тімбілдингу на рік або рідше недостатньо для підвищення ефективності робочого процесу. Певний ефект буде, але — короткостроковий та незакріплений. Тому раджу планувати серію івентів протягом року. Водночас потрібно чітко уявляти, як це все допоможе виконати бізнес-завдання, а не просто погуляти та зробити яскравий фотозвіт.
Не вимірюється ефективність команди до та після заходу. В бізнесі завжди підраховують окупність того чи іншого проекту, рентабельність нових пропозицій. То чому не всі аналізують ефективність тімбілдингу? Це гальмує розвиток компанії, не дає підвищити якість відносин у колективі. Найнеприємніше — якщо нехтувати роботою над тімбілдингом, втрачається сенс організації наступних івентів.
Оцінка ефективності тімбілдингу: ключові критерії
Оцінка ефективності допомагає досягти бажаного результату від впровадження корпоративних заходів. Але виміряти результативність такого івенту не так просто. Недостатньо спостережень за процесом. Потрібно використовувати кілька інструментів та, що особливо важливо, обов’язково вимірювати ефективність як після, так і до події.
По-перше, необхідно звернути увагу на такі важливі показники, як рівень участі у заході — кількість співробітників, які взяли участь у івенті, визначена у відсотках; та взаємодія співробітників. Також варто визначати середній рейтинг продуктивності групи співробітників до та після івенту. Можна сказати, що останній параметр — ключовий, оскільки він найкраще демонструє результативність тімбілдингу. Ми визначаємо його так: середній рейтинг продуктивності = (загальна сума всіх рейтингів співробітників/кількість співробітників) * 100. Рейтинг співробітника в кожній компанії свій. У нас, наприклад, до нього входить кількість масштабних проектів та процент виконання фінансового плану.
По-друге, проведіть анонімне онлайн-анкетування. Знову-таки, опитування варто зробити і до, і після події. У нього додають питання про власне тімбілдинг (місце, час, формат зустрічі, особистий інтерес) та про встановлені цілі (наприклад, оцінка відносин у колективі до/після або рівень мотивації в роботі).
По-третє, не забувайте про ROI. Навіть якщо здається, що тімбілдинги проходять дуже вдало, колектив згуртований та мотивований, але після нього, згідно з квартальним звітом, дохід компанії зменшився, — щось роблять неправильно. Така ситуація можлива через невірний розподіл бюджету або необачні рішення. Зокрема, через організацію в останній момент неможливо знайти вигідні пропозиції, отримати знижку та детально все обміркувати. Грамотне командоутворення завжди окупається та приводить до зростання фінансових показників бізнесу.
Підіб’ємо підсумки
Тімбілдинг — це гроші на вітер тільки тоді, коли ви допускаєте зазначені вище помилки. Чітке розуміння мети та роботи в проекті після командоутворюючих заходів дозволяє досягти «космічних» результатів.
Під час організації такого івенту варто звернути свою увагу на:
- особливості аудиторії;
- формулювання бізнес-завдань;
- визначення KPI;
- регулярность проведення заходів;
- оцінку ефективності до і після.
Професіоналізм потрібний завжди і в усьому. Насамперед коли йдеться про створення командного духу. Правильно розставте пріоритети, дотримуйтесь зазначених рекомендацій та досягніть зіркового успіху.
Ілюстрація: Eagles View
|